Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Lassan öt éve halogattam hónapról hónapra ennek az előadásnak a megnézését, amely az egyetlen volt az Örkény repertoárján, amelyet nem láttam - hétfő estéig. Miután jellemzően csak havonta egyszer van kitűzve és akkor is este tízkor, könnyen magyarázható a csúszás, pedig az előadás mellett szól nem kevés érv is...

Gáspár Ildikónak, a színház dramaturgjának első rendezése volt ez - amelyet azóta két nagyszínpadi is követett-, mindössze négy közreműködővel, a színház előcsarnokába tervezve ( hatvan fős nézőtérre), fiatal színészekkel. A produkció létrehozásának idején érződött, hogy ez kísérletnek számít, amelyről a fogadtatása alapján az a benyomásom alakult ki, hogy beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Ha nem így lenne, nem játszanák 2011. októbere óta folyamatosan.

Az előcsarnokot két részre osztották, mi nézők a szemben lévőket látjuk díszlet helyett, majd Izsák Lili tervező jóvoltából egyre jobban be is leszünk kerítve egy függönnyel, amelynek a mintái illenek Polgár Csaba egészen vadító kékes rózsákkal meghintett öltönyének anyagához. Mondanám, hogy a két anyag ugyanaz pepitában, de nem pepita ez. A színlap a giccs fogalmát is emlegeti, és ezzel az anyagválasztással sikerült valamiféle távolságot helyezni közénk és a szereplő közé, bár azt hiszem, hogy egy igazi Polgár Csaba rajongó szemében a művész vonzerejét ez az öltöny akkor sem csökkentené, ha a művész civilben viselné.

"Temetői road movie" az alcím és a színlap leírásból elég sok adalék ki is derül a történetről. Ahogy gondolni lehet, a hangsúly nem a viszonylag egyszerű jelenetsor cselekményén van, hanem a színészi játék, a stílus kerül előtérbe. A JÁTÉKon van a hangsúly. Másfél órányi időre szórakozunk, illetve a darab körüljárja az elmúlás, sőt az élet meg nem élésének a kérdését is, mit tegyünk, ha az életünkből elvesztegettünk néhány évtizedet, ez egy nap alatt pótolható-e. (Nyilván nem, de egy izgalmas nap is több mint a semmi, vissza lehet rá gondolni, ha nem éppen az a legutolsó.)

A két főszereplő, két vénlány, akik elvileg nyugdíjas korúak, de ezúttal két fiatal színésznő játssza őket és külsődleges eszközökkel nem is próbálták őket öregíteni. Takács Nóra Diána és Bohoczki Sára kissé már hervatag, de még életerős nőket játszik, csak a szöveg utalásaiból jöhetünk rá, hogy itt két néniről lenne szó. Takács Nóra Diána egy-egy gesztussal (fáj a dereka, nehezebben mozog) érzékelteti a korosodást, de partnerénél még ilyen apró gesztusok sincsenek, aki egyébként is a fiatalabb testvért játssza. Késő harmincas korba  - ennél idősebbnek nem vélhetőek az ódivatú ruhákban sem - is áttehető a történet, bár attól tartok, hogy ma ez a fogalom, hogy vénlány, nem is létezik - most már az önként (akár kényelmi okokból is) vállalt szinglik korát éljük. Nincs ez a testvérpár jobban egyedül, mint akárki más, az a benyomásom. (Ha bárki ott van mellettünk, már örülni kell neki.)

A színlapról is kiderül az alaphelyzet, nem titok - 97 éves anyjukat gondozták, és mindössze egyszer hagyták a kórházban magára, (elmentek színházba) az anya pedig épp eközben halt meg. Innen indul a lazán kapcsolódó jelenetek sora, követjük a lányokat a krematóriumba, majd innen tovább, hiszen a lányoknak most jut eszükbe, hogy az apjuk sírját is meg kellene találni, így egy hatvan személyes buszt ellopnak (! - a hogyan és miért az előadásból sem derül ki), hogy egy távoli vidék falvaiban a temetőket sorra felkeressék.

A jelenetek során két virtuóz férfi van a főszereplők segítségére. Polgár Csaba jelenetről jelenetre átalakul, bár jelmezt nem cserél. Néha megragad egy-egy kelléket - betegszállító kocsit vagy biciklit tol, bárban pincérként poharakat nyújt át a többieknek. Be kell ismernem, hogy amikor az előadás megtekintésére készültem és rendszerint elakadtam az időpontoknál, sose olvastam végig figyelmesen a színlap leírását, így lényegében igazi meglepetés volt számomra is, hogy van egy harmadik színész is a darabban és éppen ő az.

A nem mindig túl izgalmasra írt jelenetekhez nagyon kell a színész, aki az egész előadás alaphangját is megüti - a kezdéskor beszélget is a közönséggel. Talán éppen ez az első jelenet ül a legjobban, mi vagyunk az a színházi közönség, ahova a két lány késve megérkezik. Nagyon hálás ez a szituáció, valódinak érződik - Bernadette (Bohoczki Sára) még cukorkát is bontogat, mintha igazi néző lenne. Ezek után a többi helyszínt már el kell képzelnünk, de megy ez nekünk.

A másik virtuóz Kákonyi Árpád, a színház zenei vezetője, aki női hullaként kezd, de utána több alakban is látható, és persze zenél is, felélénkíti a nem annyira dús cselekményt.

Kabaréról beszél a színlap, a szerző, Pierre Notte abban véli felfedezni színházeszményét, de amit látunk azt inkább zenés játéknak mondanám, bár sokat lehet közben nevetni és feltétlenül élvezzük a színészek játékát.

Én ugyan az elején kevésbé nevettem, mivel három héten belül ez a harmadik előadás, amelyikben hozzátartozó ápolásáról van szó és miután nekem is ez határozza meg a mindennapjaimat, kevésbé vágyom arra, hogy pont ezt éljem újra színházi körülmények között is. (Lehet, hogy eddig is sok ilyen témájú darabot néztem, de sose tűnt fel. Most bezzeg...) De ez mégsem a Szerelem vagy a Három magas nő, itt csak ugródeszka az alaphelyzet, ahonnan aztán elég messzire jutunk el.

Aki szokta nézni az Örkény előadásait és kedveli Polgár Csabát és Takács Nóra Diánát (aki most is szenzációsan énekelt, kaphatna már egy önálló zenés estet is!), az ezt se hagyja ki. A színészeknek feltétlenül jót tesz ez a kis kamaraszínházi kirándulás és nekünk is.

Címkék: Örkény Színház Bohoczki Sára Polgár Csaba Takács Nóra Diána Kákonyi Árpád Izsák Lili Gáspár Ildikó Két néni ha megindul

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr338681662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása