Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A tavalyi évadban talán három kivétellel sikerült az Ódry Színpad minden produkcióját megtekinteni. Az idei viszont eddig ebben a tekintetben is nagyon nyavalyás volt, bár most januárban a tervek szerint kicsit belehúztam és A komédia művészete, a Fondor és szerelem után ez az előadás volt a harmadik a sorban és még ma következik a Roberto Zucco is.

Most láttam először a III. éves színészosztályt így együtt, ebben az előadásban, amely október óta van műsoron és örülök nagyon, hogy végre ez is sikerült.

A darabot a valószínűleg szinte mindenkinek ismeretlen Marieluise Fleisser írta, még 1926-ban, mégpedig Brecht hatására. A színlap informatív, ránk is fér. Szilágyi Bálint fordítóként és rendezőként is jegyzi az előadást, amely nem az első ilyen munka a pályáján (lsd. A köpenicki kapitány), és ebből is látszik, hogy fontos számára a felvetett téma, és mi is hamar rájövünk, hogy nemcsak jó választás volt vizsgaelőadásnak kiszemelni, mert jó szerepek vannak benne a fiataloknak, de olyan kérdéseket vet fel, amelyek most is éppolyan lényegesek, mint voltak e darab megírásának idején.

A rendező az Ódry színpadára helyezte a nézőteret, ahol ezúttal harmincnál is kevesebben vagyunk a sokadik előadáson, de negyvennél többen csak cipőkanállal férnénk be egyébként is. Mezei nézőknek mindig vonzó ez a megoldás, használni lehet a zsinórpadlást, és maga a helyszínválasztás van olyan érdekes, hogy nem zavar minket a díszlet hiánya, az, hogy mindössze néhány dobogó segítségével játsszák el a történetet.

A hangsúly a színészi játékon van, ami azért is előnyös, mert az Ódry bemutatói vizsgának is készülnek, és elsősorban az a cél, hogy a színinövendékek megmutathassák magukat.

A történet lényege a színlapról is kiderül, konfliktushelyzetet látunk egy kisváros civil lakói és az ide érkező katonák között, de a feszülő ellentétnél is sokkal fontosabbá válik az előadásban párhuzamosan kibontakozó, a fiatal férfiakat és nőket fokozottan érintő probléma: hogyan találjunk magunknak (ideiglenes vagy állandó) társat, szerelmi partnert? Ez a kérdés mindenkit érint az előadásban és a szereplőket önmagában ez is jellemzi, hogy milyen választ adnak rá.

Az események középpontjában a párhuzamba állított két női sors áll. Mindkettő tragikus, az elejétől fogva érezzük, hogy jó végük nem lehet. A Nagy Katica által játszott Berta idealista módon közelíti meg az életet, ahogy azt egy fiatal lánytól el is várnánk - "rám még szüksége lesz valakinek" és mélyen hisz ebben. Keresi a szerelmet és ebben a fogékony állapotban nem tesz mást, csak amit a legtöbben, beleszeret az első útjába eső férfiba. Nincs ebben semmi rendkívüli, a véletlenen múlik - a szerelem egyébként is vak - és minden rózsaszínű lehetne, ha véletlenül ez a férfi a civil szomszédja lenne, aki már egyébként is kinézte magának. Létrejöhetne ebből egy biztonságos és kizárólagos kapcsolat, éppen olyan, amilyet a lány szeretne - de dráma viszont nem. Az ugyancsak papírforma szerinti B változat történik helyette, választottja egy katona, Korl Lettner (Hajdu Tibor), aki  praktikus szemléletű, de nem álszent, egy pillanatig sem tagadja, hogy nem képes és nem is akar senkihez kötődni, számára a nők pusztán alkalmi kapcsolatra kellenek és ki is mondja, hogy amit akar, az csak szex, "ennek a szerelemhez semmi köze". Jól érzi magát ebben az életformában, nem bonyolítja túl az életet, magabiztos és akár ez is adhatja a vonzerejét. "Túl sok a nő", minek kellene egynél leragadni - ez van cselekedetei mögött.

Az előadás egyik fő értéke, hogy ez a páros nagyszerűen működik, Nagy Katicának elhiszem, hogy az utolsó pillanatig reméli, hogy a szerelem csoda és lesz annyi erő benne, hogy megváltoztassa a férfi életfelfogását (igazán tragikus nekünk nézőknek, hogy mi már tudjuk, hogy ez valódi csoda lenne és nem valószínű), nem akarja sehogy sem elfogadni, hogy csak egy a sokból a férfi életében és sehogy sem lehet belőle az egyetlenegy,  másfelől Hajdu Tibor valóban hozza is a számunkra is vonzó, ámde érzelmileg elérhetetlen katonát és megmutatja, hogy ez az embertípus még akkor is hatni tud, ha őszinte és nem alakoskodik.

A másik lány, Alma  (Bajor Lili) szintén praktikusan gondolkodik, számára csak az élet élvezete fontos a megélhetésen túl és így lesz belőle prostituált. Hiába bízik benne, látjuk az ő életét is zátonyra futni, csak másként. A szerző világlátása kellően sötét, engem helyenként Ödön von Horváthéra emlékeztetett, aki ugyanennek a korszaknak a drámaírója. Látjuk feketén-fehéren, hogy nincs remény a boldogságra, Berta az egyetlen fehér ruhás szereplő, aki bemocskolódik az előadás végére, a többiek ezen régen túl lehetnek, Alma és a katonák mind feketében vannak, a civil férfiak pedig a Zsótér előadásokban többször is megjelenő tarka ingeket hordják. (Látványtervező nincs feltüntetve, de mivel ez egy Zsótér-Börcsök osztály, nem döbbennék meg, ha Benedek Mari állna a háttérben.)

Az osztályban szemlátomást túlsúlyban lévő férfi színészeknek most módja nyílik arra, hogy több kisebb szerepet is eljátsszanak, civilt és katonát, és érdekessé válik a város lakossága és a betolakodó katonák közötti ellentét is, bár jóval kevésbé, mint a két lány sorsa. Megjelenik férfi-oldalról is a partner-találási probléma, de a fiatal férfiak erős többsége (az egy civil fiatalt leszámítva) nem hosszú távon gondolkodik, ők is csak egy-alkalmas kapcsolatot keresnek és akár egy prostituált is megfelel. Ez elég lelombozó kép a férfinemről, a darabot ezúttal kivételesen egy nő írta az ingolstadti közegről begyűjtött saját tapasztalatai alapján.

A szerző megjegyzi, hogy Ingolstadt akármelyik másik város is lehetne, a rendező pedig ebbe belefogódzva egyértelműen átülteti a történetet Budapestre: a "Hazám, hazám" dallamával indul a történet, ez a motívum a záráskor is visszatér, említődik a "rakodópart alsó köve", sőt akiknek ez még nem elég, elhangzik - az előadásból szándékosan kilóg - Ady Endre "A Duna vallomása" című verse is. Egy ponton ráadásul a katonák saját civil vezeték nevükön lettek megemlítve - Koroknai Sándor, Fehér András, Hevesi László, Konfár Erik, Kurely László, Szalay Bence és Koller Krisztián játszottak együtt, vizsgáról vizsgára remélhetőleg sikerülni fog a neveket és az arcokat összepárosítanom.

Bár eredetileg kacérkodtam a gondolattal, hogy az előadás után a hirtelen szabaddá vált estémre beiktatom a Pesti Színház Don Juanját, amely szintén régi adósságom volt, de miután ezt végignéztem, úgy döntöttem, hogy erre a napra ez a Hajdu Tibor-féle "ellen-Don Juan" az egész sötét közeggel bőven elég volt élménynek, nem kell "rátölteni". Riasztó ez a közeg, ebben a világban már nincs semmi költészet, marad a rideg és kietlen valóság, ezzel kell szembe néznünk. Az első jelenetben kapunk ugyan egy mondatot a két lány beszélgetéséből: "a barátságnak meg kell maradnia." Hát nem, ebben a közegben tényleg nincs mibe kapaszkodni...

Címkék: Zsótér Sándor Börcsök Enikő Ódry Színpad Szilágyi Bálint Konfár Erik Nagy Katica Koroknai Sándor Szalay Bence Az ingolstadti invázió Hajdu Tibor Bajor Lili Fehér András Hevesi László Kurely László Koller Krisztián

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5112163615

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása