Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nem szeretem a sztároknak rendezett operagálákat, néha el-eljutok egyre, ha nagyon vonzó a szereplők neve. De most nem is erről volt szó. Amennyiben Ferruccio Furlanetto egy népszerű operaáriákból összeállított estet adott volna, feltehetően a közönség csordultig megtöltötte volna a Müpát. De nem, nem ilyen könnyen emészthető műsort kínáltak fel. Szinte provokációnak is felfogható az énekes részéről, hogy olaszként két orosz zeneszerző, Rachmaninov és Muszorgszkij tömegek által biztosan nem ismert dalait fűzte össze és két részben ezeket énekelte nekünk. (Egy CD-n már kiadta ezeket a dalokat és egy dalt ide be is linkelek, ez többet mond, mint az egész cikkem.)

A műsornak köszönhetően a Bartók Béla Hangversenyterem második és harmadik emelete már üres volt, sőt az elsőn is az oldalülések. Persze, ha összesítjük a nézőszámot, egy dalesthez ez így is tekintélyes számú közönség, a Zeneakadémia nagytermébe nem fértünk volna mind be. Az Operaház számos kiváló énekese is megjelent, hogy meghallgassa az olasz basszistát,és ha ez a régi Színházi Élet lenne, most biztos fel is sorolnám őket, hogy színesítsem a bejegyzésemet.

Ebből a célból inkább egy személyes közlés: az énekes nevét én először a törzsolvasómtól hallottam, aki valamely basszbaritonról szóló sokadik cikk után azt javasolta, hogy jobban tenném, ha nem X.Y.-t nézném, hanem inkább otthon hallgatnám Ferruccio Furlanettót. Ezek után persze a youtube-on rákerestem, hogy ki lenne az alternatíva, és nem is tűnt rossznak, és aztán még három hónap sem telt bele, Ókovács Szilveszter nyilván megsejtve, hogy nekem elvileg Furlanettóra kellene átállnom, meg is hívta és a művészt, aki nekem is tetszett a Szabadság Gálán (2014. szeptemberében), de mégsem eléggé ahhoz, hogy miatta az élő színház helyett otthon maradtam volna akár egy alkalommal is.

A koncert kétszer tíz percnek ha tűnt, ritkán éreztem az utóbbi időben ilyen rövidnek valamit, pedig majdnem két óra volt egy szünettel és egy énekestől egyedül egy ilyen hosszú műsort végigénekelni, jelentős teljesítménynek számít.

A program első felében Igor Csetujev Rachmaninov dalait játszotta és a 9 mű szinte egy lendületre hangzott el – szinte, mivel az első dal után beálló csendben egy néző mégis elkezdett tapsolni és többen követték. Ezek a hol gyenge, hol a szenvedélyesebb vagy sötétebb hangulatú dalokat követő jóval erősebb tapsok talán még meg is nehezítették az énekes helyzetét, előregörnyedő testtartása inkább arra utalt, hogy várja, hogy legyen már vége és folytathassa a következővel. Feltételezem, hogy a közönség nagyobb része kevés dalestet látogathat, nem a programra, hanem elsősorban az énekesre vették a jegyet,  így egy dalt egy produkciónak tekintve feltételezték, hogy illik minden szám után külön tapsolni.

A tapsokból azért a hatás ingadozása valóban mérhető volt, és mintha a második rész, Muszorgszkij művei, különösen a Halál dalai és táncai nagyobb intenzitásuk miatt jobban megérintettek minket,mint a melankolikusak, vagy amelyek (talán a legtöbb) szerelmi bánatról szóltak, a szenvedély izzását a közönség mindig észlelte és értékelte. Számomra a Bölcsődal és a Hadvezér volt egyértelműen az est tetőpontja, nem véletlenül - ezek kerültek a műsor végére és maga az énekes is érezhette, hogy drámaiságukkal ezek fogják majd meg leginkább a nézőket. (Lehet, hogy a műsor pontosan követi a CD sorrendjét.)

Az énekes mindkét rész után adott ráadást (egyet, illetve kettőt). Míg a hivatalos programban meghirdetett dalok fordítását olvashattuk a kivetítőn, Furlanetto pedig kottából énekelte a számára valószínűleg nem könnyű orosz szöveget (a nyelvet nem beszéli), a ráadások közül volt olyan, amelyiket viszont kívülről, a zongorának támaszkodva adott elő. Ezen a ponton, amikor a mi figyelmünket sem kötötte le semmi más, csak az énekest nézhettük, és neki sem kellett fogódzót keresnie a kottában, érezhető volt, hogy még ez az egyébként valóban bensőséges daleset is szólhatott volna még bensőségesebben, még hatásosabban, és fog is, amennyiben Furlanetto gyakran vállalkozik az előadásukra és még ennél is jobban megtanulja az orosz dalokat és nem veszi el az energiáját az, hogy a szövegre kell koncentrálnia.

Korábban koncertszerű Kékszakállú előadásokon állapítottam meg, hogy gyengíti a hatást a kotta, ezt most ismét, pusztán azért mert a ráadás összehasonlítási lehetőséget kínált, ismét megtapasztaltam.

Én titokban bízom abban, hogy néhány zenekritikus eljött, akik esetleg életükben nem most találkoztak először az említett művekkel, akik majd részletesen méltatják a basszista teljesítményét és én majd elolvasom. Én ez esetben száz százalékosan mezei nézőként voltam jelen, semmifajta előismerettel nem rendelkeztem. (Volt már rá példa, hogy valamit éppen ezért élveztem, mert a komoly hiányokat nem vehettem észre és ez nem is biztos, hogy egy nézőnek olyan rossz állapot.) Amit én is észleltem: kifejezetten jó élmény hallgatni Ferruccio Furlanettót, fényesen szólnak a magasságai, nem bizonytalankodott, a felső régióban sem vékonyodott el a hangja, ugyanakkor erőteljesen, telten hangzik a mély regisztere is. Kellemes ez a hang, nem érződik kopottnak, annak ellenére sem, hogy az énekes 67 éves, és ekkorra a legtöbb basszista hangja sem a régi már, bár állítólag a basszus hang tovább tart, mint a tenor vagy a szoprán. (Ez a dalest néhány jelenlévő basszistának is adhatott biztatást arra nézve, hogyha vigyáznak a hangjukra, akkor nem kizárt, hogy még szép hosszú pálya várhat rájuk.) Ugyan jelenleg  (így a koncert napján is) Dinyés Dániel havonta folytatódó Cosi fan tutte operabeavatója miatt az énekest rendszeresen hallgatom egy régebbi felvételéről, de nem éreztem, hogy most élőben, feltehetően a pályája csúcsán már túlhaladva, rosszabb teljesítményt nyújtott volna.

Ferruccio Furlanetto dalestjének meghallgatása jókor jött, szükségem volt egy ilyen típusú élményre, amikor nem a megszokott énekeseimet hallgatom és nem is pályakezdőket, hanem valaki mást, aki igazán jó és akit valóban csak alkalmilag és felvételről szoktam. Az utóbbi időben számomra meglepő módon a szopránok, sőt november óta a kontratenorok és tenorok kezdenek inkább elvarázsolni, illetőleg nem egyszer az ő teljesítményüket találom jobbnak a basszistákéhoz képest, miközben egyértelműen a mélyebb hangokat szerettem mindig is és ezen a területen harminc év alatt nem változott az ízlésem. Ferruccio Furlanettót hallgatva megállapítottam, hogy ő még nekem is „rendben van”, vele kapcsolatban nem lépett fel bennem más hiányérzet, csak amit említettem – jó lett volna, ha a közönség szép csendben ül és figyel, az énekest még akár órákon át elhallgattam volna.

Címkék: Opera Müpa Ferruccio Furlanetto

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr728273706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása