Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Azokban az időszakokban, amikor különösen sok, vagy több kiemelten fontos előadást nézek, gyakran előfordul, hogy elcsúszom a blogírással. Elég mindössze egyszer túl boldogan, vagy éppen ellenkezőleg, túlságosan felkavart állapotban hazaérkezni, elmarad az esti munka és elindul a lavina, csúszik minden, ahogy most is megtörtént. Ilyenkor menti az ember a menthetőt, igyekszik a frissebb élményeket rögzíteni, és egy-egy előadás így mostoha gyerekként ott marad az el nem végzett teendők listáján, hosszasan. Így járt, egészen méltatlanul Fekete Gyula operája, az Egy anya története, amelyet november 5-én néztem a budapesti, második premieren.

Az eredeti bemutató Miskolcon, az operafesztiválon volt, tíz évnyi előkészület után, mégpedig az Operettszínház közreműködésével, amely a legtöbb szereplőt adja az előadáshoz. Tervben van, hogy egy későbbi, még nem nyilvános időponttól kezdve az Operettszínházban lesz műsoron ez az egyfelvonásos kisopera. (Aki nem tudná, most is játszik operát az Operettszínház, két egyfelvonásos van most már évek óta műsoron, Férfiak célkeresztben volt eredetileg a fedőneve.)

Abban, hogy éppen az egyik legizgalmasabb színházi alkotó, Zsótér Sándor rendezésében színre kerülő operának megtárgyalását halogattam, aki most is saját állandó munkatársaival dolgozott (koreográfia: Ladányi Andrea, díszlet: Ambrus Mária, jelmez: Benedek Mari), nyilván benne volt az a bizonytalanság érzet, amit a zene meghallgatása kiváltott bennem. (Muszáj lett volna legalább még egyszer megnézni, operánál talán még felületesebbnek érződik egy megtekintés, mint a prózai műfajoknál, emiatt is maradt bennem hiányérzet.)

A kortárs operákhoz képest - én sem ismerek sokat, de azokhoz képest, amelyeket igen - ez a zene szinte már túlságosan is befogadható, túlságosan dallamos volt, ha lett volna benne néhány prózában elhangzó mondat, akkor azt is hiszem, hogy musicalt nézek. El is kezdtem közben gondolkodni, hogy lenne-e jelentősége a műfaji minősítésnek. Valószínűleg igen, attól tartok, hogy amennyiben musical lenne az alcím, sokkal többen mennének el megnézni az Operettszínházban a későbbi sorozatot.

Valószínűleg a majdani mezei nézők, akik nem premierre ülnek be, hanem hétköznapi előadásra nem az alkotó gárdára, hanem elsősorban a fellépő művészekre fognak majd jegyet váltani. Ilyen a zenés műfaj, tudomásul kell venni, hogy elsősorban az énekesekre kíváncsi mindenki és másodsorban számít maga a mű. Zsótér Sándor rendezése nem akadályozza az énekeseket, nem talál ki felesleges pótcselekvéseket, minden jelenetben a figyelmet az éppen szereplőkre összpontosítja, bár rendszerint a legtöbben végig, némán is színpadon vannak.

Fekete Gyula egy Andersen mesét dolgoz fel, a fia halálába belenyugodni nem képes anyának a vándorlását, útkeresését, találkozásait látjuk. Ambrus Mária díszlete most is kifejező, egy makett ház szobáiban történik meg az utazás, itt bent van jelen a külvilág - talán az egész megtett út is csak képzeletbeli. Az egész előadást az anya fájdalma dominálja, Frankó Tünde a főszereplő. Ez már a harmadik évada, amikor nem lép fel az Operaházban, legutoljára 2013. márciusában egy felejthetetlen Anyeginben néztem ott utoljára, amelyet azóta is visszasírok és persze azóta az Operett már megemlített egyfelvonásosaiban és A mosoly országában. Neki való a feladat, ezt most is megállapíthatom. A további szereplők közül többször egyedül a sírásó rövid  és meglehetősen statikus szerepében fellépő Blazsó Domonkos ismerős, akit rendszerint akkor is észreveszek, amikor a Nemzeti Énekkarban fellép, de gyakran énekel koncerteken is szólót. Színpadra szánt műben eddig nemigen láttam, most viszont úgy tűnt, hogy természetes közege ez is az énekesnek.

Szégyen szemre be kell viszont ismernem, hogy mivel musicalekre ritkán vetődöm el, talán másodszor láttam mindössze színpadon Nádasi Veronikát is, akinek hangja persze első hallásra is feltűnt (Elfújta a szél), és Dolhai Attila, Langer Soma és Lukács Anita is hasonlóan hatott rám, mint ahogy a Solti teremben rendszerint az operavizsgákon az ismeretlenségből elém kerülő fiatalok. (Igen, kellett volna az az újranézés.) Két hét távlatából egy-egy erős szín, beállítás maradt meg, az előadásból sugárzó fájdalmas szépség és a szórólap, amely itt jelzi az asztalomon, hogy valamit most már rögzíteni kellene az előadás kapcsán.

Zárlatként leírom hát az ismertető utolsó, a darab tanulságát összegző sorait: "...ha igazán szeretünk valakit, képesnek kell lennünk elengedni, akár fájdalom árán is, hogy megtalálja saját boldogságát, melyet talán nem mi jelentünk számára."

 

 

Címkék: Miskolc Opera Zsótér Sándor Zeneakadémia Operettszínház Dolhai Attila Frankó Tünde Nádasi Veronika Ambrus Mária Lukács Anita Fekete Gyula Ladányi Andrea Benedek Mari Blazsó Domonkos Langer Soma Balassa Krisztián

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr328056018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása