Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ács Norbert (2) Aczél András (17) Ádám almái (2) Adorjáni Bálint (9) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (2) Ágoston László (5) Ágoston Péter (4) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (477) Akadémiai Kórustársaság (3) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (2) Alexis Lathman (2) Alföldi (63) Almási-Tóth András (35) Almási Éva (3) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (5) Ambrus Mária (23) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (3) Andrássy Máté (3) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (3) Antal Mátyás (2) Anyegin (11) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (5) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (2) Armel Operafesztivál (5) Árva Nóra (2) Ascher Tamás (16) Átrium (37) Az istenek alkonya (2) Az ördög (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A Gézagyerek (2) A hugenották (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (5) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (2) A varázsfuvola (3) A velencei kalmár (2) A vihar (3) A walkür (4) Bábszínház (7) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (10) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Bajor Lili (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (5) Bakonyi Marcell (11) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (10) Balatoni Éva (19) Balázsovits Edit (5) Balázs Andrea (11) Balázs Zoltán (2) Balczó Péter (21) Balga Gabriella (18) Balikó Tamás (7) Bálint András (11) Balla Sándor (2) Ballér Bianka Gréta (5) Balogh Eszter (7) Balsai Móni (9) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (5) Bánk bán (2) Bányai Kelemen Barna (5) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (12) Bán János (12) Bárány Péter (6) Baráth Emőke (18) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (5) Baronits Gábor (4) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (4) Bátki Fazekas Zoltán (22) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beeri Benjámin (2) Beéri Benjámin (2) Belvárosi Színház (34) Benedek Mari (28) Benedek Miklós (7) Benkó Bence (8) Beöthy-Kiss László (16) Bercsényi Péter (9) Berczelly István (2) Bérczes László (3) Bereczki Zoltán (4) Béres Attila (5) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (12) BFZ (4) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (9) Blaskó Borbála (3) Blaskó Péter (4) Blazsó Domonkos (8) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (3) Bodnár Erika (10) Bodoky Márk (4) Bödök Zsigmond (2) Bodor Johanna (4) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (3) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (3) Bohémélet 2.0 (2) Bohoczki Sára (6) Boncsér Gergely (32) Borbás Gabi (2) Borbély Alexandra (16) Börcsök Enikő (16) Bordás Barbara (2) Borgula András (2) Borka Ákos (6) Böröndi Bence (7) Boross Csilla (2) Boros Anna (8) Borsányi Dániel (8) Botos Éva (5) Bozó Andrea (10) Bozsik Yvette (5) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brasch Bence (2) Brecht (3) Bregyán Péter (3) Bretz Gábor (67) Brickner Szabolcs (8) BTF (2) Bucsi Annamária (17) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (10) Budai Lívia (3) Budaörs (7) Budapesti Fesztiválzenekar (2) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (3) Budapest Bábszínház (5) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (2) Busa Tamás (13) Bűvös vadász (4) Cantemus kórus (4) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (13) Chován Gábor (6) Christian Badea (3) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (4) Cosí fan tutte (13) Crespo Rodrigo (5) Csákányi Eszter (15) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (3) Csányi Sándor (4) Csapó Attila (2) Csapó József (8) Csarnóy Zsuzsanna (2) Cseh Antal (31) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (2) Cselényi Nóra (2) Csémy Balázs (6) Cserhalmi Ferenc (12) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Antal (2) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (13) Cser Krisztián (158) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (12) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (4) Csóka Anita (2) Csoma Judit (5) Csomós Mari (11) Csongor és Tünde (2) Csonka András (3) Csuja Imre (23) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (5) Cziegler Balázs (16) Czupi Dániel (2) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (6) Dani Dávid (4) Dankó István (14) Danton halála (2) Dányi Krisztián (4) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Darvas Ferenc (2) Deák Tamás (2) Debrecen (4) Debreczeny Csaba (14) Decsi András (4) Dékány Barnabás (2) Dékán Jenő (5) Dénes István (4) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Deres Péter (2) Derzsi János (2) Dér Zsolt (10) Dévai Balázs (2) Dézsy Szabó Gábor (2) Dicső Dániel (4) Dinyés Dániel (28) Dióssi Gábor (3) Dobák Attila (2) Dobi-Kiss Veronika (2) Dobrotka Szilvia (3) Dolhai Attila (3) Domokos Zsolt (9) Dömötör András (13) Don Carlos (5) Don Giovanni (19) Don Juan (2) Dóra Béla (8) Ducza Nóra (12) Dumaszínház (5) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (6) Egri Márta (5) Egri Sándor (19) Egyed Apollónia (3) Eke Angéla (6) Elektra (2) Elek Ferenc (15) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (32) Enyedi Éva (5) Enyvvári Péter (6) Eötvös Péter (5) Eperjes Károly (3) Epres Attila (13) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (10) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (111) Erwin Schrott (5) Eszenyi Enikő (11) Évadértékelés (12) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (8) Fabók Mariann (7) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (3) Faragó Zsuzsa (2) Farkasréti Mária (32) Farkas Gábor (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (7) Fédra fitnessz (2) Fehér András (2) Fehér Balázs Benő (11) Fehér László (11) Fehér Tibor (2) Fekete Ádám (9) Fekete Anna (4) Fekete Attila (36) Fekete Ernő (18) Fekete Györgyi (2) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (5) Ficza István (18) Ficzere Béla (7) Figaro 2.0 (49) Figaro házassága (70) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fila Balázs (2) Fillár István (6) Fischer Ádám (14) Fischer Iván (7) Fodor Annamária (3) Fodor Beatrix (44) Fodor Bernadett (7) Fodor Gabriella (18) Fodor Tamás (19) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (5) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Földes Tamás (2) Földvári Péter (2) Forgách András (5) Forgács Péter (4) Formán Bálint (3) Forte (3) Forte társulat (2) Francesco Demuro (3) Francesco Lanzillotta (2) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (7) Friedenthal Zoltán (10) Fried Péter (5) FÜGE (25) Fülep Máté (6) Fullajtár Andrea (15) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (12) Futótűz (2) Füzér Anni (10) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (16) Gábor Géza (64) Gábor Sára (2) Gábor Sylvie (8) Galambos Péter (12) Gálffi László (19) Galgóczy Judit (6) Gálvölgyi János (3) Gál Erika (32) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (6) Gáspár Sándor (4) Gáspár Tibor (6) Gavodi Zoltán (2) Gazsó György (13) Geiger Lajos (38) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (4) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (4) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (6) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gilicze Márta (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (3) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (2) Gothár Péter (9) Göttinger Pál (28) Gradsach Zoltán (14) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (4) Gudrun Pelker (2) Guelmino Sándor (2) Gula Péter (4) Gulyás Dénes (5) Gunyong Na (2) Gyabronka József (8) Gyöngyösi Levente (3) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (3) Győr (2) Györgyi Anna (6) Gyüdi Sándor (2) Gyulay Eszter (3) Hábetler András (70) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (25) Hajduk Károly (8) Hajdu András (5) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (4) Hajnóczy Júlia (12) Hajzer Nikolett (2) Halász Péter (17) Hamlet (6) Hámori Gabriella (4) Hámori Szabolcs (2) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (4) Hanczár György (2) Hannus Zoltán (4) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (4) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (6) Hector Lopez Mendoza (2) Hegedűs D. Géza (14) Hegymegi Máté (7) Heiter Melinda (18) Héja Domonkos (3) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (4) Herczenik Anna (12) Hernádi Judit (5) Hevér Gábor (8) Hevesi László (2) Hirtling István (7) Hoffer Károly (2) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (12) Hollósi Frigyes (4) Homonnai Katalin (4) Homonnay Zsolt (2) Honti György (6) Honvéd Férfikar (6) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (9) Horgas Ádám (4) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (9) Horti Lilla (7) Horváth Alexandra (2) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (13) Horváth Gábor (2) Horváth Illés (5) Horváth István (30) Horváth Jenny (2) Horváth Lajos Ottó (4) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (9) Horváth Virgil (3) Horváth Zsuzsa (2) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadkürti György (4) Huszárik Kata (2) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Ignjatovic Kristina (2) Illatszertár (5) Ilyés Róbert (5) Imai Ayane (3) Inoka Péter (3) Iphigeneia Auliszban (2) Iréne Theorin (5) Irlanda Gergely (5) István a király (3) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (14) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (8) János-passió (2) Járó Zsuzsa (6) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Játék a kastélyban (2) Jeffrey Thompson (4) Jéger Zsombor (8) Jekl László (6) Jeli Luca (5) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (13) Jordán Tamás (14) Józan László (3) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Juhász Nóra (2) Jurányi (46) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (9) Kádas József (5) Káel Csaba (5) Kákonyi Árpád (14) Káldi Kiss András (19) Kálid Artúr (5) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (32) Kálmán Eszter (11) Kálmán László (8) Kálmán Péter (22) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (26) Kalocsai Zsuzsa (3) Kamen Chanev (2) Kamra (26) Kaposvár (7) Kardos Róbert (6) Karinthy Márton (10) Karinthy Színház (27) Karnyóné (2) Károlyi Katalin (2) Kárpáti Enikő (2) Kárpáti Pál (5) Karsai István (2) Kaszás Gergő (13) Katona (70) Katona László (6) KÁVA (2) Kecskemét (7) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (25) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (4) Kelemen Zoltán (13) Keller András (3) Kémiai Diákolimpia (13) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (4) Kerekes Viktória (6) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Kerényi Miklós Máté (2) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (17) Kéri Kitty (3) Kern András (5) KERO (2) Kertesi Ingrid (7) Kesselyák Gergely (9) Keszég László (2) Keszei Bori (33) Khell Csörsz (6) Khell Zsolt (10) Király Attila (6) Király Dániel (9) Kissjudit Anna (2) Kiss András (28) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (4) Kiss Diána (6) Kiss Diána Magdolna (2) Kiss Eszter (6) Kiss Judit Anna (3) Kiss Julcsi (3) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (18) Kiss Tivadar (11) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (4) Kóbor Tamás (5) Kocsár Balázs (13) Kocsis Gergely (16) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (3) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (4) Koleszár Bazil Péter (2) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (14) Kolonits Klára (54) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Komáromi Márton (3) Komlósi Ildikó (20) Komódi Judit (2) Konfár Erik (4) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Kőrösi András (9) Kőszegi Ákos (2) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (4) Kovács Ágnes (3) Kovács Andrea (2) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (7) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (4) Kovács István (38) Kovács János (15) Kovács Krisztián (9) Kovács Krisztina (3) Kovács Lehel (13) Kovács Márton (11) Kovács Patrícia (5) Kovács Péter (4) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (9) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (7) Kovács Zsolt (2) Kovalik (25) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (12) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kristán Attila (5) Kristofori Ferenc (8) Kriszta Kinga (7) Krisztik Csaba (6) Krucsó Júlia (3) Kulka János (19) Kuna Károly (2) Kuna Kata (2) Kun Ágnes Anna (17) Kurázsi mama (2) Kurta Niké (9) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (3) Laboda Kornél (3) Lábodi Ádám (3) Lackfi János (4) Ladányi Andrea (9) Ladányi Júlia (2) Lakatos Márk (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (15) László Lili (8) László Zsolt (23) Lauri Vasar (2) Lázár Balázs (2) Lázár Kati (8) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (2) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (9) Lestyán Attila (10) Létay Kiss Gabriella (31) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (2) Lőkös Ildikó (2) Lőrinczy Attila (2) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (2) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (17) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Gyöngyi (2) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (6) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (6) M.Tóth Géza (10) Macbeth (2) Mácsai Pál (18) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Színház (12) Máhr Ági (3) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (15) Maladype (4) MaNNa (2) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Margitai Ági (6) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (4) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Márkus Sándor (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (3) Martinkovics Máté (6) Martinovics Dorina (8) Martin Márta (9) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (2) Marton László (6) Marton Róbert (6) Máté Gábor (19) Máté passió (5) Máthé Zsolt (19) Mátravölgyi Ákos (3) Matthew Shaw (3) Mátyássy Bence (5) Mátyássy Kála Cecília (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Megyeri Zoltán (4) Megyesi Schwartz Lúcia (13) Megyesi Zoltán (63) Méhes László (3) Meláth Andrea (13) Menczel Róbert (4) Mentőcsónak (4) Mertz Tibor (2) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Mester Viktória (29) Mészáros Béla (17) Mészáros Blanka (12) Mészáros Martin (2) Mészáros Máté (12) Mészáros Péter (2) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (3) Mészöly Anna (8) MET (2) Mezei Gábor Péter (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Mihályfi Balázs (4) Mihályi Győző (3) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (4) Miksch Adrienn (27) Milano (2) Miskolc (29) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (2) Mohácsi István (2) Mohácsi János (24) Mohai Tamás (5) Molnár Ágnes (15) Molnár Anna (8) Molnár Csaba (2) Molnár Erika (2) Molnár Gusztáv (4) Molnár Levente (15) Molnár Piroska (22) Molnár Zsolt (2) Moltopera (4) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (3) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mózes András (3) Mozsár Műhely (2) Mucsi Zoltán (12) Mukk József (7) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) Müpa (30) MüPa (37) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (4) Művház (2) Nádasdy Ádám (2) Nádasdy András (5) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (2) Nagypál Gábor (13) Nagy Dániel Viktor (9) Nagy Ervin (14) Nagy Fruzsina (5) Nagy Katica (2) Nagy Mari (12) Nagy Márk (2) Nagy Norbert (6) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (3) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsófia (2) Nagy Zsolt (23) Najbauer Lóránt (4) Napi ajánló (179) Némedi Árpád (5) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (3) Németh Gábor (4) Németh Judit (17) Németh Pál (2) Nemzeti (62) Nemzeti Énekkar (6) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (9) Novák Eszter (6) Novák János (3) Novák Péter (3) Novkov Máté (6) Nyakó Júlia (5) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (24) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (5) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (3) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (4) Ódry Színpad (36) Ókovács Szilveszter (5) Olasz nő Algírban (2) Olasz Renátó (7) Oliver von Dohnányi (2) Oliver Zwarg (2) Ondraschek Péter (2) Ónodi Eszter (10) opera (2) Opera (302) Operabeavató (12) Operakaland (40) Operaport (2) OpeRaport (2) Operavizsga (3) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (10) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (7) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (49) Orlai Tibor (46) Orosz Ákos (5) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (2) Othello (2) Ötvös András (11) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (3) Páder Petra (4) Paizs Miklós (5) Palerdi András (28) Pálfi Ervin (2) Pálfi Katalin (2) Pallagi Melitta (2) Pallag Márton (9) Pallai Mara (2) Pallós Nelli (2) Pálmai Anna (20) Pálos Hanna (15) Pálya Pompónia (7) Pál András (19) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papp Endre (6) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (2) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (3) Parti Nóra (3) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (23) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (19) Pataki Potyók Dániel (4) Pater Sparrow (2) Patkós Márton (7) Pavol Remenár (7) Pécs (7) Peer Gynt (4) Peller Károly (2) Pelsőczy Réka (28) Perencz Béla (2) Pesti Színház (9) Péterfy Bori (2) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Pethő Gergő (2) Pető Kata (12) Petra Lang (2) Petrik Andrea (11) Philipp György (4) Philoktétész (2) Piaf (2) Pilinyi Márta (2) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (7) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (8) Pintér Ágnes (4) Pintér Béla (21) Pintér Dömötör (11) Piti Emőke (8) Pogány Judit (15) Pokorny Lia (8) Polgár Csaba (18) Pomádé király (8) Popova Aleszja (2) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (8) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (6) Purcell Kórus (8) Puskás Tamás (8) Quitt László (2) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (9) Rab Gyula (7) Rácz István (15) Rácz Rita (16) Rada Bálint (6) Radnai Annamária (8) Radnai Márk (4) Radnay Csilla (6) Radnóti Színház (28) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (9) Rálik Szilvia (15) Rátóti Zoltán (6) Rázga Miklós (2) Remete Krisztina (5) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (3) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (11) Rezsnyák Róbert (10) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (12) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (20) Rost Andrea (8) Roszik Hella (3) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (48) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (7) Rozsos István (4) RS9 (5) Rudolf Péter (2) Rujder Vivien (16) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (9) Rusznyák Gábor (4) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (17) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (20) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi Xénia (2) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schell Judit (6) Scherer Péter (10) Schilling Árpád (3) Schlanger András (3) Schmied Zoltán (2) Schneider Zoltán (16) Schnell Ádám (4) Schöck Atala (27) Schruff Milán (5) Sebestyén Aba (7) Sebestyén Miklós (14) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Sepsiszentgyörgy (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (7) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (3) Simon Krisztina (18) Sinkó László (4) Sipos György (3) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Vera (2) Sirály (6) Sodró Eliza (7) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Soós Péter (2) Söptei Andrea (10) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (2) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (3) Spinoza (12) Spiritiszták (2) Spiró György (3) Spolarics Andrea (10) Stefanovics Angéla (9) Stohl András (20) Stork Natasa (2) Strauss (2) Strausz Kálmán (5) Stúdió K (7) Sufni (6) Súgó (50) Sümegi Eszter (16) Sütő András (5) Szabadka (5) Szabóki Tünde (21) Szabó Borbála (5) Szabó Erika (7) Szabó Éva (2) Szabó Győző (3) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (10) Szabó Máté (28) Szabó P. Szilveszter (5) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (14) Szakács Györgyi (11) Szakács Ildikó (7) Szakértők (3) Szalay Marianna (2) Szalontay Tünde (11) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (12) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (8) Szántó Balázs (7) Szappanos Tibor (19) Szarvas József (2) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (5) Szatory Dávid (4) Szávai Viktória (6) Szeged (7) Szegedi Csaba (16) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (3) Székely Csaba (5) Székely Kriszta (10) Székely László (4) Székesfehérvár (3) Széles László (3) Széles Tamás (5) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (5) Szemerédy Károly (6) Szemere Zita (32) Szendrényi Éva (6) Szendy Szilvi (2) Szenteczki Zita (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (19) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (7) SZFE (17) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (9) Szikora János (7) Szikszai Rémusz (14) Szilágyi Ágota (3) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (6) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (16) Szirtes Balázs (3) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (38) Szlávik István (6) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artúr (2) Szőcs Artur (2) Szokos Augustin (3) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (6) Sztarenki Pál (3) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (5) Szüle Tamás (13) Szutrély Katalin (2) Szvétek László (30) Takács Géza (5) Takács Kati (5) Takács Nóra Diána (18) Takátsy Péter (9) Tallér Zsófia (4) Tamási Zoltán (13) Tankó Erika (3) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (7) Tárnoki Márk (2) Tárnok Marica (2) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (17) Tatabánya (5) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (2) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (11) Teremtés (2) Térey János (2) Terhes Sándor (4) Tetiana Zhuravel (2) Thália (73) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (15) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (7) Tordai Hajnal (4) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (4) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (3) Török Ágnes (3) Török Tamara (10) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Auguszta (2) Tóth Eszter (3) Tóth Ildikó (4) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (4) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (4) Tötös Roland (2) Trafó (7) Traviata (2) Trill Zsolt (11) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (11) Trokán Péter (2) Turandot (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (11) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (8) Újvári Milán (2) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (8) Ungár Júlia (11) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vádli (5) Vajdai Vilmos (10) Vajda Gergely (7) Vajda Júlia (8) Vajda Milán (8) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (3) Valló Péter (15) Vándor Éva (4) Váradi Zita (8) Varázsfuvola (7) Varga Ádám (2) Varga Donát (15) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (3) Varga Lili (2) Varga Viktória (3) Varga Zoltán (4) Varga Zoltán Mihály (3) Várhelyi Éva (19) Vári Éva (8) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (2) Vashegyi György (17) Vaskakas Bábszínház (2) Vass György (2) Vati Tamás (5) Vecsei Miklós (3) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (2) Venczel Vera (4) Venekei Marianna (2) Verebes István (2) Vertig Tímea (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (11) Vidéki Színházak Fesztiválja (17) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (2) Vidnyánszky Attila színész (11) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (3) Vígszínház (23) Viktor Balázs (10) Vilmányi Benett Gábor (10) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vislóczky Szabolcs (2) Vizin Viktória (4) Vizi Dávid (11) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (16) Wagner Puskás Péter (3) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (6) Wiedemann Bernadett (33) Wierdl Eszter (21) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Zavaros Eszter (37) Zeke Edit (3) Zemlényi Eszter (4) Zeneakadémia (40) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (28) Zöldi Gergely (7) Zöldi Z Gergely (4) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (4) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (10) Zsigmond Emőke (10) Zsigmond Géza (3) Zsótér Sándor (51) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Már többször leírtam ezen a blogon, hogy az átlagos  nézők, akik nem rendelkeznek megfelelő anyagi forrásokkal ahhoz, hogy a világ nagy operaházaiba elugorjanak az éppen kedvükre való operákat megtekinteni, tehát a pesti közönség 95%-a, nagymértékben ki van szolgáltatva a műsornak. Azt az operát és azokkal nézzük, akiket felkínálnak nekünk, és a választási helyzetünk néha nem is túl egyszerű, mert hol a darab, hol a rendezés, hol a szereplők egy része nincs kedvünkre. Én magam részéről egy éppen három évvel ezelőtt látott Sevillai óta, amelyről vegyes érzésekkel távoztam annak ellenére, hogy nem volt kifogásom a szereposztás ellen, nem éreztem különösebb vágyat arra, hogy mielőbb nézzem megint - talán azért, mert az első szép emlékemet 1986-ból azóta sem tudta semmilyen előadás utolérni, így a Toscához hasonlóan eleve csak arra számítok minden előadásánál, amelyiket mégis bevállalok, hogy csak részértékeket fogok majd felfedezni benne. (Komoly csalódás így kizárva...)

De hát van az az énekes, akire az ember kíváncsi, és így odamegy logikus módon ahol megtekinthető, és abban a szerepben nézi meg, amelyikre az illetőt felkérték, ha éppen rá van a zenére hangolódva, ha nem, és jó esetben az előadás maga kedvet is csinál a zeneműhöz. (Általában egy jó előadásnak van utóhatása is, nem ér véget akkor, amikor a karmester leinti a zenekart.) 

Sőt, jelen esetben azt mondanám: van az a zenekar, akire a nézők tömegei hasonlóképpen jegyet vesznek, akármit tűznek műsorra. A Dohnányi Zenekar olyan széles rajongótáborral rendelkezik, (ahogy a januári zsákbamacska-koncertjükön ezt megtapasztalhattam), hogy egy ennyire népszerű operából akár több előadást is játszhattak volna ugyanolyan telt házzal, mint ez a szombat esti volt . (Persze az egyeztetés és a Müpa foglaltsága itt közbeszólhatott, nyilván praktikus okokra vezethető vissza, hogy mégsem lett belőle több.)

Ez a rendezés korábban (többnyire más szólistákkal) műsoron volt Szombathelyen és a Zempléni Nyári fesztiválon is, ki lett próbálva. Ezeket nem láttam, sajnos nincs összehasonlítási alapom, hogy élt meg a produkció szabadtéren - feltételezem, hogy egy nyári estén sokkal hatásosabb mindez, mint februárban egy koncertteremben, akármilyen jó is az akusztikája.

De most a Müpában voltunk és a Müpa operaprodukciói elsősorban mindig a HANGOKról szólnak, sosincs elég idő és lehetőség arra, hogy a színházakban megszokott hat-, de legalább négyhetes elmélyült műhelymunkát folytassanak és egészen pici részletekig kidolgozzák a színpadi helyzeteket, ráadásul a koncertterem színpada sem alkalmas arra, hogy bonyolult nagy díszletet beépítsenek. Az előadásokra rendszerint olyan művészeket hívnak, "akik hozott anyagból dolgoznak", sokat játszották az adott szerepet és így a korábbi tapasztalataikat is be tudják építeni a produkcióba. A rendezés rendszerint keretet ad ahhoz, hogy ezek a művészek (a főszerepekben túlnyomó többségben külföldiek) megmutatkozhassanak és összehasonlíthassuk őket azokkal, akiket az Operaházban megszoktunk-megszerettünk.

Ez a helyzet most is, az előadást Káel Csaba rendezte, a Budafoki Dohnányi Zenekar muzsikált Hollerung Gábor vezényletével, 3 külföldi és négy magyar szólistával.

Előre tudni lehetett, hogy a történetet a némafilmek korába-közegébe áthelyezték, és ebből - aki látott már ilyen filmet - sejtheti előre, hogy milyen jellegűek lesznek a sminkek és ruhák.

((Hát igen, a történet nem túl bonyolult és aki ismeri, az rendezőként arra gondolhat, hogy érdemes lenne valami újat kitalálni, hogy a többszöri megtekintők se unatkozzanak...Annak azért örülhetünk, hogy nem akartak kísérletet tenni, hogy 2017-es közegbe helyezzék, mert a cselekmény alappillérei mégis egy olyan korszakot idéznek, amikor egy lány sorsáról a szülei döntöttek és a házasság intézménye nem ment még ki a divatból. ))

Németh Anikó ezekre a filmekre asszociáló kosztümöket tervezett, bár ezeket látva nem minden esetben ugrott volna be ez a történet, de mivel mindenkin egészen végig ugyanazt a ruhát látjuk (csak a Gróf öltözik álruhába...), előbb-utóbb meg is szokjuk őket. Kinek jól állnak, kinek kevésbé, van amelyik szerephez illeszkednek és van amelyikhez nemigen. Az, hogy a szerelmeseket összeöltöztették fehérbe, nem rossz. Figaro arany ruhája alapján inkább őt néznénk grófnak, az őt játszó énekest, Pietro Spagnolit sikeresen visszafiatalították, bár egy kicsit a torzonborz madárijesztő is eszünkbe juthat róla.

A díszlet is érzékelteti a koncepciót. Szendrényi Éva munkája nekem tetszett, két artisztikus hatású szobabelső illusztráció közé hátul vetítővásznat helyezett el, azon látunk feliratokat, magyarázatokat és néhány esetben kivetítve közeliket az éppen áriázó énekesekről, kihasználják, hogy így az emeleten ülőknek is közel hozhatják őket. Jó ez a látvány, bár a háttérkép változhatna többször, mert egy idő után mégis ingerszegénynek érezzük és többnek tűnne egy "kisrealista stílusú" rendezés, ahol viszont nem karikatúrákat, hanem élő embereket látnánk. (Aki szereti ezt a kivetítős stílust, amikor a szereplők előadás közben a kamerába lesnek, annak mondom, hogy egészen hasonló a budaörsi Macskajáték is, nézhető még.)

A kivetítés kisebb technikai problémát azért okoz, bár messziről valóban jól jön, hogy látjuk az arcokat rendesen, bár grimaszolás közben rendszerint. Amikor a kamera előtt énekelnek, a hang letompul kissé és egyes énekesek "hadaró száma" szinte hallhatatlanná válik. (Don Bartolo esetén ez eléggé szembeötlő volt, az ő hangja annyira nem volt erős.)

Nekem a koncepcióval, amely kétségtelenül egységes, ez volt a problémám. Minden túlzott, elnagyolt és érző emberek helyett valóban karikatúrákkal kellene azonosulnunk, ami kevésbé működik. Nekem legalábbis. Minden néző más, különböző előélményekkel ülünk be és ez , hogy valaki akarja-e a némafilmek korába áthelyezve, mintegy idézőjelben látni a Borbélyt, nagyon változhat.

Én ismerve a koncepciót számítottam arra, hogy nem fogok érte különösebben rajongani, így megnéztem a pénteki főpróbát is, ráadásul az első és második részt a nézőtér különböző pontjairól, a mai előadást pedig a második emeleti középerkélyről. Nagyon hasznosnak bizonyult ez a tapasztalat, mert egyértelműen azt kell mondanom, hogy a rendezés a második emeletről érvényesült a legjobban, megtaláltam a kellő távolságot az előadáshoz, és be kell látnom, hogy amikor valaki a Bartók Béla Hangversenyterembe rendez egy operát, akkor MUSZÁJ a többségre gondolni, akik messze ülnek a színpadtól. Most második nézésre, amikor már minden énekes beleadott apait-anyait (a főpróbán a többség spórolt, ami érthető) és megszoktam a koncepciót, több részlet is feltűnt és el tudtam fogadni az előadást. Most kifejezetten örülök ennek a dupla nézésnek, jól tettem, hogy bevállaltam más előadások megtekintése helyett.

Menet közben meg is értettem, hogy miért szerettem a legjobban azt a bizonyos 1986-os előadást. Nemcsak a megszépítő távlat és az első élmény varázsa miatt. A sevillai borbély inkább kamaraopera, kevés szereplővel, így kis nézőtéren érvényesülne leginkább és akkor ilyen körülmények között láttam nyári estén, szabadtéren, 16 évesen - azóta csak az Operaházban, Erkelben, nagy térben, így nem csoda, hogy kevésbé hatottak.

Ez az opera egyébként nagyon alkalmas első élménynek, 26 éve a férjemet is épp egy Sevillaira hurcoltam el (kicsit letesztelendő, hogy bírja-e majd a műfajt, majd utána már azonnal Kálmándival nézhetett Bolygó hollandit, és nem sokkal utána ráadásul egy Kékszakállú herceg várát is - és ebben a három lépésben meg is volt a beavatás, túlélte, bár épp erre a háromra azóta sem akar visszaülni), most pedig a fiam próbálhatta ki, hogy életében először milyen egy esti opera a matinék után.

Utólag elmondható, hogy lehet, hogy egy fokkal barátságosabb ötlet lett volna korábbi kezdéssel és az eredeti három felvonásban játszani a darabot, mert az első rész második fele már soknak bizonyult felnőtt nézőknek is, az opera-edzett ismerőseim is erről számoltak be, nem véletlenül volt eredetileg három rész Rossini idején. Kifáradni egy vígoperán mégis csak kellemetlen... János nagyjából ott dőlt ki, ahol a szünetnek kellett volna lennie, és csak azután kapott erőre, amikor kicsit mozoghatott. A második részt kifejezetten szerette és ki tudja miért, leginkább Figaró tetszett neki. (Ez nem rossz hír a rendezőnek, aki interjújában kijelentette, hogy a címszereplőt szánta központi karakternek.)

 A rendező a műsorfüzetben szereplő interjúban azt is közli, hogy "egyszerűen csak szórakoztatni szeretnénk" és nincs különösebb üzenete a műnek.

Ez a darab erre a célra remek választás, és ha különösebb mának szóló üzenete nincs is, de ahogy a legtöbb jól megírt komédia, az örök emberi hibákat, gyarlóságainkat nevetteti ki, a Borbély görbe tükrében szánalmasnak nézünk ki mind. A sikeres és sikertelen konspirálók, a csalódottak és azok is, akik most beérkezettnek érezték magukat a "happy end" pillanatában. Nyilván nem mondhatjuk, hogy az a tanulság, hogy ne menj hozzá senkihez, ha csak messziről láttad, és két mondatot váltottatok mindössze. Mi sajnos a történet folytatását ismerve - lsd. Figaro házassága -  tudjuk, hogy a cseberből vederbe esés tipikus esete forog éppen fenn Rosina esetén, - ezért is boldogok azok, akik egészen tudatlanul ülnek be a Borbélyra, nekik még véletlenül sem jut eszébe, hogy most csak éppen egy jó pillanatban állítottuk meg a történetet. (Néha előfordul, hogy nagyon akarunk valamit, megkapjuk és kész katasztrófa a végeredmény...de ez nem azonnal derül ki általában. Erre is példa lehet a Borbély.)

De erre a darabra tényleg nem agyalni megyünk, hanem elsősorban a zene élvezetéért, amelyre ezen az estén lehetőségünk is volt. Az énekesek játékát figyelve egészen nyilvánvalóan átjön az az élvezet, ahogy élték a szerepeket, amelyek elég hálásak, még a rövidebb ideig színen lévőké is.

A második nézésre elég figyelmet tudtam szentelni még Böjte Sándor Fiorellójának is, aki aprólékosan rendezgeti a szerenádozáshoz érkező zenészeket (a Budapesti Stúdió Kórus tagjait) és látnivalóan mindenben nagyon meg akar felelni a fizető megrendelő (jelen esetben az álruhás Almaviva) kívánalmainak. Szeretem ezt a poénnal induló első képet, amikor ül egy teltháznyi közönség és besettenkednek öten vagy tízszer elénekelve, hogy senki sincs jelen, mindig várom, hogy még fokozottabban rájátsszanak...

Nála jóval feltűnőbb jelenség Dani Dávid, aki az őrcsapat vezetője és valóban csak pár önálló mondata van, de ettől még ez szólószerep és megérdemelte volna akár azt is, hogy a neve belekerüljön a műsorfüzetbe. Ebben az előadásban kifejezetten szerencsésen jött ki, hogy ennyire magas  (220 cm kb.) - nagyon megemelte az első rész zárójelenetének hatásosságát, amint a parancsnok, ahelyett, hogy letartóztatta volna a rendbontó Almavivát, térdre ereszkedett előtte. Féltérden állva nagyjából olyan magas volt, mint a Gróf. Egyébként abból a néhány elhangzó mondatból kitűnt, hogy az énekes szép basszus hanggal rendelkezik és sajnáltam, hogy nem jutott hosszabb szövege.

Balga Gabriella figyelemre méltó énekes, elég sokat láttam, eddig éppen 13 alkalommal írtam róla, és voltaképp csodálkoztam, hogy a házvezetőnő, Berta kis szerepét kapta mindössze. Az ő példája mutatja, hogy lehet mindössze egy áriával is levenni a lábáról a közönséget. A szereplők közül - az állandó tüsszentgetés ellenére - ő volt az, aki legkevésbé volt karikatúra jellegű, és neki talán jobban is állt volna, ha a szerepet még inkább eltolhatja a "hóbortos öreglánytól" a "szerelemittas aggszűz" felé. Abban az egy áriában mélység volt, keserűség és már a próbán, amikor csak a Müpa arany-és platinafokozatú támogatói közül jöttek el talán száznál is kevesebben, ugyanolyan katartikusan szólalt meg és megérintett minket sorsa, és néhány percre egészen érdektelenné vált az előadás koncepciója.

Don Basilio, aki eddig minden általam látott rendezésben öregember volt, most kifejezetten fiatal, sőt jól is áll neki a kék köpeny, a tervező látszólag erősen kedvezett ennek a karakternek, de valójában pont nem: Cser Krisztiánt, aki a szereposztásban talán egyedüliként épp ma debütált a szerepben, messze egyszerűbb helyzetbe hozták volna maszkkal, parókával, pocakkal. Igy viszont létrehoz settenkedő mozgással, kéztördeléssel egy olyan Basiliót, amely eltér a szabványtól. Sikerül így is épp olyan taszító figurát megteremtenie, amilyenre a darabhoz dramaturgiailag szükségünk van. Nem vágyunk a társaságára. Pénzéhes, imádja a bajkeverést, élvezi, amikor valami botrányos történik és mindenről tudni akar, mindenben benne akar lenni, ráadásul lehetőleg az események középpontjában. Amikor megjelenik az őrsereg vezetője, Dani Dávid és felugrál hozzá, nagyon vicces és nagyon jól illik Don Basilio karakteréhez ez a gesztus is, bár ez a "nyálas pasas"-kép eltér attól a hatástól, amit erőteljes és szépen zengő basszus hangja kelt, amellyel valóban mesterien bánik, ha kell betölti a Müpát, ha meg együttesben és pianoban kell énekelnie, akkor nem lóg ki a többiek közül, bár neki van a legerőteljesebb hangja. ((Az együttesek szépen kidolgozottak, ezt hallgatva senki nem gondolná, hogy milyen rövid próbaidőszak eredménye az előadás.)) Mind a próbán, mind az előadáson különösen hatásosan szólt a híres Rágalom-ária, illetve a második részben váratlan betoppanása, majd lefizetése és elüldözése most is az opera egyik legélvezetesebb jelenetévé vált. Sőt központi helyzetbe kerül a fináléban is, amikor gondolkodás nélkül választani tud a fejbelövés és a gyűrű között. Gyönyörködik a gyűrűben, akár egy menyasszony közvetlenül az eljegyzése után...

A próbán meglepett, hogy egészen más ez a karakter, mint amilyennek elképzeltem - de lehet akár ilyen is, miért is kellene minden előadásban ugyanazokat a bevált kliséket mutatni -,de látva másodszor is, utólag örültem, hogy még véletlenül sem összekeverhető mással és így továbbra is külön tárolom el az én első élményemet Begányi Ferenccel, illetve ezt a furcsán settenkedő-kéztördelő hiú és álszent kistílű gazembert, aki nagyon rosszul leplezi üzelmeit, bár nagyon elégedett magával. Figarónál mindenesetre ügyetlenebb, de még így is jól jár - megkapja az újabb gyűrűjét. Játéka alapján inkább gondolnánk a Mozart opera tenor Basilio figurájának, akár folytathatná is áldásos tevékenységét a másik operában.

Ha véletlenül belegondolunk a történetbe, akkor elég nyilvánvaló, hogy Don Basilio és Figaro figurája eltér stílusban, (elvileg) életkorban, temperamentumban, de a lényegi vonásaik közül egyezik az, hogy mindketten haszonszerzés reményében avatkoznak be mások ügyeibe, nem önzetlenül és ha nézzük őket, azt is látjuk, hogy mindketten élvezik is azt, hogy a figyelem középpontjában vannak, versenytársak. Ennek a rendezésnek az idő hiánya miatt ilyen apróságokra nem volt ideje, hogy  jobban kijöjjön a két szereplő kölcsönös ellenszenve, sőt most még inkább az volt a benyomásom, hogy mintha lehetséges volna a békés egymás mellett élés - Almaviva grófnak van elég pénze ahhoz, hogy több embert is lefizessen...

A főszereplőkre rátérve most már, Pietro Spagnoli rutinos Figarónak látszik, aki szintén számos produkcióban énekelhetett korábban, hatalmas lendülete van és végigintézkedi, végigrohangálja az előadást. A sminkje és a ruhája, ahogy már említettem, nem a legszerencsésebb, de ha az volt a cél, hogy felhívja rá a figyelmünk az arany színű ruházat, hogy ő a legfontosabb, őt kell figyelni - ez megvalósul. Nagyon jól énekli a számait, rajta például látszott, hogy a főpróbához képest bőven voltak tartalékai az előadásra. Érdekelne egyszer úgy is, amikor nem karikatúrának játssza a szerepet.

Bruno de Simone Bartolo szerepében szintén egy kicsit maskaraszerű köpenyt kap, amely jól jöhetne bárkinek a farsangi jelmezbálon, de legalább a saját arcával játszhatja a szerepet és ő az egyetlen, aki életkorát tekintve pontosan illik a karakterhez. Olyan Don Bartolo, amely beilleszthető lenne szinte akármilyen Sevillai-rendezésbe, egészen nyilvánvaló, hogy ő is hatalmas játéktapasztalattal csinálja, és egy professzionális énekes szépen kidolgozott alakítását látjuk. Nem rosszindulatú, inkább naiv és vannak forrásai és jó kapcsolatai - lám, még a zenekarban is van saját embere, aki segít neki a létra eltávolításában, aki ráadásul bitang jól is zongorázik. (Most gondoltam át, hogy az utóbbi évben valószínűleg Dinyés Dániel volt az, akit a Cosí fan tutte sorozat miatt e legtöbbet hallottam zongorán játszani, nagyon örültem, hogy most is figyelhettem a játékát, illetve azt, amint ő figyeli a játszókat.)

Valóban az az érzése az embernek, hogy különálló figurákat helyeztek egy térbe és remélték, hogy hatni fognak egymásra - részben ez is történik az előadásban, ragyogni tudnak az énekesek külön-külön, azt érezzük sokkal kevésbé, hogy igazi kapcsolatokat tudnának kialakítani. De ha valaki a Káel Csaba interjút olvasta, akkor tisztában van azzal, hogy a rendező ezt szintén érzi - első megtekintőknek elég feladat a történet követése is, sőt nekik használ is, hogy túl sok történés nem zavar bele a szöveg olvasásába - ÉS  a hiányosságokért az énekesek hangjával kárpótolnak minket, de azzal bőségesen.

Ez nagyon igaz az Almavivát éneklő René Barberára, aki a pénteki próbán nyomokban érzékeltette, hogy gyönyörű a hangja és nem egészen véletlenül nyerte meg a műsorfüzetben felsorolt versenyeket, de a hang volumenét és igazi szépségét csak a tegnapi előadás nézői tapasztalhatták meg. Nagyon jól szólnak az áriák, de maga a figura mégis csak felületes, bár túl nagy mélységet nem is írt neki a szerző sem. Voltaképp egy könnyelmű gróf hirtelen ötletből házasodik, teljesen meggondolatlanul, mint aki nincs tisztában azzal, hogy ez elvileg egy örökre szóló szövetség megkötését jelenti...jönnek is a bajok. Álruhát ölt, mert nem szeretné, ha a rangjáért akarná valaki szeretni, nem önmagáért és nem veszi észre Rosina két soros leveléből, ami nekünk is szembeötlő: a lánynak szinte bármilyen szabadító megfelelne, még csak vagyon sem kell hozzá...Róla is elmondhatjuk, hogy fölösleges volt az elővigyázatossága, zsákbamacskát vesz. De annyi szerencséje van, hogy egy perc sem kell ahhoz, hogy tisztázza a hazudozásból kialakuló félreértést, amelyből más operaszerző akár egy tragédiát is kibonthatott volna. Ő csak házasságot köt. (A szerelmet eddig csak Megyesi Zoltánnak hittem el az összes megtekintett Almaviva közül, ő az, aki kellően átszellemülten játszotta hosszan ezt a szerepet, de épp miatta tudom, hogy eljátszható, nemcsak elénekelhető a szerep.) Ha játékával engem nem is győzött meg arról René Barbera, hogy vele kellene szöknie Rosinának, a hangja, amint egészen kieresztette az előadáson, azért elég impresszív hatást tett, nem kizárt, hogy a legtöbb nőt levenné a lábáról..

Végére hagytam a produkció fix pontját, az egyetlen szereplőt, aki a korábbi alkalmakról átmentődött, Megyesi Schwartz Lúciát. Amíg a többi főszereplő játékán azt éreztem, hogy más előadások figuráit hozták, az ő játéka felelt meg legjobban annak a "némafilmes stílusnak", ami a rendező víziójában szerepelt. Egy primadonnát látunk, és a mozgása alapján eszembe jutott Babits verse (a Mozgófénykép) is, amely ezeknek a filmeknek a hangulatát idézi meg. Életteli ez a Rosina, furfangos, energikus - az alakítást nézve csak azt sajnáltam, hogy kihagytam az énekes Carmen alakítását a hónap elején, most jól jött volna az összehasonlítás a két gyökeresen más karakterű szerepben. (Nemsokára ismét lesz János passió, április 9-én, szintén a Müpában, abban egészen kiemelkedő - és teljesen más - Megyesi Schwartz Lúcia, aki nem látta Gábor Sylvie rendezését, aki egyébként ennek a produkciónak is a játékmestere, nézze meg.)

Összességében elmondható, hogy az előadás a kitűzött célt elérte, jól szórakoztunk, minőségi módon szólalt meg a Hollerung Gábor által vezényelt Budafoki Dohnányi Zenekar által Rossini zenéje. Akik eddig szerették a zenekart és miattuk vették a jegyet, azokat ez az előadás megerősített, és ez éppígy elmondható az énekesek kapcsán is. Az sem csalódott, aki új hangokat akart hallani és a vendégekre kihegyezve jött, de a fellépő magyar művészek rajongói is feltehetően felvillanyozott állapotban távoztak egy kellemes este emlékével.

Címkék: Hollerung Gábor Balga Gabriella Cser Krisztián A sevillai borbély Müpa Káel Csaba Megyesi Schwartz Lúcia Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar Pietro Spagnoli Szendrényi Éva Németh Anikó Gábor Sylvie René Barbera Bruno de Simone Dani Dávid

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6512271028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.