Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Elérkeztünk az idei őszi Operakaland programhoz, amelynek célja, hogy megismertesse a gimnazistákkal az opera műfaját és valami olyan élményt adjon számukra, amely hatására később az intézmény törzsközönségét fogják növelni.

Ahogy általában, most is egy rendkívül népszerű operára esett a választás, a tavalyi Varázsfuvola után most Puccini Bohéméletét nézheti meg mindenki, aki a 15 előadás valamelyikére iskoláján keresztül „be lett szervezve”. Mindenki másnak van azért október folyamán további négy esti előadás. Aki ezekre nem tud eljutni, viszont az operakalandos előadások (11-kor és 16h-kor kezdődnek!) szóba jöhetne, azokat csak biztatni tudom, hogy menjenek a helyszínre előadás előtt fél órával, és a csoportokat kísérő pedagógusoktól vegyék át a megmaradt jegyeket. Mindig van gyerek, aki mégsem tud jönni, egyáltalán nem reménytelen az ügy.

Az előadást háromféle szereposztásban játsszák, nagyszerű énekesek vannak mindegyikben, így aki kifejezetten szereti a darabot, annak a többszörös megtekintés lehet a megoldás.

Én most szereposztás-függetlenül írok le néhány gondolatot a mű kapcsán, amely feltétlenül kikívánkozik belőlem, sosem lehet tudni, hogy valóban sikerül-e egy előadást is megnézni a következő hetekben. (Erre tanítottak a szeptemberi események itt körülöttem.) Legalább legyen ez az ajánló, amely felhívja a sorozatra a figyelmet.

Ahogy a Bohéméletről írt januári posztomból kiderülhetett, nem keresem kifejezetten a darab megtekintésének lehetőségét és akkor illetve ennek a 2.0-ás új verzió bemutatójának kapcsán sem volt könnyű munka magamat rávenni a művel való ismételt szembenézésre. (A februári szereposztás, amelyikről részletesen írtam, többé-kevésbé változatlanul megmaradt, csak közben beállítottak még két másikat is.)

A nyár folyamán nem egyszer felmerült bennem, hogy miről is szól nekem a darab és mi zavar benne dallamos zenéje ellenére is.

Az idei korábbi két megtekintés után rá kellett jönnöm, hogy messze bonyolultabb a történet, mint ahogy általában összefoglalják. Van a két szegény szerelmes, akiket a sors elválaszt (Mimi kénytelen mással élni, mert amúgy éhen halnának), ráadásul jön a tüdőbetegség is, amelynek egy jótékony hatása van: meghalni visszamegy a lány élete szerelméhez. Ez egy igazi nagy szerelmi tragédia, amelyet szipogva néz a közönség és meg vagyunk hatódva mindannyian. 15 évesen így láttam én is, és igazán kíváncsi vagyok, hogy a darabot a héten megtekintő kilencven tanítványom miként fog reagálni.

Harminc év eltelt közben, ez mégis nagy idő és így a történet – a régi és ebben az új kiszerelésben egyaránt –elkezdett másról szólni. Részben elavultnak tűnnek egyes motívumai, például a kézirattal fűtés erős gesztus lenne, mégis nagyon hamis. A harmincas éveiket taposó barátok nem győznek meg arról, hogy saját hibájukon kívül nem képesek ötről a hatra jutni, és szegénységük elkerülhetetlenül szükségszerű. (A bohémek kifejezés beemelése a címbe azért eleve erre utal, talán Puccini is így gondolta, hogy ezeknek az egyedeknek mégis a legfontosabb az életstílusuk megőrzése.) Nem vagyok biztos benne, hogy sajnálgatnunk kellene őket és a sorsukon meghatódni.

Ami rosszabb, a szegénység (akár az ő hibájuk, akár nem) mégsem a bajok fő okozója, ahogy Mimi tüdőbetegsége sem. Ahogy jelenleg nekem ebből a rendezésből még fokozottabban érvényesül: két eltérő alkatú és életszemléletű ember szerelemre lobban, valószínűleg éppen az ellentétek vonzása miatt, ugyanakkor kapcsolatuk tartóssá és harmonikussá válását később ugyanez akadályozza, a féltékenykedés (a férfi) és a flörtölésre való hajlam (a nő oldaláról). Képtelenek egymásra hangolódni, és ezt a helyzetet a betegség csak tovább nehezíti, amely elvileg akár segíthetné is őket az egymás felé közeledésben.

Van egy érzésem, hogy az opera jellemzően abban a hitben ringatja el a nézőit, hogy ez a sok kedves és szimpatikus ember, aki olyan jól megérti egymást, külső körülmények hatására milyen szerencsétlenné válik, miközben ha megkapargatjuk a történet mélyrétegeit, vastagon benne van, hogy  ők, pontosabban: mi tehetünk arról, hogy nem tudunk egymással harmóniában élni. A zene ennek a jóval karcosabb üzenetnek az elrejtésén munkálkodik, és valószínűleg kevés néző állhat föl úgy az előadás után a székéről, hogy az jusson eszébe, hogy ő mit szúr el a párkapcsolatában és esetleg változtatnia kellene. Ehelyett szánjuk a szereplők szomorú sorsát, akik igazán profi módon tudják magukat sajnáltatni. Talán a műnek ez a sajátossága az, ami miatt az eddigi években igyekeztem öntudatlanul is kerülni. De hát mit tesz isten, van az a szereposztás, amelyikre az ember szívesen beül.

Íme tehát, az évad szereposztása:

Karmester  Kovács János / Dénes István / Szennai Kálmán / Bogányi Tibor

Rodolfo Boncsér Gergely / László Boldizsár / Horváth István

Schaunard Fülep Máté / Geiger Lajos / Sándor Csaba

Marcello Alexandru Aghenie / Haja Zsolt / Szegedi Csaba

Colline Kiss András / Bakonyi Marcell / Cser Krisztián

Mimì Sáfár Orsolya / Létay Kiss Gabriella / Bakonyi Anikó

Musetta Szakács Ildikó / Rácz Rita / Szemere Zita

Benoît Szüle Tamás / Hábetler András / Gárday Gábor

Alcindor Molnár Zsolt / Cserhalmi Ferenc

Parpignol Beöthy-Kiss László / Kiss Péter

Ha valaki egy énekesre különösen kíváncsi, nincs más hátra, keressen rá, és akkor megtudja, hogy a 19 időpont közül melyik számára a legalkalmasabb.

Címkék: Opera Ajánló Kiss Péter Bohémélet Erkel Színház Boncsér Gergely Cser Krisztián Létay Kiss Gabriella Geiger Lajos Hábetler András Horváth István Rácz Rita Sáfár Orsolya Szemere Zita Kiss András Beöthy-Kiss László Sándor Csaba Bohémélet 2.0

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5911751747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása