Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A városmajori fesztivál második előadásáról megint a Szabadter blogoldalara írtam. Szintén képekkel. Kedden lesz újabb előadás-bejegyzésem, ha minden jól megy...

2015.aug.20.: Most már bemásolom ide is:

Kizökken? Helyreáll? – Bornemissza Péter nyomán Háy János: Magyar Elektra

A kaposvári Csiky Gergely Színház előadását láthattuk másodikként a Városmajori Színházi Szemlén. Bornemissza Péter darabját Háy János átírta, Horváth Csaba a hozzá kötődő és az ő színházi nyelvét beszélő emberei (Horkay Barnabás, Fehér László, Pallag Márton) bevonásával saját képére formálta, Ökrös Csaba zenét szerzett hozzá (amelyet György-Horváth László el is hegedült), Memlaur Imre bevilágította a rendező által tervezett színpadképet és mintegy 16 színész el is játszotta nem kis energia befektetése árán. És mégis mi történt?
Az előadás hiába volt minden részletében kitalálva, az időjárás nem kegyelmezett: jelentősen lehűlt az idő, és aki nem jött kellően felkészülve (télikabátban), az megjárta. Sokan hazamentek már az első rész közben is. A távozók zaja a nézőtéri kavicsok miatt feltétlenül zavaró volt, feltehetően a kidolgozott koreográfiához alkalmazkodó és nem ritkán akrobatikus mutatványokat végrehajtó színészeknek is nehéz lehetett koncentrálni. Én két pulóverben és kabátban is fáztam, emiatt csak az agyammal tudtam, hogy egyébként én most egy szép és jó előadást nézek, de élvezni csak egy jó meleg gyapjútakaróban tudtam volna. 
Ez a Magyar Elektra egyébként sem lett volna az a tipikus nyári színházi előadás, köze nem volt a könnyű szórakozáshoz, amilyet rendszerint várnának a nézők ilyentájt, az évad végén. A darab, az átdolgozó, a rendező ismeretében nyilván senki nem gondolna hasonlókra, nyilván ez is az oka, hogy kevesen jöttek el, hiszen akiket érdekelne ez az előadás, az nem egy nyári színházban keresné.
Akik viszont mentek és végig dacoltak az alacsony hőmérséklettel, azoknak érezhetően tetszett Horváth Csaba fizikai színháza, amely az Elektra-téma kapcsán markánsabban beszélt bosszúról, széthúzásról, egymásra mutogatásról, mint általában szoktak. Háy János szavai hallatszottak ki Klütaimnésztra (Takács Kati) és Elektra (Mészáros Sára) párbeszédéből, akik filozófiai vitát folytattak a gyilkolás jogosságáról. Takács Katinak nagyon illett a szerep és a vörös ruha is, ebben a rendezésben is ő volt a rokonszenvesebb és emberibb, Mészáros Sára a saját igazságához mereven ragaszkodó Elektrája most is nyomasztó és helyenként túl harsány, amilyenek az Elektrák rendszerint szoktak is lenni. Az anya életében legalább részben jelen van a szeretet is, míg a fiatal lányt csak a gyűlölet tartja életben. A beszélgetésben a megszokotthoz képest egyetlen egy új elemet véltem felfedezni azon kívül, hogy a szokásosnál talán elvontabb síkon folyik az eszmecsere: az anya lányát megvádolja, hogy ő bujtotta fel Agamemnont Iphigénia feláldozására, mert féltékeny volt rá. Ez azért a hideg ellenére is feltűnt, és a görög mitológia minimális ismeretében másoknak is biztosan. A várakozásnak megfelelően Khrüszothemisz, a fiatalabb lány figurája a legszerethetőbb, bár kissé komikus így is. Minden feldolgozásban ő az, akivel az átlagnéző azonosulni tud, most csak az különbözteti meg Érsek-Obádovics Mercédesz alakítását, hogy karakteressé formálja a lányt és nem Elektra seszínű árnyékát látjuk. Ebben a szerepformálásban láttam leginkább, hogy előnyére vált a rendező mozgásszínházi nyelve. Ő az, aki bátran kétségbe vonja, hogy a kissé bizonytalan Oresztész (Nagy Norbert) bosszúja által nem a világrend helyreállásának, hanem az ismételt kizökkenésnek vagyunk a tanúi. Így nem örülhetünk felhőtlenül a megélhetési politikusnak tűnő Aigiszthosz megölésének sem, aki Szula László alakításában nyilván szándékosan tűnik igazi átlagembernek, akit akár életben is lehetett volna hagyni. Kovács Zsolt Oresztész mestereként az egyébként színvonalasan játszó kórust (Sipos Vera, Varga Zsuzsanna, Nyári Szilvia, Horváth Zita, Fándly Csaba és az említett Horváth Csaba-tanítványok) is túlragyogja, minden szava jelentőségteli, muszáj figyelni a színész alkalmanként erős öniróniát is sugalló mondataira. 
Az előadást Gyuricza István karvezető mondatai nyitják és zárják: a közönség erkölcsi épülésére szánják a történetet. Nem tudom, hogy ki mit szívlel meg a látottakból, milyen tanulságot von le a saját életére nézve. Egy biztos: szabadtéri előadásra muszáj pokrócot vinni.
Makk Zsuzsanna
(Fotók: Geberle Berci, Memlaur Imre)

Címkék: Horváth Csaba Városmajori Színpad Magyar Elektra

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr607575422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása