Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A múlt héten szombaton már a második miskolci vendégjátékot nézhettük Pesten. (Az első, a Mindent a kertbe! – az Átriumban műsoron lesz még október végén is!) Mindkettő amerikai dráma, és ez egy vidéki színház műsorán önmagában is figyelemre méltó, mert szokatlan jelenség.

Majdnem egészen telt ház volt a Tháliában, ahogy a hét folyamán mind a kilenc előadáson– ez talán a legjobb hír a fesztivállal kapcsolatban.  

Narrátoros megoldást alkalmazott Arthur Miller is, akárcsak később Albee és olyan nagyon ennek most sem tudtunk örvendezni, bár Szegedi Dezsőt mindig jó látni, akivel együtt követhettük végig az eseményeket.

Miután már kedden meg is volt a Fesztivál eredményhirdetése, elmondható, hogy a szakmai zsűri a két főszereplő játékát értékelte legjobban: Varga Zoltán és Ullmann Mónika házaspárként a legjobb férfi és női alakítás díját elvihette. Életszerűek is voltak, mindkettejükkel azonosulni is tudtunk, és hatottak így is, annak ellenére, hogy a teljes szereposztás mégsem volt ideálisnak mondható és ennek következtében maga az előadás sem volt olyan feszült, amilyen egy Pillantás lenni szokott, ha minden összetevője stimmel. (Nekem ilyen etalon-előadás volt az Örkényé, amely még mindig nézhető, repertoáron van sok éve már.)

Talán egy Pillantás valóban azon múlik elsődlegesen, hogy minden szerepre van-e alkalmas ember, és ha ez adott, akkor a rendező már olyan nagyon nem tudja elszúrni, mert a színészek közötti kapcsolatok működtetik a drámát.

Jelen esetben muszáj elhinnünk, hogy Varga Zoltán Eddieje egy olyan tisztes szegénységben élő melós, akinek az életét kizárólag éppen nevelt lánya iránt érzett elfojtott - de mindenki számára világosan létező - szerelme teszi élhetővé, és ha tehetné, megállítaná az időt, hogy maradjon minden úgy, ahogy van. A lány viszont már felnőtt nővé érett, saját életet élne, így borítékolható, hogy szinte mindegy, hogy ki szeretne belé, azt a férfit a mostohaapa sosem fogadná el.

Magányossá válik mellette a feleség, aki átérzi az öregedés fájdalmát és saját tehetetlenségét is. És amiről nincs szó: nincs közös gyerek, ennek a hiánya is érezhető. Mindent Catherine pótolna, aki a lehetőségekhez képest kárpótlást jelent mindenért a párnak, hiszen valóban szereti mindkettőjüket. Prohászka Fanni szintén nagyon jól illik a szerephez, és még azt is elhisszük, hogy mindössze 17 éves.

Ennek a hármasnak az életét egy jelenetben is elég kifejezően rajzolja meg a szerző, látjuk, hogy a lány munkába állása, önállósulásának az esélye milyen szenvedélyeket kelt Eddie-ben, és ez még csak a kezdet.

Jönnek a bevándorló rokonok Olaszországból.

Természetesen egy-két éve még ez a szó, hogy bevándorló semmilyen hatással nem volt a nézőkre, az egész történetet nagyon távolinak éreztük. Az eseménysor az aktuálpolitikai háttér megváltozásától, a folyamatos migránsozástól nem lett mássá most sem, de azért minduntalan felkapjuk a fejünket, bár továbbra sem érezzük a saját problémánknak a bevándorlási kérdést. Kevesen vannak, akik találkozni szoktak olyanokkal, akik éppen Magyarországot szemelnék ki új otthonuknak, másrészt akiknek a családjában van külfödre költöző, azok korántsem a létbizonytalanságot és az éhezést hagyják itthon, mindössze egy jobb egzisztenciára, biztonságosabb anyagi helyzetre vágynak.

Zoltán Áron, "a papírbaba", a lány éneklő-táncoló-varró könnyelmű szerelme pontosan olyan, amilyennek képzelhetjük a mű alapján. És még szőke is! Semmi biztosíték nincs, hogy amíg az ásó és a kapa nem választja el őket ez a pár együtt lesz, mindkettejüknek első szerelme a másik, akár ki is ábrándulhatnak, amint jobban összeismerkednek, de akár együtt is maradhatnak. Nekünk is szimpatikus a fiú, nem hisszük, hogy csak az állampolgárságért lebzsel Catherine körül, minket meggyőz érzelmei valódiságáról. Mellette is állunk.

A szereposztásban a lyuk a Marcót játszó színésznél van. Pásztor Pál azt elhiteti, hogy családjáért dolgozik folyton, de alkatából a robosztusság hiányzik, illetve nincs olyan tekintélye, nem jelenik meg a színpadon akkora súllyal, amely meggyőzni minket arról, hogyha ő leírta Eddie-t, akkor az visszavonhatatlanul elveszítette a becsületét és erkölcsi hulla lett.Mivel ez a darab egyik fő pillére, nagyon megérezzük egy igazi Marco hiányát.

Így, ezzel a hiányérzettel sem rossz az esténk, mert a többi színész, akik alkatuknak megfelelő szerepet kaptak Lukáts Andor rendezésében elszórakoztatnak minket, sőt legtöbbjükkel még azonosulni is tudunk. De a hiányérzetünk megmarad, és nemcsak azért, mert átéreztük az előttünk felvázolt dokkmunkás-élet nyomorúságát és kilátástalanságát. Pedig majdnem összejött, sok nem kellett volna hozzá...

 

Címkék: Miskolc Varga Zoltán Thália Lukáts Andor Pillantás a hídról Vidéki Színházak Fesztiválja Ullmann Mónika Szegedi Dezső Zoltán Áron Pásztor Pál Prohászka Fanni

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1311706585

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása