Bejegyzések

  • NAPI AJÁNLÓ - 166. 2015. november 7. szombat 2015. november 06. 08:07Ebben a kéthetes periódusban, amióta írom a blogot ez a csúcsnap mindenképp. 14 ajánlatból csak sikerülhet valamit találni annak, aki el akar jutni egy előadásra. 1. Operaház - Mario és a varázsló,...
  • NAPI AJÁNLÓ - 165. 2015. november 6. péntek 2015. november 04. 22:02Nyolc előadás: 1. Zeneakadémia - Teremtés (Fodor Beatrix!) 2. Belvárosi Színház - A folyón túl Itália 3. Karinthy - Olympia 4. Katona - Illaberek 5. Kolibri Pince - 16h - Cyber Cyrano 6....
  • NAPI AJÁNLÓ - 164. 2015. november 5. csütörtök 2015. november 03. 23:48Tíz lehetőség erre a csütörtökre. (Illetve: az Operettszínházzal együttműködve a Zeneakadémián premier - Fekete Gyula darabját Zsótér Sándor rendezi. Ismétlése: másnap!) 1. Opera - Werther 2....
  • NAPI AJÁNLÓ - 163. 2015. november 4. szerda 2015. november 02. 22:12Megint van - legalább - kilenc figyelemre méltó előadás a palettán és egy ingyenesen nézhető Verdi Requiem a Bazilikában. (Kolonits Klárával, Fekete Attilával többek között)  Regisztrálni kell holnap...
  • NAPI AJÁNLÓ - 162. 2015. november 3. kedd 2015. november 01. 23:47Visszaáll a szokásos kínálat, a megtekintett előadások közül nyolcat tudok felsorolni. 1. Belvárosi Színház - Mindent Éváról 2. Katona - Sufni - Petra von Kant (Pelsőczy Réka!) 3. Kamra -...
  • NAPI AJÁNLÓ - 161. 2015. november 2. hétfő 2015. november 01. 09:27Ez se sokkal gazdagabb, mint a vasárnap, hasonló okokból. De aki nagyon akar, tud miből választani. 1. Átrium - Sirály 2. Örkény - A hét szamuráj 3. Rózsavölgyi Szalon - A pasi a szomszéd sír...
  • NAPI AJÁNLÓ - 160. 2015. november 1. vasárnap 2015. október 31. 07:51A legtöbb színház érzi, hogy ez a nap nem kifejezetten a színházról szól. De vannak azért figyelemre érdemes előadások így is. Nekem négy jöhetne szóba. 1. Budapest Bábszínház - 10 h - Tíz emelet...
  • NAPI AJÁNLÓ - 159. 2015. október 31. szombat 2015. október 30. 07:36Új bemutatók, egyszeri események és bevált előadások mind lesznek. Egy olyan nap, amikor jó nehéz a választás. 1. Müpa - Requiem (Kolonits Klára!) 2. Kamra - Oberabeavató - Cosí fan tutte - Dinyés...
  • NAPI AJÁNLÓ - 158. 2015. október 30. péntek 2015. október 29. 07:28Ez a péntek különösen izgalmas lesz. Kilenc ajánlat. Én, ha tehetném, egyértelműen az Átriumban nézném meg a Mesterkurzust, László Zsolttal. (Székesfehérvári vendégjáték) Hátha lesz később is...
  • NAPI AJÁNLÓ - 157. 2015. október 29. csütörtök 2015. október 28. 07:05Hét lehetőség csütörtökre: 1. Katona - Faust I. 2. Kamra - Oszlopos Simeon (Ötvös András) 3. Nemzeti - Tóték 4. Nemzeti - A Szkalla-lányok 5. Pesti Színház - A testőr (Eszenyi - Stohl) 6....

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ács Norbert (2) Aczél András (14) Adorjáni Bálint (8) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (2) Ágoston László (5) Ágoston Péter (3) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (329) Akadémiai Kórustársaság (2) Alexandru Agache (2) Alexis Lathman (2) Alföldi (61) Almási-Tóth András (33) Almási Éva (3) Ambrogio Maestri (2) Ambrus Ákos (4) Ambrus Mária (19) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Andrássy Máté (3) Andrusko Marcella (5) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (6) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (2) Antal Mátyás (2) Anyegin (9) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (4) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (2) Armel Operafesztivál (5) Árva Nóra (2) Ascher Tamás (15) Átrium (36) Az istenek alkonya (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (5) A denevér (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (4) A sütemények királynője (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (5) A vágy villamosa (2) A varázsfuvola (3) A velencei kalmár (2) A vihar (3) A walkür (4) Bábszínház (7) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (8) Bajcsay Mária (2) Bajomi Nagy György (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (4) Bakonyi Marcell (5) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (7) Bakó Antal (4) Baksa Imre (8) Balatoni Éva (16) Balázsovits Edit (4) Balázs Andrea (5) Balczó Péter (18) Balga Gabriella (15) Balikó Tamás (7) Bálint András (10) Ballér Bianka Gréta (5) Balogh Eszter (5) Balsai Móni (7) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (6) Bánki Gergő (5) Bányai Kelemen Barna (4) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (10) Bán János (10) Bárány Péter (3) Baráth Emőke (18) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (5) Baronits Gábor (3) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (3) Bátki Fazekas Zoltán (20) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Belvárosi Színház (30) Benedek Mari (23) Benedek Miklós (7) Benkó Bence (7) Beöthy-Kiss László (7) Beöthy Kiss László (5) Bercsényi Péter (7) Berczelly István (2) Bérczes László (3) Bereczki Zoltán (3) Béres Attila (5) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bethlen téri színház (3) Bezerédi Zoltán (9) BFZ (2) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (9) Blaskó Borbála (3) Blaskó Péter (3) Blazsó Domonkos (8) BMC (3) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (3) Bodnár Erika (9) Bodoky Márk (4) Bodor Johanna (4) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (2) Bogányi Tibor (5) Bohémélet (3) Bohémélet 2.0 (2) Bohoczki Sára (3) Boncsér Gergely (28) Borbély Alexandra (12) Börcsök Enikő (13) Borgula András (2) Borka Ákos (4) Boross Csilla (2) Boros Anna (6) Borsányi Dániel (6) Botos Éva (5) Bozó Andrea (7) Bozsik Yvette (4) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brecht (3) Bregyán Péter (2) Bretz Gábor (60) Brickner Szabolcs (6) BTF (2) Bucsi Annamária (13) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (6) Budai Lívia (2) Budaörs (5) Budapesti Fesztiválzenekar (2) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapest Bábszínház (5) Busa Gabriella (2) Busa Tamás (11) Bűvös vadász (4) Cantemus kórus (2) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (5) Centrál Színház (10) Chován Gábor (5) Christian Badea (2) Christian Franz (9) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (2) Cosí fan tutte (12) Crespo Rodrigo (3) Csákányi Eszter (13) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (3) Csányi Sándor (4) Csapó József (7) Csarnóy Zsuzsanna (2) Cseh Antal (21) Cseh Judit (3) Cselényi Nóra (2) Csémy Balázs (4) Cserhalmi Ferenc (10) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Ildikó (3) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (12) Cser Krisztián (135) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (11) Csizmadia Tibor (3) Csóka Anita (2) Csoma Judit (5) Csomós Mari (8) Csongor és Tünde (2) Csonka András (2) Csuja Imre (22) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (4) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (4) Cziegler Balázs (12) Czupi Dániel (2) Danis Lídia (4) Dankó István (12) Danton halála (2) Dányi Krisztián (2) Daragó Zoltán (6) Deák Tamás (2) Debrecen (4) Debreczeny Csaba (14) Decsi András (3) Dékány Barnabás (2) Dékán Jenő (4) Dénes István (2) Dénes Viktor (5) Dengyel Iván (2) Derzsi János (2) Dér Zsolt (8) Dicső Dániel (4) Dinyés Dániel (21) Dióssi Gábor (2) Dobi-Kiss Veronika (2) Dolhai Attila (2) Domokos Zsolt (7) Dömötör András (13) Don Carlos (3) Don Giovanni (16) Don Juan (2) Dóra Béla (7) Ducza Nóra (7) Dumaszínház (5) Eger (2) Egils Silins (5) Egri Kati (3) Egri Márta (4) Egri Sándor (18) Egyed Apollónia (2) Eke Angéla (6) Elek Ferenc (13) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Enyedi Éva (5) Enyvvári Péter (4) Eötvös Péter (4) Eperjes Károly (3) Epres Attila (13) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (5) Eric Halfvarson (2) Erkel Színház (94) Erwin Schrott (5) Eszenyi Enikő (10) Évadértékelés (8) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (7) Fabók Mariann (7) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (3) Farkasréti Mária (24) Farkas Sándor (2) Fátrai János (3) Faust (4) Feczesin Kristóf (6) Fédra fitnessz (2) Fehér Balázs Benő (10) Fehér László (11) Fekete Ádám (8) Fekete Anna (2) Fekete Attila (35) Fekete Ernő (14) Fekete Györgyi (2) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (3) Ficza István (17) Ficzere Béla (5) Figaro 2.0 (11) Figaro házassága (31) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fillár István (4) Fischer Ádám (12) Fischer Iván (5) Fodor Annamária (2) Fodor Beatrix (35) Fodor Bernadett (6) Fodor Gabriella (13) Fodor Tamás (15) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (4) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Forgách András (5) Forgács Péter (3) Formán Bálint (3) Forte (3) Forte társulat (2) Frankó Tünde (6) Friedenthal Zoltán (10) Fried Péter (5) FÜGE (24) Fülep Máté (5) Fullajtár Andrea (14) Fülöp József (4) Für Anikó (12) Futótűz (2) Füzér Anni (8) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (11) Gábor Géza (56) Gábor Sylvie (7) Galambos Péter (11) Gálffi László (19) Galgóczy Judit (6) Gálvölgyi János (2) Gál Erika (28) Gál Gabi (6) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (5) Gáspár Sándor (4) Gáspár Tibor (4) Gazsó György (10) Geiger Lajos (30) Gémes Antos (4) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (4) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (5) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (2) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Gothár Péter (8) Göttinger Pál (23) Gradsach Zoltán (11) Gregor József (2) Grisnik Petra (4) Grúzia (10) Gubás Gabi (3) Gudrun Pelker (2) Gula Péter (4) Gulyás Dénes (4) Gunyong Na (2) Gyabronka József (8) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (3) Győr (2) Györgyi Anna (5) Hábetler András (55) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (21) Hajduk Károly (7) Hajdu András (2) Hajdu Szabolcs (2) Hajnóczy Júlia (12) Halász Péter (13) Hamlet (5) Hámori Gabriella (4) Hámori Szabolcs (2) Hamupipőke (2) Hannus Zoltán (4) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (3) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (4) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (2) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Haumann Péter (4) Hay Anna (4) Háy János (5) Hegedűs D. Géza (12) Hegymegi Máté (5) Heiter Melinda (13) Héja Domonkos (3) Herczeg Ferenc (3) Herczeg Tamás (3) Herczenik Anna (12) Hernádi Judit (5) Hevér Gábor (7) Hirtling István (7) Hoffer Károly (2) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (7) Hollósi Frigyes (4) Homonnai Katalin (2) Honti György (3) Honvéd Férfikar (2) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (5) Horgas Ádám (3) Horgas Péter (7) Horkay Barnabás (8) Horti Lilla (5) Horváth Alexandra (2) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (12) Horváth Illés (5) Horváth István (28) Horváth Jenny (2) Horváth Lajos Ottó (4) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (7) Horváth Virgil (3) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadkürti György (4) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Illatszertár (5) Ilyés Róbert (4) Imai Ayane (2) Inoka Péter (2) Iréne Theorin (3) Irlanda Gergely (3) István a király (3) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (10) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (3) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (8) János-passió (2) Járó Zsuzsa (4) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Jeffrey Thompson (4) Jéger Zsombor (7) Jekl László (5) Jeli Luca (4) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (11) Jordán Tamás (12) Józan László (3) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (6) Jurányi (45) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (6) Kádas József (5) Káel Csaba (5) Kákonyi Árpád (11) Káldi Kiss András (12) Kálid Artúr (4) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (31) Kálmán Eszter (7) Kálmán László (7) Kálmán Péter (19) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (23) Kalocsai Zsuzsa (2) Kamen Chanev (2) Kamra (22) Kaposvár (7) Kardos Róbert (3) Karinthy Márton (6) Karinthy Színház (21) Karnyóné (2) Kárpáti Pál (5) Kaszás Gergő (9) Katona (64) Katona László (4) KÁVA (2) Kecskemét (7) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (23) Kelemen Dániel (6) Kelemen József (2) Kelemen Zoltán (10) Keller András (3) Kémiai Diákolimpia (13) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (4) Kerekes Viktória (6) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (16) Kéri Kitty (2) Kern András (5) Kertesi Ingrid (7) Kesselyák Gergely (9) Keszég László (2) Keszei Bori (25) Khell Csörsz (5) Khell Zsolt (8) Király Attila (4) Király Dániel (8) Kiss András (21) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (4) Kiss Diána (4) Kiss Diána Magdolna (2) Kiss Eszter (5) Kiss Judit Anna (3) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (16) Kiss Tivadar (9) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (3) Kóbor Tamás (4) Kocsár Balázs (11) Kocsis Gergely (14) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (2) Köd utánam (2) Kókai Tünde (7) Kokics Péter (4) Köles Ferenc (2) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (14) Kolonits Klára (42) Kolozsvár (3) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Komáromi Márton (2) Komlósi Ildikó (15) Kónya Krisztina (2) Kőszegi Ákos (2) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (11) Kovácsházi István (16) Kovács Adrián (4) Kovács Ágnes (3) Kovács Andrea (2) Kovács Annamária (4) Kovács D. Dániel (7) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (4) Kovács István (28) Kovács János (11) Kovács Krisztián (7) Kovács Lehel (12) Kovács Márton (10) Kovács Patrícia (4) Kovács Péter (2) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (6) Kovács Vanda (3) Kovács Yvette Alida (4) Kovács Zsolt (2) Kovalik (24) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (11) Kováts Kolos (6) Közellenség (2) Kristán Attila (4) Kristofori Ferenc (4) Kriszta Kinga (6) Krisztik Csaba (6) Krucsó Júlia (3) Kulka János (19) Kun Ágnes Anna (13) Kurázsi mama (2) Kurta Niké (8) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Laboda Kornél (3) Lábodi Ádám (3) Lackfi János (4) Ladányi Andrea (9) László Boldizsár (10) László Lili (7) László Zsolt (22) Lázár Kati (8) Lazók Mátyás (2) Lénárdt Laura (2) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (8) Lestyán Attila (7) Létay Kiss Gabriella (29) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (2) Lőkös Ildikó (2) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (12) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Gyöngyi (2) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (5) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (6) M.Tóth Géza (7) Macbeth (2) Mácsai Pál (17) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Színház (12) Máhr Ági (3) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (13) Maladype (3) MaNNa (2) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Margitai Ági (6) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (4) Mario és a varázsló (7) Marjai Virág (2) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Marosvásárhely (3) Martinkovics Máté (6) Martinovics Dorina (7) Martin Márta (6) Martin Winkler (2) Márton András (4) Márton B. András (2) Marton László (6) Marton Róbert (4) Máté Gábor (16) Máté passió (4) Máthé Zsolt (18) Mátravölgyi Ákos (3) Matthew Shaw (3) Mátyássy Bence (3) Maurice Lenhard (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Megyesi Schwartz Lúcia (11) Megyesi Zoltán (52) Méhes László (3) Meláth Andrea (10) Menczel Róbert (4) Mentőcsónak (4) Mertz Tibor (2) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Mester Viktória (19) Mészáros Béla (14) Mészáros Blanka (9) Mészáros Máté (11) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (4) Mészáros Tamás (3) Mészöly Anna (8) Mezei Gábor Péter (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Mihályfi Balázs (3) Mihályi Győző (2) Mikecz Kornél (4) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (2) Miksch Adrienn (21) Milano (2) Miskolc (25) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (2) Mohácsi János (22) Mohai Tamás (2) Molnár Ágnes (9) Molnár Anna (5) Molnár Erika (2) Molnár Gusztáv (2) Molnár Levente (14) Molnár Piroska (20) Molnár Zsolt (2) Moltopera (3) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (3) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mucsi Zoltán (10) Mukk József (5) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) Müpa (22) MüPa (37) Murányi Márta (7) Murányi Tünde (3) Művház (2) Nádasdy Ádám (2) Nádasdy András (3) Nádasy Erika (3) Nadine Duffaut (2) Nagypál Gábor (9) Nagy Dániel Viktor (7) Nagy Ervin (14) Nagy Fruzsina (4) Nagy Mari (11) Nagy Norbert (6) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (2) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsolt (21) Najbauer Lóránt (2) Napi ajánló (166) Némedi Árpád (4) Németh Ákos (2) Németh Anikó (3) Németh Judit (15) Németh Pál (2) Nemzeti (60) Nemzeti Énekkar (3) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (9) Novák Eszter (6) Novák János (3) Novák Péter (3) Novkov Máté (5) Nyakó Júlia (3) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (23) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (5) Oberfrank Péter (6) Óbudai Danubia Zenekar (2) Óbudai Társaskör (3) Ódor Botond (3) Ódor Kristóf (2) Ódry Színpad (35) Ókovács Szilveszter (3) Olasz Renátó (6) Ónodi Eszter (9) opera (2) Opera (243) Operabeavató (12) Operakaland (6) OpeRaport (2) Operaport (2) Operavizsga (2) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (7) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (6) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (47) Orlai Tibor (38) Orosz Ákos (4) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (2) Othello (2) Ötvös András (9) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (2) Páder Petra (2) Paizs Miklós (3) Palerdi András (19) Pálfi Ervin (2) Pallag Márton (8) Pallai Mara (2) Pálmai Anna (17) Pálos Hanna (14) Pálya Pompónia (7) Pál András (17) Pál Tamás (3) Pannon Filharmonikusok (4) Papp Endre (5) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (2) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (4) Parti Nagy Lajos (3) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (19) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (2) Pataki Bence (15) Pataki Potyók Dániel (3) Patkós Márton (6) Pavol Remenár (6) Pécs (5) Peer Gynt (4) Pelsőczy Réka (24) Perencz Béla (2) Pesti Színház (9) Péter Kata (2) Pethő Gergő (2) Pető Kata (12) Petra Lang (2) Petrik Andrea (11) Philipp György (4) Philoktétész (2) Piaf (2) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (5) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (6) Pintér Ágnes (3) Pintér Béla (21) Pintér Dömötör (8) Piti Emőke (6) Pogány Judit (14) Pokorny Lia (5) Polgár Csaba (17) Pomádé király (7) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (7) Pozsony (2) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Prohászka Fanni (6) Purcell Kórus (6) Puskás Tamás (6) Quitt László (2) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (7) Rab Gyula (5) Rácz István (9) Rácz Rita (16) Rada Bálint (4) Radnai Annamária (4) Radnai Márk (3) Radnay Csilla (5) Radnóti Színház (25) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (7) Rálik Szilvia (14) Rátóti Zoltán (5) Remete Krisztina (4) Requiem (5) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (3) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (10) Rezsnyák Róbert (9) Rigoletto (4) Ring (11) Róbert Gábor (2) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (16) Rost Andrea (7) Roszik Hella (3) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (44) Rózsa Krisztián (7) Rozsos István (3) RS9 (3) Rudolf Péter (2) Rujder Vivien (14) Rükverc (7) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (6) Rusznyák Gábor (4) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (14) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Csaba (13) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi Xénia (2) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schell Judit (5) Scherer Péter (9) Schilling Árpád (3) Schmied Zoltán (2) Schneider Zoltán (13) Schnell Ádám (4) Schöck Atala (22) Schruff Milán (3) Sebestyén Aba (6) Sebestyén Miklós (12) Sedró Áron (2) Selmeczi György (5) Sepsiszentgyörgy (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (5) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (3) Simon Krisztina (15) Sinkó László (4) Sipos Imre (3) Sipos Katalin (2) Sipos Vera (2) Sirály (6) Sodró Eliza (5) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Söptei Andrea (9) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (2) Spiegl Anna (2) Spinoza (11) Spiró György (3) Spolarics Andrea (9) Stefanovics Angéla (9) Stohl András (18) Stork Natasa (2) Strauss (2) Strausz Kálmán (2) Stúdió K (4) Sufni (5) Súgó (32) Sümegi Eszter (16) Sütő András (4) Szabadka (5) Szabóki Tünde (17) Szabó Borbála (5) Szabó Erika (4) Szabó Győző (3) Szabó Irén (3) Szabó Kimmel Tamás (9) Szabó Máté (21) Szabó P. Szilveszter (4) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (13) Szakács Györgyi (7) Szakács Ildikó (4) Szakértők (3) Szalay Marianna (2) Szalontay Tünde (10) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (10) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (5) Szántó Balázs (6) Szappanos Tibor (18) Szathmáry Judit (6) Szatmári György (4) Szatory Dávid (4) Szávai Viktória (5) Szeged (5) Szegedi Csaba (13) Szegedi Dezső (6) Székely B. Miklós (2) Székely Csaba (4) Székely Kriszta (7) Székesfehérvár (3) Széles László (3) Széles Tamás (2) Széll Cecília (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (4) Szemerédy Károly (6) Szemere Zita (25) Szendrényi Éva (6) Szenteczki Zita (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (15) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (4) SZFE (17) Szigeti Karina (3) Szigetvári Dávid (8) Szikora János (4) Szikszai Rémusz (11) Szilágyi Ágota (2) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (6) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (13) Szirtes Balázs (3) Szirtes Gábor (4) Szirtes Tamás (2) Szívós Károly (3) Szkéné (35) Szlávik István (3) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artur (2) Szőcs Artúr (2) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (13) Szombathely (6) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (3) Sztarenki Pál (3) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (3) Szüle Tamás (11) Szvétek László (23) Takács Géza (4) Takács Kati (4) Takács Nóra Diána (17) Takátsy Péter (9) Tallér Zsófia (4) Tamási Zoltán (9) Tankó Erika (2) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (7) Tárnok Marica (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (15) Tatabánya (3) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (2) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (11) Teremtés (2) Terhes Sándor (4) Thália (66) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (14) Tihanyi Ildikó (6) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (6) Tordai Hajnal (2) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (2) Török Ágnes (3) Török Tamara (9) Toronykőy Attila (10) Tosca (2) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Eszter (2) Tóth Ildikó (3) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (4) Tóth Mátyás (2) Trafó (6) Traviata (2) Trill Zsolt (9) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (9) Trokán Péter (2) Turandot (3) Turpinszky Gippert Béla (2) Übü király (2) Udvaros Dorottya (10) Újlaki Dénes (3) Ujvári Gergely (7) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (5) Ullmann Mónika (6) Ungár Júlia (8) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vádli (5) Vajdai Vilmos (8) Vajda Gergely (4) Vajda Júlia (4) Vajda Milán (7) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (3) Valló Péter (14) Vándor Éva (2) Váradi Zita (7) Varázsfuvola (7) Varga Donát (11) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (2) Varga Lili (2) Varga Viktória (3) Varga Zoltán (4) Várhelyi Éva (16) Vári Éva (8) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (2) Vashegyi György (14) Vaskakas Bábszínház (2) Vati Tamás (4) Vecsei Miklós (3) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (2) Venczel Vera (3) Venekei Marianna (2) Verebes István (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (9) Vidéki Színházak Fesztiválja (15) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila színész (9) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vígszínház (22) Viktor Balázs (8) Vilmányi Benett Gábor (8) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vizin Viktória (4) Vizi Dávid (8) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (13) Walter Fink (7) Waltraud Meier (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (6) Wiedemann Bernadett (30) Wierdl Eszter (15) Wittinger Gertrúd (3) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Zavaros Eszter (30) Zeke Edit (2) Zemlényi Eszter (3) Zeneakadémia (36) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (26) Zöldi Gergely (3) Zöldi Z Gergely (3) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (3) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (9) Zsigmond Emőke (9) Zsótér Sándor (46) Zuzana Kohutová (2) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Sirály akár tekinthető Csehov ars poeticájának is, a színházról és művészetről olyan sok szó esik, még a civil szereplőket is foglalkoztatja, hiszen a vidéki birtokon, ahol a cselekmény lezajlik szinte hemzsegnek az írók és a színészek.  Ascher Tamás rendezésében olyasfajta előadás készült, amelyikbe teljesen bele lehet feledkezni és utána még hazajönni is jó, óhatatlanul előveszi az ember a szöveget és nézegeti még egy darabig. ((És jó még most is ezzel az előadással foglalkozni, nehéz elengedni. Ezért lesz ez szokás szerint egy túlírt, a darabelemzésbe is bele-belecsúszó bejegyzés, amely háromszor annyi idő alatt készült el, mint amennyi idő alatt az előadás lemegy, de ez egy blogbejegyzés - nem hivatalos kritika. )) Úgy játszik ebben a Sirályban is a Katona társulata, akár egy szimfonikus zenekar, és talán éppen ezért azt gondolom, hogy erre az előadásra akárhányszor vissza tudnék ülni, pont ugyanúgy, mint a kedvenc operáimra is.

 Radnai Annamária fordítása sok ponton emlékeztetett a régire, Makai Imre munkájára, de új szövegek beemelése által a mai beszélt nyelvhez még közelebb került, feltehetően egységesnek is érzik azok, akik még soha nem hallották a darabot.  A kiegészítések valóban jellemzik a karaktereket, Szorin (Máté Gábor) szájából például hitelesnek hat a rengeteg izé és a töredékmondatok úgyszintén. Sok szó esik az új művészet és az új formák szükségességéről, ezekkel akár egyet is érthetünk, a Katona repertoárja is tele van merész kísérletekkel, kortárs darabokkal, szó nincs arról, hogy biztonsági játékra törekednének és csak a jól bevált műveket szednék elő, ennek ellenére most mégis jó, hogy a pesti színházi kínálatba egy harmadik Sirály is belekerült (az Átrium és az Ódry Színpad előadásai is figyelemre méltóak és a darabot más-más látószögből vizsgálják), mégpedig egy "hagyományosabb", formanyelvében nem újító, viszont ahogy az Ascher sok évtizedes rendezői pályáját (illetve legyünk egészen precízek: annak utolsó 27 évét) végig követve vártam, olyan, amelyik a színészeket illetve az általuk képviselt emberi sorsokat állítja középpontba.

A legkisebb karakter is megelevenedik és minden elhangzó mondat mögött ott van az egyéniség fedezetként. Nincsenek lyukak, üresjáratok, a jól ismert és az új mondatok egyaránt feltöltődnek tartalommal. (Aki azt gondolja, hogy ebben nincs információ, mert ez természetes - az téved, nem néz elég sok előadást mindenféle színházakban és főleg nem látott elég operarendezést mostanában. Ilyen más helyszíneken begyűjtött élmények kellene ahhoz, hogy valaki igazán tudja értékelni a Katona előadásait. Aki csak ide jár (illetve a Radnótiba, Örkénybe), az előbb-utóbb megszokja ezt a színvonalat, akklimatizálódik és a végén még elégedetlenkedni kezd ezzel is.)

Az olyan nézőknek, akik egyáltalán nem ismerik a darabot és Csehovot sem, a három éppen futó Sirályból ez lenne a legmegfelelőbb az első találkozásra, utána pedig számukra is érdekes lehet a másik két felfogás is.

Az sem mellékes szempont, hogy ugyan keserves tapasztalatokat oszt meg velünk a szerző az emberi természetről, de olyan megértéssel nézi szereplőit és a feltárni kívánt viszonyokat annyi humorral és iróniával fűszerezi a rendezés, amennyivel csak lehetséges. Magunkon (is) röhögünk helyenként, az az érzésem. A sok szenvedés, a reménytelen és viszonzatlan szerelmi vágyak tömege így válik elviselhetővé.

Ascher Tamás erőssége volt mindig a színészek közötti kapcsolat megteremtése, figurái nem csak a nagy általánosságban léteznek és mondják bele a világba a megírt mondataikat. Csehov-rendezéseire ez különösen igaz, mindenkinek minden más színpadra lépőhöz köze lesz éppen úgy, ahogy a való életben is lenne. A tizenhárom szereplő közül még a három legperiférikusabbról is kiderül valami. Fontos mozzanat, hogy a cselédséget, akik Trepljov előadásban is statisztálni kényszerülnek, majd később a bőröndöket is pakolják, két egyetemista (Baki Dániel és Papp Endre) mellett Szacsvay László képviseli. A fiatal színészeknek nagy tapasztalat lehet látni, hogyan tudja puszta jelenlétével felhívni a figyelmet magára valaki a színpadon, miként ad súlyt tekintetének, amikor a kertből benézve az Arkagyina-Trepljov (Fullajtár Andrea - Ötvös András) veszekedést figyeli. Szobalány nincs, de nem is hiányoljuk, ahogy a szöveg modernizálása sem zavar meg.

A többi szereplőnek mind árnyaltan kidolgozott karaktere, személyes sorsa és szinte kivétel nélkül elmondható: személyes tragédiája van, a különbség "csak" annyi, hogy tisztában vannak-e helyzetükkel, milyen nézőpontból szemlélik, komolyan veszik-e, szembenéznek-e vele. És ez a lényeges, mert nem az élet konkrét tényei számítanak, hanem az, miként viszonyulunk hozzájuk. Jellemzően mindenkinek csak az tűnik fontosnak, ami hiányzik és vannak akiknek az egész élete másról sem szól csak éppen erről a hiányról. (Éppen ezért ez a Sirály is alkalmat adhat, hogy a néző végiggondolja ennek kapcsán a saját életszemléletét, sikerül-e ugyan jobban élnünk, mint a darab szereplőinek?)

Csehov meglehetősen széles skáláját mutatja be a lehetőségeknek, onnan kezdve, amikor valaki úgy viselkedik, mintha egyáltalán nem is élne lelki életet (Samrajev - Bezerédi Zoltán), egészen odáig, amíg reménytelen szerelme egészen kitölti a gondolatait és minden más elveszíti az értékét és a súlyát emellett (Polina Andrejevna - Szirtes Ági, Mása - Jordán Adél). Medvegyenkónak (Dankó István) még a nyomor is súlyosbítja a helyzetét, neki minden oka megvan a panaszra. Trepljov még ezen a ponton is túlmegy, amikor kétszer is eljut oda, hogy ennyi magánéleti és írói kudarccal nem akar tovább élni sem. Mellettük vannak azok, akik alkalmanként szembenéznek a hiányosságaikkal, de inkább belemerevednek a sikeres író (Trigorin - Nagy Ervin) illetve színésznő (Arkagyina - Fullajtár Andrea) szerepkörbe, van olyan tevékenység, amit szeretnek csinálni és így számukra nem annyira elviselhetetlen az élet, bár nekik is ugyanúgy lehetne okuk arra, hogy helyzetükben a tragédiát lássák. A színészetben küzdelmes hivatást megtaláló Nyina (Mészáros Blanka) mellett, akinek az élethez való hozzáállása nekünk nézőknek is erőt adhat, Dorn (Fekete Ernő) talán az egyetlen olyan szereplő, aki hajlandó az életet kendőzetlenül nézni, látni a hiányokat és az értékeket is, aki összességében elégedett, leszámítva, amikor valamiféle betegségek miatt nyaggatják és kényelméből kizökkentik. Erősen úgy néz ki, hogy ő az egyetlen, aki képes az élet élvezetére, mivel senki mástól nem függ, se anyagilag, se érzelmileg, még a munkájától sem. Fekete Ernő ezt a kívülállást remekül érzékelteti, elhisszük neki, hogy mindent ért és megszokta már a körülötte lévő emberi (fizikai és lelki) szenvedés látványát, egyaránt és jól tűri. Mintha már túl lenne mindenen, hiába lehetett nőcsábász egykor, most már ahhoz is túl kényelmes, hogy ilyen játszmák lefolytatásával foglalkozzon. Hangsúlyos a jelenléte, de korántsem annyira válik domináns szereplővé, mint az Átrium előadásában László Zsolt.

Minden esetben el tudtam fogadni a rendező színészválasztását is, még akkor is, amikor a színész idősebb (Mása, Trepljov), vagy jóval fiatalabb (Dorn) volt a darabban meghatározott koránál, mert ettől a Csehov által felvázolt viszonyok nem sérültek és emellett mindenki "nagyon élt". Ezt az intenzív és kidolgozott "minőségi" színészi játékot nézve érzi azt a közönség, hogy az élet mégsem olyan sötét, hiába szemléltük három órán át ezeknek az embereknek a reménytelen vergődését.

Ami eltér majd, minden néző saját korábbi élményeitől függően is, más-más mozzanatokat fog élesen megőrizni az előadásból. Ezt a Sirályt nagyon erősen befolyásolja a tér hátsó felét domináló "színpad a színpadon" (Khell Zsolt díszlete), ahogy a darabnak a színészetre (és általában a művészetre) vonatkozó sorai emelkednek ki különösen. Ez a színpad a későbbi felvonásokban is domináns marad látványelemként, bár nemigen használják, mégis jelenlétével is emlékeztet arra, hogy mi foglalkoztatja a szereplőket. A tér folyamatos beszűkülése a darab szellemét követi, jelképesen is értelmezhető.

Az előadás elején Ötvös András Trepljovként-rendezőként ráförmed a túlságosan érdeklődő nézőkre, az érte elvakultan rajongó Mására (Jordán Adél), aki ebben a jelenetben még nincs szétesve, nem részeg, sőt jóga gyakorlatot végez és még mintha nem lenne annyira valószínűtlenül vékony sem, mint a későbbi ruháiban (jelmeztervező: Nagy Fruzsina), amikor már egy depressziós bölcsészhallgatóra emlékeztet leginkább. Már a kezdeti pillanatban is reménytelen a szerelme, de még mintha nem adta volna fel egészen, hogy hasson a fiatal íróra. Más ötlete viszont nincs, hogy mivel tölthetné ki az életét értelmesen és ez a bökkenő. Mellette Dankó István tanítóként egészen hétköznapi és átlagos. Jó ember, de kicsit sem érdekes. Unalmas az, amit hozzátesz a társalgáshoz és senkit sem érdekel. Értelmes ember, felfogja, de mégis ráerőlteti önmagát Mására és környezetére. Nagyon kifejező jelenet, amikor a mű vége felé készül hazaindulni, anyósa (Szirtes Ági) mond is egy lebeszélő mondatot, miközben már a férfi kezébe adja a kabátot. Meglehetősen sok az ilyen szereplő, aki tisztában van azzal, hogy valaki másnak igazán nem fontos, mégis nyomul - ösztönösen, akár az egyébként rá váró magánytól, akár a túlságosan nagy vonzerőtől hajtva. Azok vannak kevesebben a darabban, akik nem így viselkednek.

Mása érdekes karakter ebben a rendezésben is, bár mintha most nem csak beszélnének arról, hogy iszik, hanem érzékeljük is az előadásban a folyamatot, ahogy változik és a végére már "Mása és sok pohár vodka" válik belőle. Jordán Adél üvegessé váló tekintetéből, helyenként félbe maradó mondataiból mindez kiderül. Az ő esetére is igaz, hogy nem Trepljov jelenlétében érzi magát a legjobban, hanem az orvos (Fekete Ernő) mellett (aki réges régen az anyja szeretője, így akár az sem kizárt, hogy a lány vér szerinti apja) és Trigorinnal, a híres íróval. Másának Trepljov kell, Trepljovnak Nyina, Nyinának (és Arkagyinának is) Trigorin, akinek valójában konkrétan senkire sincs szüksége, viszont egyedül éppen Másával adhatja önmagát, vele nem kell szerepet játszania. Ezért nagyon fontos Nagy Ervin és Jordán Adél közös poharazgatása, miközben a férfi lazán meg is vacsorázik. Ennek fényében elhisszük, hogy igazat mond, számára kényszer az írás, igazi énje legszívesebben tényleg csak horgászna. Érezzük, hogy nincs akaratereje és Arkagyina követése, a hozzá való igazodás inkább csak megszokásból fakad, talán anyagi előnyök miatt, nem pedig szeretetből - ez első megjelenése óta világos. Inkább lakájként viselkedik, rendszerint egészen csendben van szeretője társaságában, hiába lenne ő a ház díszvendége elvileg. Viszi a széket a nő után, majd annak kérésére leül a számára nyilvánvalóan kényelmetlen pokrócra is, hagyja, hogy rá támaszkodjanak, de egyetlen mondatot sem kell szólnia, tudjuk, hogy ez kényelmetlen neki, legszívesebben másként viselkedne, ha tehetné. Igazi fricska, hogy éppen ő lesz az, aki Nyinát megfogja, aki vonzónak találja ezt a puhány alakot. Nagy Ervin Trigorinján nem érezni, hogy mélyen érdeklődne a fiatal lány iránt, valóban inkább csak témát lát benne egy kis elbeszélésre. Kiderül számunkra, hogy jól ismeri magát, csak a tájleíráshoz ért, az emberekhez nem és elég hamar nyilvánvalóvá válik, hogy Nyina túlzott rajongása és kötődése csak tragikus eredményt hozhat. Trigorinnak nem egy élettársi viszony kellett, ha mindössze egy nappal maradnak tovább, az is elég lett volna ahhoz, hogy a lányt annyira megismerje, amennyire neki lett volna rá szüksége. Az utolsó felvonásra egészen belekövül a szerepbe, amit Arkagyina mellett felvett, már nem érezni azt sem, hogy nehézséget okoz számára az azonosulás.

Mása említett két őszinte beszélgetése az előadás csúcspontjai közé tartozik, hiszen ha rövid időre is, de két ember közötti valódi találkozásnak vagyunk a tanúi, amikor valami lényeges hangzik el. Mivel az előadás másból sem áll, mint felszínes társalgásból, esemény számba megy ez a néhány intim perc, amikor mintha időlegesen leomlanának a köztük lévő falak. Hasonló hatása van Trigorin és Arkagyina párbeszédének is, amelyben az író beismeri gyengeségét és elbocsáttatását kéri. Ezt a párbeszédet a két korábban említettnél valamivel erőtlenebbnek éreztem, éppen azért, mert talán azt az egy dolgot nem sikerült elhitetni velem tegnap, hogy az írót valóban annyira megérintette Nyina gyermeki rajongása, hogy szakítana miatta.

Arkagyina másik két fontos beszélgetése testvérével (Máté Gábor) és fiával (Ötvös András) ennél meggyőzőbben sikerül. Fullajtár Andrea elkötelezett színésznőt játszik, akinek mestersége legalább olyan fontos, mint "élete könyvének utolsó lapja", Trigorin, akit lehet, hogy csak demonstrációs céllal hurcol magával. Kölcsönösen előnyös nekik ez a kapcsolat, emiatt válhat tartóssá. A Sirály előadások eldöntendő kérdése, hogy tehetséges-e Trigorin és Trepljov, illetve Nyina és Arkagyina. A látottak alapján szó nincs olyasféle kontrasztról, hogy a befutottak tehetségtelenek, akik elnyomják a jóval tehetségesebb fiatalokat. Nagyon úgy fest, hogy mintha hasonlóan átlagosan jó adottságokkal rendelkező művészekről lenne szó, akiknél mindössze az tér el, hogy más-más pályaszakaszban tartanak. Négyük közül Trepljov feladja, mert értelmetlennek látja a küzdést, átlátva, hogy mi lehet az elérhető maximum és azt is, hogy ehhez is folyamatosan kellene erőlködnie.

Már beérkezett színészek szerepe Trepljov és most is így van ez. Ötvös András tíz évvel korábban is játszhatta volna, ha Egerben műsorra kerül a darab, és akkor egy kicsit másként is hat. Egy harminc körüli pályakezdő író kudarca feltétlenül nyomasztóbb, mint ha történetesen egy végzős egyetemista játssza ugyanezt. Nagyobb súlya lesz, a döntésnek szintén - az öngyilkosság kevésbé tűnik elhamarkodott döntésnek. Ötvös András szerepformálása hiteles, elhittem neki azt is, hogy Mását csak ő érdekli és azt is, hogy Nyina ugyan eleinte vonzódott hozzá, de mégis elhidegül tőle a Nagy Ervin által játszott Trigorin miatt. (Az egy másik kérdés, hogy mennyire jön jól valakinek egy Oszlopos Simeon után azonnal egy másik olyan karakter, aki az életből kiábrándul. Miután a színész azonos, egyes gesztusok mégis a korábbi figurára emlékeztettek, bár ez nem biztos, hogy baj - engem nem zavart, mivel Ötvös András érzékelhetően nagy energiákkal vesz részt az előadásban, odateszi magát egészen.)

Még  egyetlen korábbi Sirály-előadáson sem láttam, hogy egy rendező számol azzal a lehetőséggel, hogy két felvonás között a magára maradt Trepljov mégis elfogadja Mása közeledését. Most egy rövid néma jelenetben, pár másodpercben lezajlik egy ilyen kétségbeesett egymásra találási kísérlet, majd kudarcba is fullad szinte azonnal. Az öngyilkosság előtt talán nem is rossz rendezői megoldás annak a megmutatása, hogy Trepljov valóban támasz nélkül áll a világban, minden megkapaszkodási lehetőséget kipróbált.

A Máté Gábor által játszott Szorinnak talán a szokásosnál is több mondata váltott ki élénk reakciót, nevetést. Hálás szerep ez is, a folyamatosan panaszkodó öregemberé, aki valószínűleg egész életében gyáván futott meg a konfliktusok előtt - most is ezt látjuk, ahogy a saját intézőjétől is fél -, egészen másként élt, mint ahogy szeretett volna. Talán éppen ezért nincs elég súlya, nem veszik elég komolyan, még akkor sem, amikor már haldoklik. Pedig szeretne a középpontba kerülni és ideig-óráig sikerül is neki, kár, hogy miközben magyaráz, akkor sem igazán figyelnek oda rá, csak igyekeznek úgy tenni. Amilyen kudarcos az élete Szorinnak, éppolyan sikere van Máté Gábornak, miközben ezt megmutatja nekünk.

A darabban egyetlen házaspár van - ez nem sok, hiszen 13 szereplő van jelen -, ráadásul nekik aztán végképp semmi közük egymáshoz, csak a kényszerűség, a társadalmi konvenció tartja össze őket. Bezerédi Zoltán szemvillanásain érezzük, hogy nem egészen ostoba, de inkább nem foglalkozik a felesége és az orvos közötti viszonnyal. Feltehetően azt is átlátja, hogy ez a hétköznapjait nem befolyásolja egyáltalán. Talán ezért is magyaráz olyan vehemensen a régi idők színészeiről, hogy ne ezt a témát feszegesse. Szirtes Ági, mint feleség érezhetően fél is az urától, már csak emiatt is választotta a lágyabb természetű orvost. Abból is világos, ahogy Polina Andrejevna szétveri Nyina csábító szándék nélkül adott csokrát, hogy bizalmatlansága és féltékenysége olyan fokú, amivel az orvosnak feltétlenül kihívás lenne együtt élni, így megértjük, hogy miért nem szeretné ehhez az asszonyhoz kötni az életét. Szirtes Ági szerepformálásából anyai aggodalma is átjön, látja saját sorsának ismétlődését a lányáéban, akit valóban félt, bár segítőkész beavatkozásával tovább ront a helyzetén.

Nyina Mészáros Blanka alakításában valóban az egyik leghangsúlyosabb szereplővé tud válni, annak ellenére, hogy még igencsak pályája elején áll. A kezdeti lelkesedést, gyermeki rajongást a hírnév és a művészet iránt ugyan a kijózanodás váltja fel, csalódik eleget, de így, hogy már nincsenek illúziói, mégis képes volt megtartani nyitottságát és küzdőképességét, beépítette az átélt szenvedést művészi pályájába. Hosszú távon nem zárhatjuk ki, hogy hasonlóképpen alakul majd a sorsa, mint Arkagyináé. A darab végére ugyan még mindig inkább bakfis, nem lesz soha olyan nőies, mint akivel Trigorinért vetélkedett, de látjuk rajta, hogy érési folyamatának elején tart, színésznőként még akár át is alakulhat. Neki drukkolunk a függöny legördülése után, hogy menjen jól a sora Jelecben.

Ahogy Nyinát kárpótolja a művészet, pontosabban az alkotási folyamat a hiányokért, a szenvedéséért - a nélkülözéséért és a beteljesületlen szerelemért egyaránt -, minket hasonlóképpen megnyugtathat a színészi játék és ezáltal leszünk képesek arra is, hogy nyugodtan belenézzünk az előadás által felmutatott tükörbe, mintha ez nem is ránk, hanem egy 111 évvel ezelőtt meghalt író világára vonatkozna.

 

 

Címkék: Katona Sirály Ötvös András Fullajtár Andrea Nagy Ervin Fekete Ernő Nagy Fruzsina Máté Gábor Papp Endre Jordán Adél Szacsvay László Ascher Tamás Szirtes Ági Dankó István Mészáros Blanka Radnai Annamária Bezerédi Zoltán Baki Dániel Khell Zsolt

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr808187414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu