Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ibsen utolsó, talán nem véletlenül nagyon keveset játszott művének "drámai epilógus három felvonásban" az alcíme. (A színházi adattár eddig egyetlen 1994-es szolnoki előadást tart számon mindössze.) Az RS9 Stúdiószínház részére Kúnos László fordítását Abody Rita dramaturg egy másfél órányira rántotta össze. Megnézve az eredeti darabot, látható, hogy a beavatkozás leginkább a második és a harmadik felvonást érintette, amelyekre ez bőven rá is fért. Az előadás így sokkal működőképesebb lett, a szerzői gondolatok még jobban érvényesülnek a rövidítés hatására.

Nem mondható el, hogy ez az utolsó, önéletrajzi ihletettségű darab túlságosan is szívvidító, úgy tűnik, mintha csak különböző zsákutcákat mutatna fel a szerző és szó nincs esélyes feltámadásról, amit a cím alapján elképzelhetnénk. Aki elveszítette az életkedvét, életképességét az most már nem fog újjáéledni, tudhatjuk. A cím sokkal izgalmasabb, mint a mű, amely voltaképp nagyon keserves és hétköznapi megállapításokban összegezhető.

Az alaphelyzetben egy, az élettől megcsömörlött, az elért hírnévnek sem örvendő művészt (szobrászt) látunk, aki pályája elején küzdött az elismerésért, egy modell segítségével meg is alkotta az "igazi" nagy alkotást (a feltámadás című szobrot). Ezek után élvezte a sikert, amely jóléthez vezette és ezzel együtt új házassághoz is. Most a mű elején a beérkezettség csömörét éli át, semmi nem érdekli, a fiatal felesége sem inspirálja alkotásra, unja az életét. Ezt a depresszió-közeli állapotot nagyon hamar felismerhetjük, a házaspár beszélgetésének első néhány percéből kiderül, hogy két összeszokott, de egymásra már nem ható ember ül a szemünk előtt. Eddig a pontig átlagos, ismerős és jól átélhető a történet, már csak az a kérdés, hogy hova vezetnek a szálak.

Annyira sok variáció nincs is, mivel Ibsen darabról van szó, azt várjuk, hogy jöjjön elő a múlt kísértete és ezt meg is kapjuk. A művész találkozik egykori ihletőjével, aki bebizonyítja számára, hogy nem csak most, de annak idején sem élt jól, nem tudott értelmes kapcsolatot kiépíteni senkivel, így logikus módon nincs is más hátra, mint próbálkozni az újrakezdéssel - hátha a két kiégett embernek most, amikor semmiben nem hisznek már, együtt mindez sikerülhet már túl az élet delén. A didaktikus mondatok, amelyekhez nem kevés romantika is társul, talán a mű népszerűtlenségét könnyen magyarázhatják - egy biztos, hogy a néző garantáltan be fogja látni, hogy a bemutatott érzéketlen művész sorsa törvényszerűen tragikus, hegyi lavina nélkül is, az újabb kísérlet is reménytelen.

Ibsen nemcsak a múlt előszedegetését kedveli, de a látványos szimbólumokat is. Nem tudom, hogy miként képzelte a hegymászó jelenet színpadi megvalósítását (köddel, lavinával, szakadékba zuhanással), egy biztos, hogy ezeket manapság akár vetítéssel is meg lehetne csinálni, de nem vinne minket előre. Ami jól jött a darabnak, éppen ezen jelenetek terjedelmének-súlyának a csökkentése. Ez használt, de még így is nagyon kimódoltnak érződik a lezárás. (Egyébként is sokkal tragikusabb és nyomasztóbb túlélni, hosszan kínlódni, mint egy lavina hatására néhány perc alatt meghalni.)

Nem ez az első darab mostanában, amelyik fő témája éppen "a meghalunk nemsokára, pedig még nem is éltünk" gondolat - persze lehet, hogy csak én láttam ebből a nézőpontból a múlt héten a Két nénit, a Szép napokat is. Ebben a műben sűrített formában, ha lehet még intenzívebben érződik az író kitörési-újrakezdési vágya a börtönként megtapasztalt mindennapokból, Ibsen megfogalmazza ugyanezt a fiatal feleség, a művész és a régi modell szemszögéből is. Talán egyedül a medvevadász karaktere az, aki elég ösztönösen éli le az életet ahhoz, hogy ne gondolkodjon az értelmén. Ő az egyetlen, aki pillanatnyi állapotában is köszöni, jól van.

Az RS9 intim tere teljesen alkalmas, hogy a szószínház érvényesüljön. Az előadást Lábán Katalin rendezte, akihez az első emblematikus Sirály-élményem is fűződik, még 1994 szeptemberéből. Az előadásban a gyógyfürdő teraszára helyezett fonott karosszékekre nézve ez ismét eszembe jutott, akár ugyanezek is szerepelhettek annak a díszletében. Én igazán szeretem azt a típusú színházat, amely kizárólag csak a színészi játékra épít, így nem hiányoltam semmiféle további illusztratív helyszín-ábrázolást. Az előadás második fele a kopár hegyen játszódik, szakadékok felett - ezt is el tudtuk képzelni. (Uglár Csaba a díszlettervező)

Tehát a színészek...

Kassai László, aki abban a számomra lényeges Sirályban Trepljov volt, ezúttal egy kis karakterszerepben szállodaigazgató. Jelenetének kizárólag dramaturgiai feladata van, innen tudjuk meg, hogy egy titokzatos hölgy éjszaka mászkál a gyógyfürdő parkjában, aki nem is lehetne más, mint a művész egykori modellje, életének meghatározó epizodistája, akit azóta sikerült elfelejtenie.

A darab súlya nem rajta, de még csak nem is a szintén csak néha előkerülő medvevadász szerepét játszó Baksa Imrén van. A színész ezt a vadembert kellő súllyal jeleníti meg, hitelesen, bár mi azért tudjuk, hogy igazi szerepe, hogy ellenpontja legyen a művészünknek. Így is hálás szerep és örültem, hogy ismét látom, bár a Hamlet-beavatója, amelyben a darab összes szerepét egyedül játszotta, annyira nincs is messze még.

Facskó Marát, aki a fiatal feleség most, még sosem láttam színpadon, egészen új volt számomra, ahogy szintén új arc, új jelenség Álmosd Phaedra is. Nem tudom, hogy a darabválasztás volt-e előbb, vagy a rendező nekik keresett feladatot, mindenesetre jó ez a kombináció, Facskó Mara kellően racionális Maja, aki ettől még kellően érzékeny is, tudja, hogy már elveszítette érdekességét és a férjét már nem érdekli igazán. Irene, a múltból hirtelen visszatérő nő rebbenékeny, sőt akár idegbetegnek is nevezhető, érezzük azt, hogy az egykori szerelem mindennél erősebb benne még most is. Jó a kontraszt a két nő között. Két egészen eltérő alkatú nő mellett láthatjuk Rubek, a szobrász kapcsolatteremtésre való képtelenségét, Koleszár Bazil Péter alakításában lehetünk magánéleti kudarcának tanúi.  Kellően megfáradt, rezignált, talán azt egy fokkal kevésbé hisszük el neki, hogy valóban lenne benne energia és főleg hit a váltásra.

Az előadás feltétlenül érdekes, azon túl is, hogy egy nem játszott Ibsen darab került általa be a pesti színházak kínálatába, tükörként is működhet, hiszen alkalmat ad arra, hogy most is átgondoljuk, hogy mi legalább nagyjából azon az ösvényen haladunk-e, amelyiken szeretnénk, milyen a kapcsolatunk a minket körülvevő emberekkel és ennek a minősége mennyiben múlik rajtunk. Aki gondolja, az előadást havonta egyszer megtalálja az RS9 műsorán.

 

Címkék: RS9 Baksa Imre Álmosd Phaedra Facskó Marica Lábán Katalin Ha mi holtak feltámadunk Koleszár Bazil Péter Kassai László Abody Rita Uglár Csaba

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr108713760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása