Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Karinthy Márton színházigazgatóként saját színházában is minden este jelen van és emellett látogatja a város összes többi színházának friss előadásait, vagy ha nem, képes ezt a benyomást hosszú évtizedek óta fenntartani. Most úgy látszik, hogy egyszerűbbé akarta tenni a saját helyzetét és egy hétre inkább meghívott 21 előadást a Purim fesztivál keretében, így saját színházában élvezheti más műhelyek produkcióit.

A Purim fesztivál tegnap kezdődött az Elsötétítéssel, folytatódott a Gellérthegyi álmokkal és még egy koncert (Hamsa) is belefért az I. fesztivál első napjába. A mai, keddi napon három előadás volt nézhető, A Dohány utcai seriff és a Dumaszínház és a Gólem csapatának közös kabaréja, a Zs kategória a nagyszínpadon és köztük Polcz Alaine Asszony a fronton c. regényéből készült monodráma (szerzők: Bodnár Endre és Dicső Dániel, átdolgozó: Madák Zsuzsanna).

Sztarenki Pál rendező a zalaegerszegi lakásszínházba tervezte az előadást. Fogalmam sincs, hogy mekkora, befér-e oda lényegesen több néző, mint a Karinthy stúdiójába, amelyikben kb 35 ember nézhette, mert sajnos még sosem jártam ott. A rendező kizárólag a színészére támaszkodik, Czegő Teréz bejön, köszön és azonnal a dolgok közepébe vág: az emlékező 1944 márciusában, 19 évesen kötött házasságáról kezd beszélni. Kezében fogja a szövegkönyvet, alkalmanként abból olvas fel részleteket és utána úgy tesz, mintha az olvasott részletről jutna eszébe mindaz, amit később velünk megoszt. Néha feláll, majd leül, de különösebb pótcselekvéseket nem kell számára kitalálni, mert olyan erős a szöveg és az első perctől kezdve annyira elviselhetetlennek tűnik az a szeretet nélküli rideg közeg, amelyben felnőtt életét ez a naiv és szerelmes lány elkezdi, hogy nem merül fel, hogy másra figyeljünk. Talán a legtöbb, ami elmondható: elhisszük a színésznőnek, hogy vele tényleg mindaz megtörtént, amiről beszél. Egy átlagember sorsán át látjuk ezúttal átszűrődve a nagypolitika eseményeit, így talán sokkal érdekesebb és megrendítőbb.

Az elbeszélés menetét néhány másodperces zenei betétek szakítják meg, Máriás Zsolt előadásában, de ez minden, amely az időről időre felgyülemlő feszültséget oldani hivatott. A beszélő olyan egyszerűen, magától értetődően közli velünk a szinte elképzelhetetlenül kegyetlen megrázkódtatások sorát, amelyek érték, hogy mi is kénytelenek vagyunk tudomásul venni, hogy ilyen fokú nélkülözés, szenvedés megtörténhetett, másrészt ebből a néző akár erőt is meríthet, hiszen amennyiben a saját legrosszabb élményeit fogja a hallottakkal összevetni, akkor is egészen biztos, hogy rá kell döbbennie saját helyzetének szerencsés voltára. Igen, ezt az előadást megnézve a mai napom, amelyet mondhattam volna túlzás nélkül katasztrofálisnak még 19.30 előtt, lényegében akár ideálisnak is nevezhető. Ez is az előadás mellékhatásai közé tartozik, bár attól tartok, hogy a hallottakat túl hamar nem fogjuk elfelejteni.

Ennek a szép és letisztult előadásnak két közvetlen eredménye lehet: az egyik az, hogy valakinek kedve lesz a szerző műveit jobban megismerni és megtudni, hogy ki is volt Polcz Alaine. A másik: megnézni a zalaegerszegi színházi műsort, hogy miben nézhető még Czegő Teréz. Az ő nevét is megjegyeztük és várjuk, hogy a későbbi zalaegerszegi vendégjátékokban ismét felbukkanjon a neve.

A Purim fesztivál holnap folytatódik, többek között Vári Éva katartikus előadásával, a Rose-zal.

Utóirat: 2016. március 25-én

Az előadás másnapján kivettem Polcz Alaine négy könyvét és most a tavaszi szünet jóvoltából azokat olvasom sorban. Azt hiszem, hogy ez a legnagyobb hatás, amit egy előadás elérhet. A szerző most már akármi van Czegő Teréz képében fog megjelenni előttem.

Címkék: Karinthy Színház Sztarenki Pál Asszony a fronton Czegő Teréz

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr78518514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása