Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

"Húsba vágóan aktuális, groteszk társadalmi szatíra – középpontjában a menekültkérdéssel." - foglalja össze frappánsan a Katona szórólapján feltehetően a dramaturg, Török Tamara mindazt, ami a darab leglényege. A további öt sorból azt is megtudhatjuk, hogy egy házaspár szomszédjába új lakók, egy másik pár költözött, láthatjuk kibontakozó kapcsolatukat, majd valaki jön és ez a valaki (akit nem ismerünk meg később sem), beindítja az események láncolatát.

Philip Löhle darabjáról sokkal többet a spoilerezés veszélye nélkül nemigen mondhatunk valóban, esetleg a négy szereplőt jellemezhetjük - a majdnem két órás előadás első tíz percében úgyis megmutatkoznak nekünk.

A darab inkább fontos, mint jó, most is a Katona szokásos hozzáállását látjuk: elővesznek egy mindenkit foglalkoztató témához hozzászóló művet, amelyen érződik az, hogy elsősorban üzenni akarnak nekünk, és lenyelik, hogy ennek is, ahogy a legtöbb drámának amúgy is, megvannak a maga hiányosságai, vannak kevéssé természetesnek tűnő párbeszédek, és így az előadásnak lesznek gyengébb pontjai is. Az alapmű hiányosságait most is a színészek játékának magas színvonala pótolja.

A címben kiemelt idézetet masszívan bizonyítja az előadásban felvonultatott négy karakter, akik eltérően állnak hozzá a menekültkérdéshez, és ha nem hallottam volna  ennél is meredekebb kijelentéseket a saját fülemmel (" Magyarországon majd végül arab lesz az államnyelv, attól tartok"), akkor azt mondanám, hogy túlságosan is tanmese ízűek a szövegek és ennyire mégsem lehetünk mi ostobák. Az egész darab a nyugati civilizáció barbárságát bizonyítja, csak abban reménykedhet a néző, hogy kivételes példát látunk, a többségünk mégsem ilyen.

Amíg a szöveg nem mindig győz meg minket, a színészek játékát feltétlenül élvezni lehet. Először a házban "őslakos" házaspárt látjuk. Vajdai Vilmos rendezésének nagyon erős a nyitóképe, nem kell hozzá két percnél több és érezzük a fényévnyi távolságot  Fullajtár Andrea által játszott Barbara illetve Dankó István Mariója között. Fullajtár Andrea nőalakjában van valami titokzatosság és érdekesség, és ha nem is sokkal, de valamivel mégis felette áll a környezetének. Később az is kiderül, hogy másként is gondolkodik. Dankó István viszont egy korlátolt, jelentéktelen és alacsony önértékelésű figurát játszik, így fogalmunk sincs, hogy köthették össze az életüket, lehetett-e olyan időszak, amikor mindketten közel érezték a másikat. Persze semmi nem kizárt.

A kegyetlenül őszinte és brutális nyitójelenet után lazul a darab, Rajkai Zoltán és Pálos Hanna kettőse néha túlságosan is karikatúrákra emlékeztet. Ha van valami vigasztaló abban, ahogy a kettősüket nézzük: ugyan mindketten egyaránt taszítóan bunkók, de köztük legalább nem érzékelünk hasonlóan áthidalhatatlan szakadékot. A fiatal generációt képviselik, ők fogják majd a gyerekeket is nevelni, persze elég vérfagyasztó ez a gondolat.

Néztem ezt a két fecserésző házaspárt, eszembe jutott, hogy erre a színpadi helyzetre hány darab is épül, mennyire általános és klisészerű, és már akkor rosszul érezzük magunkat a helyzettől, amikor még semmi nem történik. Hallunk aztán elgondolkodtató mondatokat is és megfontolhatjuk, hogy mi magunk mennyire vagyunk képesek a világ ránk zúduló minden nyomorúságát feldolgozni, erre jól reagálni, vagy hatásosan hárítani.

A rendező tesz arról, hogy a magunkénak érezzük a problémát, tesz az előadásba magyar vonatkozású utalásokat, nem is egyszer, nehogy a végén azt higgyük, hogy ez nem a mi világunk.

Ha valaki túlságosan rosszul érezné magát a darab végkimenetelétől, ráadásul kap egy dalt. amelyet a színpad mögött álló kórus énekel (a Katona Behívó programjának tagjai), de a végső benyomásunk mégsem ez, hanem...- de azt csak az tudja meg, aki megnézi az előadást.

Aki szereti, ha fontos kérdésekről van szó színházban, illetve érdekli egy ismeretlen darab, netán a felsorolt négy színészt kedveli, annak érdemes megnézni az előadást.

 

Címkék: Katona Fullajtár Andrea Rajkai Zoltán Vajdai Vilmos Sufni Dankó István Török Tamara Pálos Hanna Nem vagyunk mi barbárok

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3112257750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása