Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ács Norbert (2) Aczél András (17) Adorjáni Bálint (9) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (2) Ágoston László (5) Ágoston Péter (3) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (420) Akadémiai Kórustársaság (3) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (2) Alexis Lathman (2) Alföldi (61) Almási-Tóth András (35) Almási Éva (3) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (5) Ambrus Mária (23) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (2) Andrássy Máté (3) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (3) Antal Mátyás (2) Anyegin (10) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (5) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (2) Armel Operafesztivál (5) Árva Nóra (2) Ascher Tamás (16) Átrium (37) Az istenek alkonya (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (4) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (2) A varázsfuvola (3) A velencei kalmár (2) A vihar (3) A walkür (4) Bábszínház (7) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (9) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (4) Bakonyi Marcell (10) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (9) Balatoni Éva (19) Balázsovits Edit (4) Balázs Andrea (8) Balázs Zoltán (2) Balczó Péter (21) Balga Gabriella (16) Balikó Tamás (7) Bálint András (10) Ballér Bianka Gréta (5) Balogh Eszter (6) Balsai Móni (8) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (5) Bánk bán (2) Bányai Kelemen Barna (5) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (11) Bán János (12) Bárány Péter (5) Baráth Emőke (18) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (5) Baronits Gábor (4) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (3) Bátki Fazekas Zoltán (21) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beéri Benjámin (2) Beeri Benjámin (2) Belvárosi Színház (34) Benedek Mari (28) Benedek Miklós (7) Benkó Bence (8) Beöthy-Kiss László (16) Bercsényi Péter (7) Berczelly István (2) Bérczes László (3) Bereczki Zoltán (4) Béres Attila (5) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (12) BFZ (4) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (9) Blaskó Borbála (3) Blaskó Péter (4) Blazsó Domonkos (8) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (3) Bodnár Erika (10) Bodoky Márk (4) Bödök Zsigmond (2) Bodor Johanna (4) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (3) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (3) Bohémélet 2.0 (2) Bohoczki Sára (5) Boncsér Gergely (30) Borbély Alexandra (14) Börcsök Enikő (15) Borgula András (2) Borka Ákos (5) Boross Csilla (2) Boros Anna (8) Borsányi Dániel (8) Botos Éva (5) Bozó Andrea (9) Bozsik Yvette (4) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brecht (3) Bregyán Péter (2) Bretz Gábor (66) Brickner Szabolcs (8) BTF (2) Bucsi Annamária (17) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (9) Budai Lívia (3) Budaörs (5) Budapesti Fesztiválzenekar (2) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (3) Budapest Bábszínház (5) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (2) Busa Tamás (12) Bűvös vadász (4) Cantemus kórus (4) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (10) Chován Gábor (5) Christian Badea (2) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (4) Cosí fan tutte (13) Crespo Rodrigo (4) Csákányi Eszter (15) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (3) Csányi Sándor (4) Csapó Attila (2) Csapó József (8) Csarnóy Zsuzsanna (2) Cseh Antal (28) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (2) Cselényi Nóra (2) Csémy Balázs (6) Cserhalmi Ferenc (11) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (13) CSer Krisztián (7) Cser Krisztián (150) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (12) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (3) Csóka Anita (2) Csoma Judit (5) Csomós Mari (10) Csongor és Tünde (2) Csonka András (2) Csuja Imre (23) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (5) Cziegler Balázs (14) Czupi Dániel (2) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (5) Dani Dávid (2) Dankó István (14) Danton halála (2) Dányi Krisztián (3) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Darvas Ferenc (2) Deák Tamás (2) Debrecen (4) Debreczeny Csaba (14) Decsi András (3) Dékány Barnabás (2) Dékán Jenő (4) Dénes István (4) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Derzsi János (2) Dér Zsolt (10) Dévai Balázs (2) Dicső Dániel (4) Dinyés Dániel (25) Dióssi Gábor (3) Dobi-Kiss Veronika (2) Dobrotka Szilvia (3) Dolhai Attila (3) Domokos Zsolt (9) Dömötör András (13) Don Carlos (5) Don Giovanni (19) Don Juan (2) Dóra Béla (8) Ducza Nóra (12) Dumaszínház (5) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (3) Egri Márta (4) Egri Sándor (19) Egyed Apollónia (3) Eke Angéla (6) Elektra (2) Elek Ferenc (15) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (33) Enyedi Éva (5) Enyvvári Péter (5) Eötvös Péter (5) Eperjes Károly (3) Epres Attila (13) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (8) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (105) Erwin Schrott (5) Eszenyi Enikő (11) Évadértékelés (12) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (8) Fabók Mariann (7) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (3) Farkasréti Mária (31) Farkas Gábor (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (7) Fédra fitnessz (2) Fehér Balázs Benő (11) Fehér László (11) Fehér Tibor (2) Fekete Ádám (9) Fekete Anna (4) Fekete Attila (36) Fekete Ernő (18) Fekete Györgyi (2) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (5) Ficza István (18) Ficzere Béla (6) Figaro 2.0 (50) Figaro házassága (71) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fila Balázs (2) Fillár István (6) Fischer Ádám (14) Fischer Iván (7) Fodor Annamária (2) Fodor Beatrix (44) Fodor Bernadett (7) Fodor Gabriella (17) Fodor Tamás (17) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (5) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Földvári Péter (2) Forgách András (5) Forgács Péter (3) Formán Bálint (3) Forte (3) Forte társulat (2) Francesco Demuro (3) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (6) Friedenthal Zoltán (10) Fried Péter (5) FÜGE (24) Fülep Máté (5) Fullajtár Andrea (15) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (12) Futótűz (2) Füzér Anni (9) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (14) Gábor Géza (63) Gábor Sára (2) Gábor Sylvie (8) Galambos Péter (12) Gálffi László (19) Galgóczy Judit (6) Gálvölgyi János (3) Gál Erika (31) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (6) Gáspár Sándor (4) Gáspár Tibor (6) Gavodi Zoltán (2) Gazsó György (12) Geiger Lajos (38) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (4) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (4) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (6) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gilicze Márta (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (3) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (2) Gothár Péter (9) Göttinger Pál (27) Gradsach Zoltán (13) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (3) Gudrun Pelker (2) Gula Péter (4) Gulyás Dénes (5) Gunyong Na (2) Gyabronka József (8) Gyöngyösi Levente (2) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (3) Győr (2) Györgyi Anna (6) Gyüdi Sándor (2) Hábetler András (69) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (23) Hajduk Károly (8) Hajdu András (3) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (2) Hajnóczy Júlia (12) Hajzer Nikolett (2) Halász Péter (17) Hamlet (6) Hámori Gabriella (4) Hámori Szabolcs (2) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (3) Hannus Zoltán (4) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (4) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (5) Hegedűs D. Géza (14) Hegymegi Máté (7) Heiter Melinda (16) Héja Domonkos (3) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (4) Herczenik Anna (12) Hernádi Judit (5) Hevér Gábor (8) Hevesi László (2) Hirtling István (7) Hoffer Károly (2) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (11) Hollósi Frigyes (4) Homonnai Katalin (3) Honti György (4) Honvéd Férfikar (3) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (6) Horgas Ádám (3) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (9) Horti Lilla (7) Horváth Alexandra (2) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (13) Horváth Gábor (2) Horváth Illés (5) Horváth István (29) Horváth Jenny (2) Horváth Lajos Ottó (4) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (9) Horváth Virgil (3) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadkürti György (4) Huszárik Kata (2) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Illatszertár (5) Ilyés Róbert (4) Imai Ayane (3) Inoka Péter (3) Iréne Theorin (4) Irlanda Gergely (5) István a király (3) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (14) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (8) János-passió (2) Járó Zsuzsa (5) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Jeffrey Thompson (4) Jéger Zsombor (8) Jekl László (6) Jeli Luca (5) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (13) Jordán Tamás (14) Józan László (3) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Jurányi (46) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (9) Kádas József (5) Káel Csaba (5) Kákonyi Árpád (14) Káldi Kiss András (19) Kálid Artúr (5) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (32) Kálmán Eszter (10) Kálmán László (8) Kálmán Péter (21) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (26) Kalocsai Zsuzsa (2) Kamen Chanev (2) Kamra (25) Kaposvár (7) Kardos Róbert (4) Karinthy Márton (8) Karinthy Színház (23) Karnyóné (2) Károlyi Katalin (2) Kárpáti Pál (5) Karsai István (2) Kaszás Gergő (11) Katona (69) Katona László (4) KÁVA (2) Kecskemét (7) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (25) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (3) Kelemen Zoltán (13) Keller András (3) Kémiai Diákolimpia (13) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (4) Kerekes Viktória (6) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (17) Kéri Kitty (3) Kern András (5) Kertesi Ingrid (7) Kesselyák Gergely (9) Keszég László (2) Keszei Bori (33) Khell Csörsz (6) Khell Zsolt (10) Király Attila (5) Király Dániel (9) Kissjudit Anna (2) Kiss András (26) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (4) Kiss Diána (6) Kiss Diána Magdolna (2) Kiss Eszter (6) Kiss Judit Anna (3) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (18) Kiss Tivadar (10) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (3) Kóbor Tamás (5) Kocsár Balázs (13) Kocsis Gergely (15) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (3) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (4) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (14) Kolonits Klára (51) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Komáromi Márton (2) Komlósi Ildikó (20) Komódi Judit (2) Konfár Erik (2) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Kőrösi András (7) Kőszegi Ákos (2) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (4) Kovács Ágnes (3) Kovács Andrea (2) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (7) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (4) Kovács István (37) Kovács János (15) Kovács Krisztián (7) Kovács Lehel (13) Kovács Márton (11) Kovács Patrícia (5) Kovács Péter (2) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (9) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (5) Kovács Zsolt (2) Kovalik (25) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (12) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kristán Attila (5) Kristofori Ferenc (8) Kriszta Kinga (6) Krisztik Csaba (6) Krucsó Júlia (3) Kulka János (19) Kun Ágnes Anna (17) Kurázsi mama (2) Kurta Niké (9) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (3) Laboda Kornél (3) Lábodi Ádám (3) Lackfi János (4) Ladányi Andrea (9) Lakatos Márk (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (14) László Lili (8) László Zsolt (22) Lauri Vasar (2) Lázár Kati (8) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (2) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (9) Lestyán Attila (10) Létay Kiss Gabriella (30) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (2) Lőkös Ildikó (2) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (2) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (17) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Gyöngyi (2) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (6) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (6) M.Tóth Géza (10) Macbeth (2) Mácsai Pál (18) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Színház (12) Máhr Ági (3) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (15) Maladype (4) MaNNa (2) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Margitai Ági (6) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (4) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Márkus Sándor (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (2) Martinkovics Máté (6) Martinovics Dorina (8) Martin Márta (9) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (2) Marton László (6) Marton Róbert (6) Máté Gábor (19) Máté passió (5) Máthé Zsolt (19) Mátravölgyi Ákos (3) Matthew Shaw (3) Mátyássy Bence (5) Mátyássy Kála Cecília (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Megyeri Zoltán (3) Megyesi Schwartz Lúcia (12) Megyesi Zoltán (63) Méhes László (3) Meláth Andrea (13) Menczel Róbert (4) Mentőcsónak (4) Mertz Tibor (2) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Mester Viktória (27) Mészáros Béla (16) Mészáros Blanka (12) Mészáros Martin (2) Mészáros Máté (12) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (3) Mészöly Anna (8) MET (2) Mezei Gábor Péter (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Mihályfi Balázs (4) Mihályi Győző (3) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (3) Miksch Adrienn (27) Milano (2) Miskolc (29) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (2) Mohácsi István (2) Mohácsi János (24) Mohai Tamás (3) Molnár Ágnes (15) Molnár Anna (8) Molnár Erika (2) Molnár Gusztáv (3) Molnár Levente (15) Molnár Piroska (21) Molnár Zsolt (2) Moltopera (4) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (3) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mózes András (2) Mucsi Zoltán (10) Mukk József (6) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) MüPa (37) Müpa (29) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (4) Művház (2) Nádasdy Ádám (2) Nádasdy András (5) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (2) Nagypál Gábor (11) Nagy Dániel Viktor (8) Nagy Ervin (14) Nagy Fruzsina (4) Nagy Mari (12) Nagy Márk (2) Nagy Norbert (6) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (3) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsófia (2) Nagy Zsolt (23) Najbauer Lóránt (3) Napi ajánló (179) Némedi Árpád (4) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (3) Németh Gábor (3) Németh Judit (17) Németh Pál (2) Nemzeti (62) Nemzeti Énekkar (6) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (9) Novák Eszter (6) Novák János (3) Novák Péter (3) Novkov Máté (6) Nyakó Júlia (4) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (23) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (5) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (3) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (2) Ódry Színpad (35) Ókovács Szilveszter (5) Olasz Renátó (7) Oliver Zwarg (2) Ondraschek Péter (2) Ónodi Eszter (10) opera (2) Opera (295) Operabeavató (12) Operakaland (41) Operaport (2) OpeRaport (2) Operavizsga (3) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (8) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (6) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (49) Orlai Tibor (43) Orosz Ákos (5) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (2) Othello (2) Ötvös András (11) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (3) Páder Petra (2) Paizs Miklós (5) Palerdi András (26) Pálfi Ervin (2) Pallagi Melitta (2) Pallag Márton (9) Pallai Mara (2) Pallós Nelli (2) Pálmai Anna (18) Pálos Hanna (14) Pálya Pompónia (7) Pál András (18) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papp Endre (5) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (2) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (3) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (23) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (18) Pataki Potyók Dániel (4) Patkós Márton (7) Pavol Remenár (7) Pécs (7) Peer Gynt (4) Peller Károly (2) Pelsőczy Réka (26) Perencz Béla (2) Pesti Színház (9) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Pethő Gergő (2) Pető Kata (12) Petra Lang (2) Petrik Andrea (11) Philipp György (4) Philoktétész (2) Piaf (2) Pilinyi Márta (2) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (6) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (7) Pintér Ágnes (3) Pintér Béla (21) Pintér Dömötör (11) Piti Emőke (8) Pogány Judit (15) Pokorny Lia (6) Polgár Csaba (18) Pomádé király (8) Popova Aleszja (2) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (7) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (6) Purcell Kórus (7) Puskás Tamás (6) Quitt László (2) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (7) Rab Gyula (5) Rácz István (15) Rácz Rita (16) Rada Bálint (4) Radnai Annamária (7) Radnai Márk (4) Radnay Csilla (5) Radnóti Színház (27) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (8) Rálik Szilvia (15) Rátóti Zoltán (5) Rázga Miklós (2) Remete Krisztina (5) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (3) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (11) Rezsnyák Róbert (10) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (12) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (19) Rost Andrea (8) Roszik Hella (3) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (46) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (7) Rozsos István (4) RS9 (3) Rudolf Péter (2) Rujder Vivien (16) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (8) Rusznyák Gábor (4) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (16) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (19) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi Xénia (2) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schell Judit (6) Scherer Péter (9) Schilling Árpád (3) Schlanger András (2) Schmied Zoltán (2) Schneider Zoltán (15) Schnell Ádám (4) Schöck Atala (27) Schruff Milán (5) Sebestyén Aba (6) Sebestyén Miklós (14) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Sepsiszentgyörgy (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (6) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (3) Simon Krisztina (17) Sinkó László (4) Sipos György (2) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Vera (2) Sirály (6) Sodró Eliza (7) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Söptei Andrea (9) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (2) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (2) Spinoza (12) Spiritiszták (2) Spiró György (3) Spolarics Andrea (9) Stefanovics Angéla (9) Stohl András (20) Stork Natasa (2) Strauss (2) Strausz Kálmán (5) Stúdió K (6) Sufni (6) Súgó (49) Sümegi Eszter (16) Sütő András (5) Szabadka (5) Szabóki Tünde (21) Szabó Borbála (5) Szabó Erika (6) Szabó Győző (3) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (10) Szabó Máté (25) Szabó P. Szilveszter (4) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (14) Szakács Györgyi (10) Szakács Ildikó (7) Szakértők (3) Szalay Marianna (2) Szalontay Tünde (11) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (12) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (8) Szántó Balázs (7) Szappanos Tibor (19) Szarvas József (2) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (5) Szatory Dávid (4) Szávai Viktória (6) Szeged (7) Szegedi Csaba (16) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (2) Székely Csaba (4) Székely Kriszta (9) Székely László (3) Székesfehérvár (3) Széles László (3) Széles Tamás (4) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (5) Szemerédy Károly (6) Szemere Zita (31) Szendrényi Éva (6) Szenteczki Zita (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (18) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (6) SZFE (17) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (9) Szikora János (5) Szikszai Rémusz (12) Szilágyi Ágota (3) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (6) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (15) Szirtes Balázs (3) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (36) Szlávik István (6) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artur (2) Szőcs Artúr (2) Szokos Augustin (3) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (5) Sztarenki Pál (3) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (4) Szüle Tamás (12) Szvétek László (30) Takács Géza (4) Takács Kati (5) Takács Nóra Diána (18) Takátsy Péter (9) Tallér Zsófia (4) Tamási Zoltán (12) Tankó Erika (3) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (7) Tárnoki Márk (2) Tárnok Marica (2) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (16) Tatabánya (4) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (2) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (11) Teremtés (2) Térey János (2) Terhes Sándor (4) Tetiana Zhuravel (2) Thália (71) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (15) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (6) Tordai Hajnal (4) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (3) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (3) Török Ágnes (3) Török Tamara (10) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Auguszta (2) Tóth Eszter (2) Tóth Ildikó (4) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (4) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (2) Tötös Roland (2) Trafó (7) Traviata (2) Trill Zsolt (10) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (11) Trokán Péter (2) Turandot (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (11) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (8) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (7) Ungár Júlia (10) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vádli (5) Vajdai Vilmos (9) Vajda Gergely (7) Vajda Júlia (8) Vajda Milán (8) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (3) Valló Péter (14) Vándor Éva (3) Váradi Zita (8) Varázsfuvola (7) Varga Ádám (2) Varga Donát (15) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (2) Varga Lili (2) Varga Viktória (3) Varga Zoltán (4) Varga Zoltán Mihály (2) Várhelyi Éva (19) Vári Éva (8) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (2) Vashegyi György (16) Vaskakas Bábszínház (2) Vati Tamás (4) Vecsei Miklós (3) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (2) Venczel Vera (4) Venekei Marianna (2) Verebes István (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (10) Vidéki Színházak Fesztiválja (17) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (2) Vidnyánszky Attila színész (11) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (2) Vígszínház (23) Viktor Balázs (10) Vilmányi Benett Gábor (9) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vizin Viktória (4) Vizi Dávid (11) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (14) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (6) Wiedemann Bernadett (33) Wierdl Eszter (21) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Zavaros Eszter (37) Zeke Edit (2) Zemlényi Eszter (4) Zeneakadémia (40) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (28) Zöldi Gergely (5) Zöldi Z Gergely (3) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (4) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (10) Zsigmond Emőke (10) Zsigmond Géza (2) Zsótér Sándor (51) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Pontosan egy évvel ezelőtt is a Müpában kezdtem az évet, Fischer Ádám hagyományos Teremtés-koncertjével. Azóta ezt a kedvenc darabomat májusban a Zeneakadémián és augusztusban Pannonhalmán is láttam. Idén az élmény megduplázása mellett döntöttem, "célközönség korú" fiammal az esti előadás előtt megnéztem a délutáni matinét is, a gyerekeknek optimalizált keresztmetszet-beavatót. Mindkettőről néhány benyomás - még véletlenül sem zenekritika - következik.

Először a matinéról:

A hatvan perces matiné ugyanúgy a Müpa nagy hangversenytermében volt, akárcsak az esti koncert. Telt házzal ment és ami számomra meglepő volt, jöttek bőven gyerek nélküli középkorú házaspárok és nyugdíjasok is, akik vagy tudták, vagy sem, hogy a koncert elsősorban általános iskolás korú gyerekeknek van kitalálva, hozzájuk igazodik magyarázataival Fischer Ádám. Sőt még szűkítenék: inkább alsósoknak való ez a program, de persze érdeklődőbb nagycsoportosokkal is be lehet vállalni. Ami biztos: NEM JÓ VÁLASZTÁS csecsemőknek illetve még két- és hároméveseknek sem, akik nem fognak fel semmit az egészből, viszont az egy órányi helyben maradás megpróbáltatást jelent számukra és így áttételesen a körülöttük ülő egyéb nézőknek is. Nekem mindössze egy "csodagyermekem" volt, aki háromévesen tudott Turandotot nézni egy mukk nélkül, de a másik kettővel még hat-hétévesen is alaposan meggondoltam, hogy mi jöhet jól nekik, illetve a többi nézőnek kell-e egy nyugtalan és beszélgetős gyerek mellékhatásként.

A koncert szólistái a korábbi évek tapasztalatai alapján számítottak zavaró hanghatásokra, arra, hogy sok ember nem tudja belőni, hogy a gyerekének való-e egy Haydn oratórium beavatója, és jól kezelték, hogy a Müpában nem a szokásos csendben kell énekelniük.Oldottan várták a számaikat, nézegették a közönséget, jól érezték magukat ők is, most nem azt figyelhettem meg, amit általában koncerteken, nem három feszülten várakozó művészt, hanem három kifejezetten derűs embert láthattunk a pódiumon. Néha a magyarázatok közben Fischer Ádám is reagált egy-egy jól időzített sírásra ("annyira azért nem volt rossz, de próbáljuk meg még egyszer") és ezeket a megjegyzéseit poénként is értékelte a közönség. Mindent összevéve kedélyes és fesztelen óra volt ez, nem "tét-meccs"-re gyűltünk össze mi mezei nézők.

A matiné célja, ahogy ezt Fischer Ádám első mondataiban kinyilvánította, a kedvcsinálás volt, azt szerette volna elérni, hogy később a teljes művet is megnézze a hallgatóság. Ez elsősorban a gyerekekre vonatkozott, de ha abból indulok ki, hogy három éve egyáltalán nem ismertem a művet én sem, könnyen lehet, hogy a teremben ülő szülők nagyobb része éppúgy beavatásra szorult, mint a kiskorúak, akik talán mégis a közönség megközelítőleg hatvan százalékát adhatták. Mellettem egy külföldi úriember ült, aki annak ellenére szerette a programot, hogy egy kukkot sem értett a szövegből és a művet sem ismerte előzetesen.

Nekem már nem kellett az érdeklődésemet felébreszteni, sőt kicsit tartottam is attól, hogy milyen hatással lesz rám a magyarázatokkal tarkított magyar nyelvű rövidítés, de kár volt aggódni, jobban tetszett, mint amire számítottam (a legtöbb karmester jobban vezényel, mint előad a műről - ez a véleményem most sem dőlt meg azért), de ami ez esetben lényegesebb volt számomra: a fiamat szinte végig lekötötték a hallottak és keveset unatkozott.

Fischer Ádám jegyzetekből improvizált - volna, ha el tudja olvasni azokat, de ment neki ezek nélkül is, és ahogy logikus is volt, sorban végigtekintette a teremtés napjait - többször elhatárolta magát az egyes események logikátlanságától (pl. sötétség és világosság elválasztása és csak jóval később a világító testek megteremtése) és kinyilvánította, hogy "mi csak azt játsszuk, ami a Bibliában van", és ami a legérdekesebb volt számomra: az egyes történésekhez kapcsolta a zenei motívumokat, kiemelte a legfőbb hangszereket és ezáltal segített minket abban, hogy mi is észrevegyük a szöveg és a zene kapcsolódásait. E magyarázatok alapján elmondható, hogy Haydn mondatról mondatra illusztrálta a librettót, nem volt haszontalan a mű ismeretében sem ezt meghallgatni.

Ami ezen a koncerten és az estin is világossá vált azoknak is, akik a karmestert nemigen látták korábban: Fischer Ádám kotta nélkül vezényelt (délután a zuglói filharmonikusokat), kívülről, illetve belülről ismeri a mű minden részletét, úgy haladt végig rajta, mint aki otthoni terepen mozog, nagy biztonsággal. A másik dolog, ami ennél még fontosabb: azok közé a karmesterek közé tartozik, akik látványosan élvezik a műveket, nagy átéléssel, széles mozdulatokkal vezényelnek, már akkor sem unatkozunk, ha végig őt nézzük. A karmester játékossága az esti koncerten is megmaradt, sőt talán még inkább elemében volt, amikor elég volt csak vezényelni.

A koncerten az oratórium részletei magyar fordításban hangzottak el, és ugyan a résztvevő szólisták ezeken a matinékon korábban is részt vettek, ők is eredeti nyelven, azaz németül szoktak hozzá a zenéhez. Ahogy hallgattam, még mezei nézőként is az a határozott benyomásom alakult ki, hogy egyértelműen nehezebb lehetett a helyzetük, nemcsak a szokatlanság miatt, de azért is, mert a zene a német szövegre lett kitalálva. A helyzetüket még az is nehezítette persze, hogy számos esetben csak kis részleteket kért tőlük a karmester, és alig vettek levegőt, kezdtek bele az áriába, már félbe is kellett szakítani. Dinyés Dániel operabeavatóin lehet hasonló helyzetet tapasztalni, ahol annyi a különbség, hogy ott mivel felnőtteknek szánják, a mű mélyebb rétegeibe kalauzolnak minket, az énekeseknek viszont valószínűleg mindkét helyzetben hasonló élmény lehet húsz másodperceket kiragadni a műből. Azt hiszem, hogy éppen ezért, mert ez jóval flexibilisebb hozzáállást igényel, Fischer Ádám, aki évente váltogatja az esti programjának előadóit, hiszen joggal számít rá, hogy törzsközönsége van, akik évről évre beülnek és mindig újdonságot várnak tőle, a matiné esetén ragaszkodik a már jól bevált embereihez, akik rendszeres közreműködők. Mivel a gyerekek várhatóan évről évre mások, (ha meg ugyanazok, akkor azért jönnek, mert eléggé szerették a műsort), van értelme a "győztes csapaton ne változtass" elvet érvényesíteni. Rácz Rita, Cser Krisztián és Megyesi Zoltán meg is felel az elvárásoknak és számukra ennek a ragaszkodásnak csak egy hátulütője van: ha ennyire fixen benne vannak a matinéban, nem ők fognak a karmester eszébe jutni, mint a soron következő év esti koncertjének fellépői, ami persze sajnálatos.

A tavalyi három Teremtésből kettőt Megyesi Zoltánnal láttam, akiről megállapíthattam, hogy a mű avatott tolmácsolója, nagy áhítattal és beleérzéssel énekelt mindkétszer, egészen úgy, ahogy ez ideális - számomra feltétlenül. Cser Krisztiánt élőben egyáltalán nem hallottam még a teljes oratórium előadójaként, viszont az ő felvétele az, amelyik által megismertem és megszerettem a darabot, vele hallottam száznál biztosan többször az elmúlt két év alatt munkába menet-jövet és így nagyon nem bánnám, ha ezek után végre vele is megnézhetném. Arról, hogy Rácz Ritának vannak-e korábbi Teremtés-előadásai, amelyekről szintén lemaradtam, vagy nincsenek - fogalmam sincs, de a madarakról szóló ária alapján ő is beavatott személynek tűnt.

Jó ötlet volt a karmester részéről az is, hogy esetenként több interpretációs lehetőséget mutatott meg nekünk - láthattuk a csillagokat éppen csak pislákolni és erősen ragyogni, illetve háromféle oroszlánt is. Az már más kérdés, hogy amikor a véleményünket kérdezte és szavaztatott, eléggé szabadon fogta fel a szavazatok értékelését és mintha a saját preferenciái is beleszóltak volna, hogy végül melyik oroszlán lett a legnépszerűbb - de ez belefért, a hangulatot mindenképp feldobta, hogy úgy tűnt, mintha lenne esélyünk választani. (A karmester a hangulat fokozása céljából még egy oroszlán sapkát is felvett.) A nagyobb gyerekeknek és felnőtteknek viszont hátha ennél is többet jelentettek ezek a részletek, esetleg el is gondolkodhattunk rajta, hogy amikor elfogadunk egy felvételt, illetve egy bizonyos karmester előadásmódját, az nem az egyedül üdvözítő, könnyen lehet a műnek más megközelítési módja is.

Összességében jó döntés volt kipróbálni a matinét, jó ráhangolódást adott az esti koncertre is.

KONCERT - este héttől

Jó régen el volt már minden jegy adva a koncertre, sőt még várólista is volt (a Müpa aranykártyás ügyfeleinek biztosít egy ilyen plusz szolgáltatást is), és a nagy érdeklődésre való tekintettel mindazok, akiket érdekelt, de kint maradtak, otthonról élőben interneten is követhették a programot.

A délutáni bohókás hangulat most ünnepélyesre váltott a teremben, amely ugyan elvileg egészen el volt adva, de mégis sokkal több üres szék maradt csak a földszinten is, mint ahányan az emeleten álltak.

Az új év beköszöntének üdvözlésére valóban nehezen lehetne Haydn oratóriumánál alkalmasabbat találni. Az egész műből árad a szépség, az életöröm, egyetlen nagyszabású gesztus ez: a teremtett lény hálaadása a teremtőnek a létezésért és a teremtett világért. Amennyiben valaki nem vallásos, az is észlelheti a zene által ezt a gesztust és mindenkinek jól jön, ha egy-egy alkalmat arra szán, hogy örüljön annak, ami jutott neki az elmúlt évben, illetve ráhangolja magát az új kezdésre, higgyen abban, hogy érdemes a hétköznapokkal megküzdeni, mert lesz értelme. (Nem véletlenül használom rendszerint éppen ezt a darabot arra, hogy negatív lelkiállapotaimból kirángassam magam és ez többnyire sikerülni is szokott.)

A zene élvezetét nagyban elősegíti, hogy nem értem a szöveget, amelyet nem igazán kedvelek, a szó szerint a Bibliából átvett részeken túl vannak benne bugyuta mondatok, sőt helyenként bosszantóak is (különösen az utolsó részre, az Ádám-Éva dialógusra gondolok). Volt ugyan ezúttal felirat is, de ezt persze nem volt kötelező olvasni, ha valaki nem akarta pontról pontra követni a történéseket, elmerülhetett a zenében is.

A majdnem két órányi zene azért a közönség egy részének érezhetően sok volt egyben (bár szünettel kettévágni nem lett volna szerencsés), emeleti helyemről megfigyelhető volt, hogy többen félidő után ideig-óráig mégis rákapcsolódtak a netre és üzeneteik olvasgatásával élénkítették az előadást, ahogy azt otthoni zenehallgatás közben akár meg is szokhatták. Attól tartok, hogy egy ilyen koncert végighallgatása a mű ismerete nélkül nem lehet egyszerű feladat, és sokkal jobb megoldás felkészülni előre, mint abban bízni, hogy egy ismeretlen Haydn oratórium, akármilyen szép is, majd leköt minket ilyen hosszú időn át. ((A tavalyi Tündérkirálynő óta én már egyértelműen a felkészülés híve vagyok, vagy ha nem sikerül, akkor a távolmaradásé, bár éppen a kudarcélménynek volt a legnagyobb szerepe, hogy a tavalyi évem egyik nagy felfedezése lett belőle.))

A Fischer Ádám által az idei hangversenyre kiválasztott együttesek, a Felvilágosodás Korának Zenekara és a Purcell Kórus egyaránt feladatának tartja, hogy a régizenét népszerűsítse, lehetőleg korhű hangszereket alkalmaz nemcsak a zenekar, hanem a kórus művészeti vezetője, Vashegyi György is amikor saját zenekarával, az Orfeóval dolgozik. Én szerettem a zenekar játékát is, a kórust pedig különösen, amely nem véletlenül ilyen színvonalas, számos tagja szólistaként is működik. (A kórust hallhattuk délután is, valószínűleg ők a mű legavatottabb magyar megszólaltatói és nem sok értelme lett volna egy másikat keresni a gyerekprogramra.)

Ugyan a zenekaron és a kóruson rengeteg múlik, akiknek a jó teljesítményéért mindig a karmester aratja le a babérokat, mégis a szólisták a legfeltűnőbb részei egy ilyen koncertnek.

Tavaly 2:1 arányban voltam elégedett a három énekessel, annyira nem lepett meg, hogy így lesz - nem mondhatnám, hogy akármilyen "jöttment" basszista meg szokott nekem felelni, ami persze az én problémám. Szigetvári Dávid és Celeng Mária viszont nagyszerűen helytállt és így még tavaly is pozitív mérleggel tértem haza a koncertről. Őket egyébként is ritkán lehet itthon hallani, bár magyarok.

Ez a ritkán hallhatóság ugyanúgy jellemző az idei két magyarra - gondolom szándékosan választ mindig legalább egy külföldit "érdekességként"(?) a karmester.

Uwe Stickert számunkra a másfél évvel ezelőtti A bolygó Hollandi kormányosaként maradhatott meg, erőteljesen énekelte végig a szólamát és ugyan a műsorfüzetből tudható, hogy nemzetközi hírű koncerténekes, és Bach-specialista, nekem mégis az volt a benyomásom, hogy ez a tenor mégis mintha elsősorban operák megszólaltatására lenne a legalkalmasabb. Megszoktam a szólam jóval líraibb interpretációját Megyesi Zoltántól, de így is tetszett, amit hallottam.

Baráth Emőkének úgy néz ki, hogy 2017-ben ezen a tegnapi koncerten kívül kizárólag külföldi lehetőségei adódnak, reménykedhetünk, hogy majd 2018-ban megint nézhető lesz nálunk is (a tavalyi évadban volt három óriási dobása, a Poppea, az Orontea és a Tündérkirálynő). Az énekes előadásmódja és a karmester által számára előírt tempó nekem a megszokottnál gyorsabb volt, nagyon életvidám és pörgős lett ez a teremtés, bravúros, ahogy megszólalt a szoprán. Csodálni lehetett, hogy ez így is mehet. Friss és üde jelenség Baráth Emőke, angyalként és Évaként is ilyennek láttam. Gyönyörűen énekel - a részletekkel meg foglalkozzanak a zenekritikusok, hogy miért is hat ennyire jól ránk.

Sebestyén Miklós még ritkábban látható itthon, tavaly és idén decemberben is énekelt ugyan egy nagyon színvonalas Leporellót , ezek után mindössze egy produkcióra (a Puritánokra) tér még vissza, mégpedig május 21-én a Müpába, majd másnap Pécsett énekli ugyanazt.

A Teremtést május elején (Baráth Emőkével és Megyesi Zoltánnal együtt) már hallottam tőle és már akkor "megvett" azzal, ahogy az "állatos részt" bemutatta. Egészen káprázatos, ahogy  plasztikusan képes láttatni a Haydn által felsorolt lényeket, mindennek tetejében végül előkúszik a féreg is és az énekes azt a mély hangot imponálóan hosszan képes megtartani. A Zeneakadémia jóval családiasabb hangulatú és kisebb termében ezen a ponton szinte leállt a zene és nevetett a közönség, amelyhez hasonló esettel én még egy komolyzenei koncerten sem találkoztam. Most hasonló hatást ért el, érezhetően lazult a hangulat. A basszista nem csak ezt az egyetlen részt mutatta meg humorosan, hanem végig azt érzékelhettük, hogy szerepnek fogja fel az egészet és mintegy a teremtés krónikásaként számol be az eseményekről. Néha még az a gyanúm is támadt, hogy egy-egy gesztusában mintha a klasszikusan értelmezett teremtő, az ősz szakállú mennyei atya jóváhagyását is érzékeltetni akarná ("és látá Isten, hogy jó az amit teremtett" - ez volt a metakommunikációjában). A mű utolsó részénél pedig kifejezetten átjött még az első emeletről is, hogy mennyire élvezi, amikor Éva, azaz Baráth Emőke engedelmességet fogad neki, erőteljesen bólogatott közben. Egy biztos, aki ezt így tudja énekelni, az nagyon sokszor énekelte már a darabot.

Kis dolgok azok, amiket felsoroltam, mellette persze ott volt az is, hogy nagyon precízen és mondatról mondatra értelmezve a szöveget, hol pianoban, hol igény szerint felerősített hangon énekelte a darabot, összességében számomra az egész együtt az előadás legjobb teljesítményévé emelte az övét, amelybe nyilván az is belejátszott, hogy jól esik a szövegnek ez az ironikus értelmezése, másfelől eleve a basszus részeket kedvelem a legjobban - már amikor a basszista nem fut át a lécem alatt. Ahogy Fischer Ádám gesztusait figyeltem, mintha ő is osztaná a művésznek ezt a megközelítését, amely némely ponton valóban lebontja a mű komolyságát.

Azt hiszem, hogy akármilyen színházról van szó, a néző annak örül a legjobban, aki megnevetteti, és ez alól még ennek a komoly, ünnepélyes oratóriumnak az előadása sem kivétel. A mű mégis arról szólna, hogy igyekezzünk hálásnak lenni azért, amink van, és az sem árt, ha élvezni próbáljuk ezt a csodálatos életet. Ezt a tegnapi délutánt és estét lehetett is, így ez a "Haydn-óverdózis" jó kezdés volt számomra és reménykedve várom, hogy az évad íveljen tovább, már kicsit gondolva a Wagner-napokra is, hiszen Fischer Ádámról természetesen ez is eszembe jutott, így hazafelé adekvát módon a Rajna kincse felvételemet hallgatva sétáltam, mit sem törődve a mínusz hat fokkal.

 

Címkék: Teremtés Cser Krisztián Müpa Rácz Rita Megyesi Zoltán Fischer Ádám Vashegyi György Purcell Kórus Baráth Emőke Sebestyén Miklós Uwe Stickert

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7912089075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.