Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

011Alkcsop. (3) Ács Norbert (2) Aczél András (17) Adorjáni Bálint (9) Adrian Eröd (6) Ady-Petőfi est (2) Ágh Márton (2) Ágoston Katalin (2) Ágoston László (5) Ágoston Péter (3) Agota Kristof (2) Aida (2) Ajánló (401) Akadémiai Kórustársaság (3) Alekszej Markov (2) Alexandru Agache (2) Alexis Lathman (2) Alföldi (61) Almási-Tóth András (34) Almási Éva (3) Altorjay Tamás (3) Ambrogio Maestri (3) Ambrus Ákos (5) Ambrus Mária (22) Ambrus Orsolya (2) Amphitryon (4) Anatolij Fokanov (2) Andrássy Máté (3) Andrusko Marcella (6) Anette Dasch (2) Angelica nővér (2) Anger Ferenc (10) Anger Zsolt (2) Anja Kampe (7) Anna Netrebko (2) Ann Silberberg (3) Antal Csaba (2) Antal Mátyás (2) Anyegin (10) Apáti Bence (6) Apró Ernő (2) Arabella (5) Aracs Eszter (2) Aranytíz (3) Ari-Nagy Barbara (4) Ariadné Naxosban (2) Árkosi Árpád (2) Armel Operafesztivál (5) Árva Nóra (2) Ascher Tamás (15) Átrium (37) Az istenek alkonya (2) A bajnok (2) A bolygó hollandi (6) A denevér (2) A köpeny (2) A nagy füzet (2) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A pasi a szomszéd sír mellől (2) A puritánok (2) A Rajna kincse (8) A sevillai borbély (4) A sütemények királynője (2) A tavasz ébredése (2) A telefon (3) A tenor (2) A trubadúr (6) A vágy villamosa (2) A varázsfuvola (3) A velencei kalmár (2) A vihar (3) A walkür (4) Bábszínház (7) Bach Kata (8) Bagossy László (14) Bagossy Levente (8) Bajcsay Mária (3) Bajomi Nagy György (2) Baki Dániel (7) Bakonyi Anikó (4) Bakonyi Marcell (7) Bakos Anikó (3) Bakos Kornélia (11) Bakó Antal (6) Baksa Imre (9) Balatoni Éva (17) Balázsovits Edit (4) Balázs Andrea (7) Balczó Péter (21) Balga Gabriella (16) Balikó Tamás (7) Bálint András (10) Ballér Bianka Gréta (5) Balogh Eszter (6) Balsai Móni (8) Bandi András Zsolt (2) Bándi János (2) Bánfalvi Eszter (7) Bánki Gergő (5) Bánk bán (2) Bányai Kelemen Barna (5) Bányavakság (2) Bányavirág (4) Bán Bálint (11) Bán János (12) Bárány Péter (5) Baráth Emőke (18) Bárdosi Ibolya (3) Bárnai Péter (5) Baronits Gábor (3) Bartal László (5) Bartók Emlékház (3) Básti Juli (3) Bátki Fazekas Zoltán (21) Bátori Éva (8) Bazsinka Zsuzsanna (3) Beéri Benjámin (2) Beeri Benjámin (2) Belvárosi Színház (33) Benedek Mari (26) Benedek Miklós (7) Benkó Bence (8) Beöthy-Kiss László (14) Bercsényi Péter (7) Berczelly István (2) Bérczes László (3) Bereczki Zoltán (4) Béres Attila (5) Béres Ilona (2) Béres Miklós (2) Bethlen téri színház (4) Bezerédi Zoltán (11) BFZ (4) Birgit Remmert (2) Bíró Kriszta (9) Blaskó Borbála (3) Blaskó Péter (3) Blazsó Domonkos (8) BMC (4) Bocsárdi László (3) Bódi Mariann (3) Bodnár Erika (10) Bodoky Márk (4) Bodor Johanna (4) Bodó Viktor (3) Bodrogi Gyula (2) Bogányi Tibor (6) Bohémélet (3) Bohémélet 2.0 (2) Bohoczki Sára (5) Boncsér Gergely (30) Borbély Alexandra (14) Börcsök Enikő (14) Borgula András (2) Borka Ákos (5) Boross Csilla (2) Boros Anna (8) Borsányi Dániel (8) Botos Éva (5) Bozó Andrea (9) Bozsik Yvette (4) Bo Skovhus (3) Brand (2) Brecht (3) Bregyán Péter (2) Bretz Gábor (66) Brickner Szabolcs (8) BTF (2) Bucsi Annamária (14) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (8) Budai Lívia (3) Budaörs (5) Budapesti Fesztiválzenekar (2) Budapesti Kamaraszínház (3) Budapesti Vonósok (3) Budapest Bábszínház (5) Bujdosó Nóra (2) Busa Gabriella (2) Busa Tamás (12) Bűvös vadász (4) Cantemus kórus (4) Carmen (6) Cecília Lloyd (3) Celeng Mária (6) Centrál Színház (10) Chován Gábor (5) Christian Badea (2) Christian Franz (10) Ciróka Bábszínház (9) Concerto Budapest (4) Cosí fan tutte (13) Crespo Rodrigo (4) Csákányi Eszter (15) Csákovics Lajos (3) Csankó Zoltán (3) Csányi Sándor (4) Csapó József (8) Csarnóy Zsuzsanna (2) Cseh Antal (27) Cseh Judit (3) Cseh Renátó (2) Cselényi Nóra (2) Csémy Balázs (6) Cserhalmi Ferenc (11) Cserje Zsuzsa (2) Cserna Ildikó (4) Cservenák Vilmos (2) Cser Ádám (13) Cser Krisztián (150) Csiby Gergely (2) Csiki Gábor (12) Csillagóra (2) Csizmadia Tibor (3) Csóka Anita (2) Csoma Judit (5) Csomós Mari (10) Csongor és Tünde (2) Csonka András (2) Csuja Imre (22) Cyber Cyrano (2) Czakó Julianna (6) Czegő Teréz (2) Czeizel Gábor (5) Cziegler Balázs (14) Czupi Dániel (2) Daniel Brenna (2) Danis Lídia (5) Dani Dávid (2) Dankó István (14) Danton halála (2) Dányi Krisztián (3) Daragó Zoltán (8) Dargay Marcell (2) Deák Tamás (2) Debrecen (4) Debreczeny Csaba (14) Decsi András (3) Dékány Barnabás (2) Dékán Jenő (4) Dénes István (3) Dénes Viktor (6) Dengyel Iván (2) Derzsi János (2) Dér Zsolt (10) Dévai Balázs (2) Dicső Dániel (4) Dinyés Dániel (25) Dióssi Gábor (3) Dobi-Kiss Veronika (2) Dobrotka Szilvia (3) Dolhai Attila (3) Domokos Zsolt (9) Dömötör András (13) Don Carlos (5) Don Giovanni (19) Don Juan (2) Dóra Béla (7) Ducza Nóra (9) Dumaszínház (5) Eger (3) Egils Silins (5) Egri Kati (3) Egri Márta (4) Egri Sándor (19) Egyed Apollónia (3) Eke Angéla (6) Elektra (2) Elek Ferenc (14) Elisabet Strid (2) Ember Márk (3) Énekes-portrék (33) Enyedi Éva (5) Enyvvári Péter (5) Eötvös Péter (5) Eperjes Károly (3) Epres Attila (13) Erdélyi Adrienn (2) Erdélyi Dániel (2) Erdélyi Tímea (2) Erdős Attila (7) Eric Halfvarson (3) Erkel Színház (101) Erwin Schrott (5) Eszenyi Enikő (10) Évadértékelés (12) Evelyn Herlitzius (3) Fábián Gábor (3) Fábián Péter (8) Fabók Mariann (7) Fándly Csaba (3) Fandl Ferenc (3) Farkasréti Mária (27) Farkas Gábor (2) Farkas Sándor (2) Fátrai János (4) Faust (5) Feczesin Kristóf (7) Fédra fitnessz (2) Fehér Balázs Benő (11) Fehér László (11) Fekete Ádám (9) Fekete Anna (4) Fekete Attila (36) Fekete Ernő (17) Fekete Györgyi (2) Ferruccio Furlanetto (2) Fesztbaum Béla (4) Ficza István (17) Ficzere Béla (6) Figaro 2.0 (45) Figaro házassága (66) Figeczky Bence (7) Fige Attila (2) Fillár István (6) Fischer Ádám (14) Fischer Iván (7) Fodor Annamária (2) Fodor Beatrix (40) Fodor Bernadett (7) Fodor Gabriella (17) Fodor Tamás (17) Főglein Fruzsina (6) Földeáki Nóra (5) Földes Eszter (4) Földes Imre (2) Forgách András (5) Forgács Péter (3) Formán Bálint (3) Forte (3) Forte társulat (2) Francesco Demuro (3) Francesco Pio Galasso (2) Frankó Tünde (6) Friedenthal Zoltán (10) Fried Péter (5) FÜGE (24) Fülep Máté (5) Fullajtár Andrea (14) Fülöp József (4) Fürjes Anna (2) Für Anikó (12) Futótűz (2) Füzér Anni (9) G.Erdélyi Hermina (2) Gaál Csaba (14) Gábor Géza (63) Gábor Sára (2) Gábor Sylvie (8) Galambos Péter (12) Gálffi László (19) Galgóczy Judit (6) Gálvölgyi János (2) Gál Erika (31) Gál Gabi (7) Gárday Gábor (3) Gáspár Ildikó (6) Gáspár Sándor (4) Gáspár Tibor (6) Gavodi Zoltán (2) Gazsó György (12) Geiger Lajos (35) Gelányi Imre (2) Gelsi Zoltán (2) Gémes Antos (4) Gémes Dóra (2) Gémes Katalin (4) Georgita Máté Dezső (4) Geréb Zsófia (4) Gergye Krisztián (7) Gerhard Siegel (6) Gianluca Margheri (3) Gianni Schicchi (2) Gimesi Dóra (2) Góczán Judit (2) Gödöllő (3) Godot-ra várva (2) Gólem Színház (3) Göncz Renáta (2) Gördülő opera (4) Görög László (2) Gothár Péter (9) Göttinger Pál (27) Gradsach Zoltán (13) Gregor József (2) Grisnik Petra (5) Grúzia (10) Gryllus Samu (2) Gubás Gabi (3) Gudrun Pelker (2) Gula Péter (4) Gulyás Dénes (5) Gunyong Na (2) Gyabronka József (8) Gyöngyösi Zoltán (4) Gyöngy Zsuzsa (3) Győr (2) Györgyi Anna (5) Gyüdi Sándor (2) Hábetler András (64) Hagar Sharvit (2) Haja Zsolt (23) Hajduk Károly (7) Hajdu András (3) Hajdu Szabolcs (4) Hajdu Tibor (2) Hajnóczy Júlia (12) Hajzer Nikolett (2) Halász Péter (15) Hamlet (5) Hámori Gabriella (4) Hámori Szabolcs (2) Hamupipőke (2) Hamvai Kornél (2) Hannus Zoltán (4) Hargitai Iván (2) Haris Nadin (5) Harlekin Bábszínház (2) Három nővér (2) Harsányi Attila (4) Harsányi Sulyom László (2) Hartai Petra (3) Hartmut Welker (4) Háry János (3) Hátsó Kapu (4) Haumann Péter (4) Havár-Ferenczy Anna Vivien (2) Hay Anna (4) Háy János (5) Hegedűs D. Géza (13) Hegymegi Máté (7) Heiter Melinda (14) Héja Domonkos (3) Herczeg Ferenc (4) Herczeg Tamás (3) Herczenik Anna (12) Hernádi Judit (5) Hevér Gábor (8) Hevesi László (2) Hirtling István (7) Hoffer Károly (2) Holecskó Orsolya (2) Hollerung Gábor (10) Hollósi Frigyes (4) Homonnai Katalin (3) Honti György (4) Honvéd Férfikar (3) HOPPArt (6) Horesnyi Balázs (6) Horgas Ádám (3) Horgas Péter (9) Horkay Barnabás (9) Horti Lilla (7) Horváth Alexandra (2) Horváth Barbara (2) Horváth Csaba (13) Horváth Gábor (2) Horváth Illés (5) Horváth István (29) Horváth Jenny (2) Horváth Lajos Ottó (4) Horváth Márk (3) Horváth Szabolcs (9) Horváth Virgil (3) Humorfesztivál (3) Hunyadi László (10) Hunyadkürti György (4) Huzella Júlia (2) I. Erzsébet (3) Illatszertár (5) Ilyés Róbert (4) Imai Ayane (3) Inoka Péter (2) Iréne Theorin (4) Irlanda Gergely (5) István a király (3) Ivanics Tamás (5) Izsák Lili (12) Jakab Ildikó (2) James Rutherford (4) Jancsó Dóra (3) Janklovics Péter (2) Jankovics Péter (8) János-passió (2) Járó Zsuzsa (5) Jaskó Bálint (2) Játékszín (5) Jeffrey Thompson (4) Jéger Zsombor (7) Jekl László (6) Jeli Luca (5) Jógyerekek képeskönyve (3) Johann Reuter (2) Jordán Adél (12) Jordán Tamás (14) Józan László (3) Józsa Imre (2) Juhász Katalin (8) Jurányi (46) Jürgen Sacher (5) Juronics Tamás (2) k2 színház (9) Kádas József (5) Káel Csaba (5) Kákonyi Árpád (14) Káldi Kiss András (16) Kálid Artúr (5) Káli Gábor (2) Kálmándi Mihály (32) Kálmán Eszter (9) Kálmán László (8) Kálmán Péter (21) Kalmár Zsuzsa (3) Kálnay Zsófia (26) Kalocsai Zsuzsa (2) Kamen Chanev (2) Kamra (25) Kaposvár (7) Kardos Róbert (4) Karinthy Márton (7) Karinthy Színház (22) Karnyóné (2) Kárpáti Pál (5) Kaszás Gergő (10) Katona (68) Katona László (4) KÁVA (2) Kecskemét (7) Kedvek Richárd (3) Kékszakállú (25) Kelemen Dániel (9) Kelemen József (2) Kelemen Zoltán (13) Keller András (3) Kémiai Diákolimpia (13) Kerekasztal Színház (2) Kerekes Éva (16) Kerekes József (4) Kerekes Viktória (6) Kerékgyártó István (7) Kerengők (2) Keresztény Tamás (3) Keresztes Tamás (16) Kéri Kitty (3) Kern András (5) Kertesi Ingrid (7) Kesselyák Gergely (9) Keszég László (2) Keszei Bori (29) Khell Csörsz (6) Khell Zsolt (9) Király Attila (5) Király Dániel (8) Kissjudit Anna (2) Kiss András (23) Kiss Andrea (7) Kiss Attila (2) Kiss B. Attila (5) Kiss Csaba (4) Kiss Diána (5) Kiss Diána Magdolna (2) Kiss Eszter (6) Kiss Judit Anna (3) Kiss Mari (3) Kiss Márton (2) Kiss Péter (18) Kiss Tivadar (10) Klein Ottokár (3) Klem Viktor (3) Kóbor Tamás (5) Kocsár Balázs (13) Kocsis Gergely (15) Kocsis Pál (4) Kocsis Zoltán (4) Kodály Központ (3) Köd utánam (2) Kókai Tünde (8) Kokics Péter (4) Köles Ferenc (3) Kolibri Pince (4) Kolibri Színház (14) Kolonits Klára (50) Kolozsvár (4) Koltai M.Gábor (2) Koltai Tamás (2) Komáromi Márton (2) Komlósi Ildikó (20) Komódi Judit (2) Konfár Erik (2) Kónya Krisztina (2) Köpeczi Sándor (2) Kőrösi András (4) Kőszegi Ákos (2) Kőszegi Mária (2) Köteles Géza (21) Kovácsházi István (17) Kovács Adrián (4) Kovács Ágnes (3) Kovács Andrea (2) Kovács Annamária (5) Kovács D. Dániel (7) Kovács Dániel (4) Kovács Domokos (4) Kovács István (33) Kovács János (15) Kovács Krisztián (7) Kovács Lehel (13) Kovács Márton (11) Kovács Patrícia (5) Kovács Péter (2) Kovács Petra Eszter (2) Kovács Tamás (9) Kovács Vanda (4) Kovács Yvette Alida (5) Kovács Zsolt (2) Kovalik (25) Kőváry Katalin (4) Kováts Adél (12) Kováts Kolos (7) Közellenség (2) Kristán Attila (5) Kristofori Ferenc (5) Kriszta Kinga (6) Krisztik Csaba (6) Krucsó Júlia (3) Kulka János (19) Kun Ágnes Anna (14) Kurázsi mama (2) Kurta Niké (9) Kurt Rydl (3) Kuthy Ágnes (2) Kútvölgyi Erzsébet (2) Laboda Kornél (3) Lábodi Ádám (3) Lackfi János (4) Ladányi Andrea (9) Lakatos Márk (2) Lapis Erika (2) László Boldizsár (14) László Lili (8) László Zsolt (22) Lauri Vasar (2) Lázár Kati (8) Lazók Mátyás (2) Leánder és Lenszirom (3) Lénárdt Laura (2) Lendváczky Zoltán (2) Léner András (4) Lengyel Ferenc (8) Lestyán Attila (10) Létay Kiss Gabriella (30) Liliomfi (5) Lisztopád Krisztina (2) Lőkös Ildikó (2) Lőrinc Katalin (2) Losonczi Kata (2) Lovas Dániel (2) Lovas Emília (2) Lovas Rozi (16) Lúdas Matyi (2) Lukács Anita (2) Lukács Gyöngyi (2) Lukács Sándor (4) Lukáts Andor (6) Lukrécia meggyalázása (3) Lusine Sahakyan (6) M.Tóth Géza (10) Macbeth (2) Mácsai Pál (17) Macskajáték (3) Madách Színház (3) Madák Zsuzsanna (2) Magács László (4) Magassy Júlia (2) Magyar Színház (12) Máhr Ági (3) Majsai-Nyilas Tünde (3) Makranczi Zalán (15) Maladype (3) MaNNa (2) Manuela Uhl (2) Marcus Jupither (4) Marczibányi Tér (23) Margitai Ági (6) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (4) Mario és a varázsló (8) Marjai Virág (3) Markovics Erika (10) Markó Róbert (2) Marosvásárhely (3) Maróti Attila (2) Martinkovics Máté (6) Martinovics Dorina (8) Martin Márta (9) Martin McDonagh (2) Martin Winkler (2) Márton András (5) Márton B. András (2) Marton László (6) Marton Róbert (5) Máté Gábor (19) Máté passió (5) Máthé Zsolt (18) Mátravölgyi Ákos (3) Matthew Shaw (3) Mátyássy Bence (4) Mátyássy Kála Cecília (2) Maurice Lenhard (2) Medveczky Balázs (3) Mefistofele (5) Megyeri Zoltán (3) Megyesi Schwartz Lúcia (12) Megyesi Zoltán (59) Méhes László (3) Meláth Andrea (12) Menczel Róbert (4) Mentőcsónak (4) Mertz Tibor (2) Mesebolt (4) Messaudi Emina (4) Mester Viktória (23) Mészáros Béla (16) Mészáros Blanka (12) Mészáros Martin (2) Mészáros Máté (12) Mészáros Piroska (3) Mészáros Sára (5) Mészáros Tamás (3) Mészöly Anna (8) MET (2) Mezei Gábor Péter (2) Michael Kupfer-Radeczky (2) Michael Schulz (2) Mihályfi Balázs (4) Mihályi Győző (2) Mihály Csaba (2) Mikecz Kornél (7) Miklósa Erika (7) Mikola Gergő (3) Miksch Adrienn (24) Milano (2) Miskolc (29) Mitilineou Cleo (2) Móga Piroska (2) Mohácsi István (2) Mohácsi János (24) Mohai Tamás (3) Molnár Ágnes (12) Molnár Anna (8) Molnár Erika (2) Molnár Gusztáv (3) Molnár Levente (15) Molnár Piroska (20) Molnár Zsolt (2) Moltopera (4) Monori Lili (4) Morcsányi Géza (3) Mórocz Adrienn (2) Mozart (3) Mucsi Zoltán (10) Mukk József (6) Mult István (2) Mundruczó Kornél (4) Müpa (29) MüPa (37) Murányi Márta (8) Murányi Tünde (3) Művház (2) Nádasdy Ádám (2) Nádasdy András (5) Nádasy Erika (3) Nadia Cerchez (2) Nadine Duffaut (2) Nagypál Gábor (11) Nagy Dániel Viktor (8) Nagy Ervin (14) Nagy Fruzsina (4) Nagy Mari (12) Nagy Norbert (6) Nagy Petra (2) Nagy Viktor (2) Nagy Zoltán (5) Nagy Zsolt (22) Najbauer Lóránt (3) Napi ajánló (177) Némedi Árpád (4) Némedi Csaba (2) Nemes-Horváth Orsolya (2) Németh Ákos (2) Németh Anikó (3) Németh Gábor (2) Németh Judit (17) Németh Pál (2) Nemzeti (61) Nemzeti Énekkar (6) Nemzeti TÁP Színház (2) Nézőművészeti Kft (9) Novák Eszter (6) Novák János (3) Novák Péter (3) Novkov Máté (5) Nyakó Júlia (4) Nyári Oszkár (2) Nyári Zoltán (23) Nyirkó Krisztina (3) Oberfrank Pál (5) Oberfrank Péter (7) Óbudai Danubia Zenekar (4) Óbudai Társaskör (3) Ódor Botond (4) Ódor Kristóf (2) Ódry Színpad (35) Ókovács Szilveszter (5) Olasz Renátó (7) Oliver Zwarg (2) Ondraschek Péter (2) Ónodi Eszter (10) Opera (290) opera (2) Operabeavató (12) Operakaland (40) OpeRaport (2) Operaport (2) Operavizsga (3) Operavizsga-fesztivál (4) Operettszínház (8) Orendt Gyula (2) Orfeo Zenekar (6) Örkény István (7) Örkény Kert (2) Örkény Színház (48) Orlai Tibor (42) Orosz Ákos (4) Orosz Róbert (2) Orth Péter (4) Oskar Hillebrandt (2) Osváth Judit (5) Oszvald Marika (2) Othello (2) Ötvös András (11) Őze Áron (19) Ozsgyáni Mihály (3) Paczolay Béla (3) Páder Petra (2) Paizs Miklós (5) Palerdi András (22) Pálfi Ervin (2) Pallagi Melitta (2) Pallag Márton (8) Pallai Mara (2) Pallós Nelli (2) Pálmai Anna (18) Pálos Hanna (14) Pálya Pompónia (7) Pál András (18) Pál Tamás (4) Pannon Filharmonikusok (5) Papp Endre (5) Papp Zoltán (2) Parasztbecsület (2) Parasztopera (9) Parázsfuvolácska (6) Parsifal (5) Parti Nagy Lajos (3) Pass Andrea (2) Pasztircsák Polina (23) Pásztor Pál (2) Pataki Adorján (3) Pataki Bence (16) Pataki Potyók Dániel (4) Patkós Márton (7) Pavol Remenár (7) Pécs (7) Peer Gynt (4) Peller Károly (2) Pelsőczy Réka (25) Perencz Béla (2) Pesti Színház (9) Péter Kata (2) Peter Mattei (2) Peter Mikulas (2) Pethő Gergő (2) Pető Kata (12) Petra Lang (2) Petrik Andrea (11) Philipp György (4) Philoktétész (2) Piaf (2) Pilinyi Márta (2) Pillantás a hídról (2) Pinceszínház (6) Pinchas Steinberg (2) Pindroch Csaba (6) Pintér Ágnes (3) Pintér Béla (21) Pintér Dömötör (11) Piti Emőke (8) Pogány Judit (14) Pokorny Lia (6) Polgár Csaba (17) Pomádé király (8) Popova Aleszja (2) Poppea megkoronázása (2) Porogi Ádám (7) Pozsony (3) Prága (2) Pregitzer Fruzsina (2) Presznyakov-testvérek (2) Primavera (2) Prohászka Fanni (6) Purcell Kórus (7) Puskás Tamás (6) Quitt László (2) Rábavölgyi Tamás (2) Rába Roland (7) Rab Gyula (5) Rácz István (12) Rácz Rita (16) Rada Bálint (4) Radnai Annamária (6) Radnai Márk (4) Radnay Csilla (5) Radnóti Színház (27) Rainer-Micsinyei Nóra (3) Rajkai Zoltán (7) Rálik Szilvia (15) Rátóti Zoltán (5) Rázga Miklós (2) Remete Krisztina (5) Requiem (6) Rétfalvi Tamás (6) Réthly Attila (3) Réti Adrienn (2) Rettentő görög vitéz (2) Reviczky Gábor (2) Rezes Judit (11) Rezsnyák Róbert (10) Riccardo Frizza (2) Rigoletto (5) Ring (12) Róbert Gábor (3) Rómeó és Júlia (3) Rőser Orsolya Hajnalka (19) Rost Andrea (8) Roszik Hella (3) Rózsalovag (2) Rózsavölgyi Szalon (45) Rózsa István (2) Rózsa Krisztián (7) Rozsos István (4) RS9 (3) Rudolf Péter (2) Rujder Vivien (16) Rükverc (7) Rúni Brattaberg (2) Ruszalka (3) Ruszina Szabolcs (3) Rusznák András (8) Rusznyák Gábor (4) Ruszó Alexandra (6) Sáfár Orsolya (16) Salat Lehel (2) Salome (3) Sándor Árpád (2) Sándor Csaba (19) Sántha Borcsa (2) Sanyi és Aranka Színház (3) Sárközi Xénia (2) Sárosdi Lilla (2) Scallabouche (2) Schell Judit (5) Scherer Péter (9) Schilling Árpád (3) Schlanger András (2) Schmied Zoltán (2) Schneider Zoltán (15) Schnell Ádám (4) Schöck Atala (27) Schruff Milán (4) Sebestyén Aba (6) Sebestyén Miklós (14) Sedró Áron (2) Selmeczi György (7) Sepsiszentgyörgy (2) Seres Ildikó (4) Shirley Valentine (2) Siegfried (3) Simkó Katalin (6) Simonfi Adrienn (2) Simon Kornél (3) Simon Krisztina (17) Sinkó László (4) Sipos György (2) Sipos Imre (4) Sipos Katalin (2) Sipos Vera (2) Sirály (6) Sodró Eliza (7) Somhegyi György (2) Somogyi Szilárd (2) Söptei Andrea (9) Sötét galamb (2) Spiegel Anna (2) Spiegl Anna (2) Spilák Lajos (2) Spinoza (12) Spiritiszták (2) Spiró György (3) Spolarics Andrea (9) Stefanovics Angéla (9) Stohl András (20) Stork Natasa (2) Strauss (2) Strausz Kálmán (5) Stúdió K (6) Sufni (6) Súgó (48) Sümegi Eszter (16) Sütő András (5) Szabadka (5) Szabóki Tünde (18) Szabó Borbála (5) Szabó Erika (5) Szabó Győző (3) Szabó Irén (4) Szabó Kimmel Tamás (10) Szabó Máté (25) Szabó P. Szilveszter (4) Szabó Sebestyén László (3) Szabó Zoltán (2) Szacsvay László (14) Szakács Györgyi (8) Szakács Ildikó (7) Szakértők (3) Szalay Marianna (2) Szalontay Tünde (11) Szamosi Donáth (3) Szamosi Zsófia (12) Szandtner Anna (14) Szanitter Dávid (7) Szántó Andrea (8) Szántó Balázs (6) Szappanos Tibor (18) Szathmáry Judit (7) Szatmári György (5) Szatory Dávid (4) Szávai Viktória (6) Szeged (7) Szegedi Csaba (16) Szegedi Dezső (7) Szegezdi Róbert (2) Székely B. Miklós (2) Székely Csaba (4) Székely Kriszta (9) Székely László (2) Székesfehérvár (3) Széles László (3) Széles Tamás (3) Széll Cecília (2) Széll Horváth Lajos (2) Szemán Béla (2) Szemenyei János (5) Szemerédy Károly (6) Szemere Zita (31) Szendrényi Éva (6) Szenteczki Zita (3) Szentivánéji álom (2) Széplaky Géza (3) Szerekován János (18) Szerelem (3) Szerelmi bájital (2) Szervét Tibor (5) SZFE (17) Szigeti Karina (4) Szigetvári Dávid (9) Szikora János (5) Szikszai Rémusz (12) Szilágyi Ágota (2) Szilágyi Bálint (4) Szilágyi Csenge (9) Szilágyi János (2) Szilágyi Tibor (2) Szinetár Miklós (6) Színházcsinálók (2) Színház Pont (2) Szirbik Bernadett (3) Szirtes Ági (14) Szirtes Balázs (3) Szirtes Gábor (5) Szirtes Tamás (3) Szívós Károly (3) Szkéné (36) Szlávik István (5) Szlávik Júlia (3) Szőcs Artur (2) Szőcs Artúr (2) Szokos Augustin (3) Szöktetés a szerájból (3) Szolnok (3) Szolnoki Apollónia (14) Szombathely (7) Szombathy Gyula (4) Szörényi Júlia (4) Szputnyik (6) Sztarenki Dóra (5) Sztarenki Pál (3) Szűcs Nelli (4) Szűcs Péter Pál (4) Szüle Tamás (12) Szvétek László (26) Takács Géza (4) Takács Kati (5) Takács Nóra Diána (17) Takátsy Péter (9) Tallér Zsófia (4) Tamási Zoltán (11) Tankó Erika (2) Tannhauser (3) Tarjányi Tamás (7) Tárnoki Márk (2) Tárnok Marica (2) Tarpai Viktória (2) Tartuffe (2) Tasnádi Bence (16) Tatabánya (4) Tatai Nóra (3) Telekes Péter (2) Telki Nagy Krisztián (2) Temesi Mária (3) Temesvár (2) Tengely Gábor (5) Tenki Réka (11) Teremtés (2) Térey János (2) Terhes Sándor (4) Tetiana Zhuravel (2) Thália (70) Thelma és Louise (3) Theodora Raftis (3) Thuróczy Szabolcs (15) Tihanyi Ákos (2) Tihanyi Ildikó (8) Tíz emelet boldogság (2) Tomasz Konieczny (4) Tompos Kátya (6) Tordai Hajnal (3) Tordai Teri (2) Tordy Géza (3) Töreky Katalin (3) Töreky Zsuzsa (2) Törőcsik Franciska (5) Törőcsik Mari (5) Török-Illyés Orsolya (3) Török Ágnes (3) Török Tamara (10) Toronykőy Attila (10) Tosca (3) Tóték (3) Tóth Anita (6) Tóth Eszter (2) Tóth Ildikó (4) Tóth János (2) Tóth Jocó (6) Tóth József (4) Tóth Mátyás (2) Tóth Péter (2) Tóth Zoltán (2) Trafó (7) Traviata (2) Trill Zsolt (10) Trokán Anna (3) Trokán Nóra (11) Trokán Péter (2) Turandot (3) Turpinszky Gippert Béla (4) Übü király (2) Udvaros Dorottya (11) Ugrai István (2) Uhrik Dóra (2) Újlaki Dénes (4) Ujvári Gergely (8) Újvidék (2) Új Színház (2) Ulbrich Andrea (6) Ullmann Mónika (7) Ungár Júlia (9) Upor László (2) Urbanovits Krisztina (3) Uwe Stickert (3) Vadász Dániel (3) Vádli (5) Vajdai Vilmos (8) Vajda Gergely (6) Vajda Júlia (6) Vajda Milán (7) Vaknyugat (3) Valentyik Anna (3) Valló Péter (14) Vándor Éva (3) Váradi Zita (8) Varázsfuvola (7) Varga Ádám (2) Varga Donát (15) Varga Gabriella (2) Varga Járó Ilona (2) Varga Lili (2) Varga Viktória (3) Varga Zoltán (4) Varga Zoltán Mihály (2) Várhelyi Éva (19) Vári Éva (8) Városmajori Színpad (10) Varsányi Péter (2) Vashegyi György (16) Vaskakas Bábszínház (2) Vati Tamás (4) Vecsei Miklós (3) Vecsey Gyula (2) Végh Dénes (2) Végh Péter (2) Végh Zsolt (2) Velich Rita (2) Venczel Vera (3) Venekei Marianna (2) Verebes István (2) Veszprém (2) Victoria Kamarakórus (2) Vida Anikó (2) Vida Péter (9) Vidéki Színházak Fesztiválja (17) Vidnyánszky (11) Vidnyánszky Attila (2) Vidnyánszky Attila színész (10) Vidovszky György (6) Vietnam (11) Vigadó (2) Vígszínház (22) Viktor Balázs (10) Vilmányi Benett Gábor (9) Vincze Klára (4) Vinnai András (2) Vizin Viktória (4) Vizi Dávid (11) Vörös Róbert (2) Vörös Szilvia (14) Walter Fink (8) Waltraud Meier (2) Werther (2) West Side Story (2) Widder Kristóf (6) Wiedemann Bernadett (33) Wierdl Eszter (18) Wittinger Gertrúd (4) Xavier Sabata (4) Xerxesz (2) Yoshida Makiko (2) Zavaros Eszter (34) Zeke Edit (2) Zemlényi Eszter (4) Zeneakadémia (39) Zimányi Zsófia (4) Znamenák István (27) Zöldi Gergely (5) Zöldi Z Gergely (3) Zöldy Z Gergely (4) Zoltán Áron (3) Zsámbék (2) Zsámbéki Gábor (10) Zsigmond Emőke (9) Zsigmond Géza (2) Zsótér Sándor (50) Zuzana Kohutová (3) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az előző bejegyzés folytatása következik, A walkürrel és a másik két estével.

Fischer Ádám Ringgel kapcsolatos koncepciójának az egyik lényegi vonása és legfőbb vonzereje az, hogy egymást követő négy napon játsszák el a teljes tetralógiát. Ennek persze ára van: egyetlen énekes sem vállalhatja el a főszerepeket három, illetve négy estén, pihenőnap beiktatása nélkül. Így is nagy teljesítmény Egils  Silinstől, hogy háromszor is Wotan. Ami fájdalmas, hogy nem lehet Christian Franz Loge után Siegmund, majd mindkét Siegfried is, illetve Irene Theorin sem brünnhildáskodhat a Siegfried utolsó felvonásában, csak A walkürben és Az istenek alkonyában. Kár, nagyon kár - de valószínűleg felmérték, hogy az esemény működőképessége nagyon nagy mértékben függ a turisták jelenlétén, akik ennél hosszabb időt nem töltenének el Budapesten Wagner miatt. (Beszélgettem németekkel, akik szerint kevés a németországi propaganda, többen jönnének, ha tudnának róla. Berlinben is lesz jövőre Brünnhilda Irene Theorin, viszont ott a Ring megnézése nagyjából nyolcszáz euróba kerülne, a járulékos költségek nélkül. Ehhez képest nem csoda, hogy ezek az ismerőseim a 37 ezer forintos bérletet, amely idén az első sorba szólt, olcsónak találták. Jövőre már I. kategóriás hely lesz ez is, 67 ezerért vették meg ugyanezt a helyet a jövő évi előadásokra, de még mindig jónak érzik ezt az árat is.)

II. A walkür

A walkür első felvonása egy jelenet, három szereplővel. Tavaly az egész Ringben a kedvencemmé vált Anja Kampe, aki Sieglindeként számomra egészen tökéletesnek tűnt, akivel ugyanúgy lehetett azonosulni, mint ahogy Brünnhildével (amikor éppen Irene Theorin játssza). Jövőre megint Anja Kampe jön Sieglindének!

Most Michaela Kaune volt Sieglinde és Stefan Vinke Siegmund. Ugyan mindketten jó énekesek, de azokat az előző bejegyzésben is említett fénylő sárkányokat nem láttam a szemükben, nem tudták elérni, hogy igazán mélyen érdekeljen a sorsuk. Stefan Vinke erősen bizonytalan Siegmund, olyan ember, akit a sors már túlságosan is megtört. Valahogy jobban el tudtam volna róla képzelni, hogy egyedül elmenekül a párbaj elől. Walter Fink eddig minden alkalommal igazán erős jelenléttel bíró Hunding volt, egy tömbből faragott, aki mindig is el tudta fogadtatni velünk saját igazságát. Idén mintha még agresszívabb lett volna, a házasságon belüli verbális és fizikai erőszakot egyaránt megvalósítja. Sieglindének minden pillantásán látszik a viszolygás, a félelem. Sokkal élőbb a házaspár kapcsolata, mint később a szerelmes páré. Valószínűleg a nő ebből a helyzetből bárkivel megszökött volna és nem kárhoztatnánk érte. Az a benyomásunk, hogy a legelső férfi volt ez a Siegmund, akibe most belekapaszkodik.

Míg tavaly a tíz felvonásnyi Ringből éppen ez az előző volt számomra a legkatartikusabb, idén a második felvonás határozottan erősebbé vált. Ahogy a Rajnában már említettem, Birgit Remmert igazán nagyszerű Fricka lett, három dimenziós figura, élő és szenvedő nő, aki a férje kalandjaiba már belefáradt és minden lehetőséget kihasznál arra, hogy ezeket felhánytorgassa. Szűk látókörű és egyáltalán nem érdekli, hogy egyetlen kérésével az istenek jövőjét és a férfi minden korábbi erőfeszítését lesöpri. Nem csodálkozunk, hogy legbensőbb gondolatait Wotan inkább lányával és még véletlenül sem a feleségével osztja meg.

Egils Silins túlságosan is jól fésült, szenvtelen - nagyon kis mértékben láttatja az érzelmeit. Hiteles, ő is valódi embernek tűnik, nem sztár-énekesnek, viszont ez a hidegsége-ridegsége nem tesz annyira jót a szerepnek. Azok a mondatai dominálnak, amikor magáról egyes szám harmadik személyben beszél, "az istenként" aposztrofálja magát. Ennek a Wotan-felfogásnak valóban a hatalom szeretete a legfontosabb jellemzője, ambíciói, amelyek érdekében bárkit - a feleségét, fiát, lányát egyformán - feláldoz. Ezáltal viszont kevéssé hat meg minket a sorsa, nem fogjuk sajnálni, hogy mindent elveszít. Én egy szenvedélyesebb Wotanra vágynék, aki szertelenebb, akiről jobban elhihető lenne, hogy rosszul kalkulál és elszúrja sorra a terveit. Valakire, aki Egils Silins alakjánál inkább ösztönlény. Ez a Wotan inkább hasonlít egy politikusra vagy akár hivatalnokra, nem igazán szerethető. Nem kizárt, hogy a rendező éppen ilyet képzelt el. Az énekes egyébként sokkal jobbnak tűnt most, mint korábban, sokat ért idővel az alakítása.

A walkürök névsora impresszív, Wagner elvárásai óriásiak voltak: Brünnhildén kívül még nyolc énekesnőt akart egyszerre a színpadon látni, ráadásul csupa olyat, akiknek a kvalitásai főszerepek éneklésére is alkalmassá teszik őket. Az egész tetralógia legnépszerűbb rész éppen ez, amikor az összes walkür egyszerre a színpadon van. Nagyon jók ezek az énekesnők így együtt is, képesek a zenekar fortissimóit is áténekelni. Közülük hárman (Wittinger Gertrúd, Fodor Beatrix, Várhelyi Éva) ugyanebben a szerepben fellépnek majd a jövő évi operaházi bemutatóban is, míg Wierdl Eszter, Fodor Gabriella, Kálnay Zsófia, Bakos Kornélia és Kovács Annamária ebben a változatlan  és optimális összetételű csapatban csak egy év múlva ugyanitt a MüPá-ban lesz látható (2016. június 17-én).
A walkür legfontosabb szereplője - meglepő módon a kilencedik, Brünnhilde. Eredetileg pusztán az apa akaratának végrehajtására teremtődött lény, aki önállósul, bár amikor lázad és Siegmund mellé áll a párbajban, akkor sem tesz mást, mint Wotan valódi vágyát szolgálja. A történet erősen hasonlít az Íliászra, amelyben az emberek hasonlóképpen csak bábokként jelentek meg. Valószínűsíthető, hogyha Wotan nem akarta volna túlbiztosítani fia győzelmét, Siegmund a saját erejéből is esélyes lehetett volna a küzdelemben, de így az isten a beavatkozással saját csapdájába esett. Kénytelen a kirendelt walkürt éppen az eredeti küldetésével ellentétes újabb instrukciókkal ellátni. Wagner valamit tudhatott, ennek a cselekmény mozzanatnak az az üzenete, hogy fair play nem létezik még az istenek világában sem.
Irene Theorin Brünnhildéje hozza a karakter összes elvárható jellemvonását. Függetlenül attól, hogy éppen nadrágot hord-e, vagy hosszú estélyi ruhát, egyszerre férfiasan határozott, ugyanakkor nőiességét sem hagyta el. Meglátszik rajta, az utolsó este is, hogy bár a szerelem erősen korlátozta tisztánlátását és mintha Wotan bölcsességéből is elvett volna, az önbecsülése, bátorsága, szókimondása megmaradt. Walkür maradt egészen haláláig. Ebben a részben még csak az apával való kapcsolatát látjuk,  mindössze a végén sejlik fel a későbbi vőlegény képe, aki még meg sem született, de már rendkívüli hősnek van kikiáltva. Ezzel a Brünhildével nagyon könnyű azonosulni, ő a legszerethetőbb szereplő az egész tetralógiában. Erős és gyenge, sőt gyengéd, tudja, hogy mit akar és mégis hajlamos arra, hogy mások ( a szerelmesek) érdekeit szem előtt tartva a kapott utasítást felülbírálja. A néző neki drukkol, hogy legalább ő boldog legyen. És persze várja, hogy Irene Theorin folytassa a történetet az utolsó estén. Óriási élmény ezt a hangot hallani, akkor is, amikor az egész zenekarnál hangosabb és akkor is, amikor elhalkul. Éppen az az énekes, akinek a Brünnhildéjére sok más rendezésben is kíváncsi lennék. (Jövőre nálunk csak A walkürben lép fel, mivel párhuzamosan Berlinben is énekli a teljes Ringet. Aki hamarabb lenne rá kíváncsi, azok július. 15-én Rómában nézhetik meg a Turandotban, másik jelentős szerepében.)
III. Siegfried
Míg A walkür egyértelműen Irene Theorin előadása, addig a Siegfried Christian Franzé. Nem volt eseménytelen ez az este. Mint utólag kiderült, bemondták, hogy betegen fog énekelni, de a mi figyelmünket ez elkerülte. Az kevésbé, hogy a főszereplő a szokásosnál többször, a színpad legkülönfélébb sarkaiból húzott elő vizes üvegeket és a lehető legtermészetesebben ivott belőlük. Néha néha köhögött is, így egy idő után csak kiderült, hogy számára az este nagy küzdelme arról szól, hogy képes lesz-e végig énekelni. Ehhez képest a sárkány vagy Wotan legyőzése valóban elenyésző tettnek számított. Tavaly Irene Theorin balesete (boka-sérülése) adott hozzá civilben is feszült pillanatokat a Ring előadásaihoz, most Christian Franz talpon maradásáért lehetett drukkolni. Színház nincs drámai feszültség nélkül, de idő közben rájöttem, hogy ezek a civil érzések nem erősítik, sőt inkább gyengítik számomra az előadások élményét. A szenvedő énekeseket viszont nem tudom szenvtelenül nézni, megviselnek ezek a helyzetek.
Christian Franz a Rajna kincsében még tökéletes állapotban volt, valami óriási pech kellett ahhoz, hogy a pihenő napján megbetegedjen. Ennek ellenére a címszerepet, ezt a tudatlan hőst a nyolc éve megszokott módon, derűvel és humorral is fűszerezve ismét természetesen és hitelesen formálta meg. Azonosulni tudtunk vele, annak ellenére, hogy a hős bátorságát az ostobasága kellően ellensúlyozza a szemünkben.
Jürgen Sacher beváltotta az előzőleg hozzá fűzött reményeket Mime szerepében, ahogy Martin Winkler is megint nagyon intenzív volt Alberichként, bár sokkal kevesebb ideig láthattuk a színpadon. Egils Silins Wotanként már mintha hamarabb feladta volna a harcot, mint ahogy az véget ért. Fodor Bernadett Erdája most már nem meglepetés, hanem egy olyan csodás élmény, amelyikre előre számítottam. Tudni lehetett, hogy üvegfal mögül kell énekelnie majd - nehéz megérteni, hogy egy félig-szcenírozott előadás ilyen tehertételt miért vállal fel. Évek óta mindig eszembe jut, hogy logikus lenne kinyitni az üvegfal ajtaját, mint ahogy más jelenetek esetén ez néha meg is történik. Az énekesnő áténekli, de feleslegesen tesz ebbe bele energiákat.
Baráth Emőke hasonló nagy tettet hajt végre erdei madárként, mint Fodor Bernadett Erdaként. Valaki olyan után lép fel, aki lényegében tökéletesen megcsinálta a szerepet. Ráadásul Gál Gabi a kezdetek óta énekelte a madarat, jól állt neki, emlékezetes volt. Baráth Emőke nem kevésbé jó madár, de egészen más karakterű, talán mintha vidámabb és gondtalanabb lenne annak ellenére, hogy milyen súlyos kérdésekben ad tanácsot. Csak sajnálkozhatunk, hogy nem maradt Siegfrieddel sokkal tovább, vagy nem tankolta fel hosszabb távra útmutatásokkal. (Valószínűleg kevés néző vonja le a tetralógiából azt, hogy mennyire nagy baj, ha tudatlan marad az ifjú generáció és átvett tapasztalatok nélkül megy neki a falnak...De Siegfried tragédiája nem kevéssé szól erről a hübriszről is.)
Petra Lang nagyon szépen énekli Brünnhildét, de az előző este élménye túl közeli és én (de valószínűleg a közönség többsége ugyanígy) már beállította magát Irene Theorin karakterére. Hozzá képest jóval lágyabb, nőiesebb. A walkürségét egészen elvesztette. Petra Langnak ez a happy endes felvonásvég jut, még talán ez az, amelyik leginkább illik hozzá. Én közben kicsit lelkiismeretfurdalást is éreztem, amit akkor szoktam, amikor egy lényegében jól teljesítő énekest nézek, aki helyett mégis mást vágynék látni a színpadon...De mit tehetek, nekem hiányzott az a plusz, amit Irene Theorin alakításában megtaláltam.
IV. Az istenek alkonya
Az utolsó este a legeseménydúsabb, és talán a legkeservesebb is. Az árulás és a gyávaság a kulcsszó, amely mindent elsöpör és tönkretesz. Így lesz Siegfried szerelméből az, aki tanácsot ad a hős legyőzéséhez, keserűségből, sértett hiúságból és bosszúvágyból. Nem kell hozzá csak egy-két nap és véget ér egy sokra hivatott hős egész élete a eszméléstől a halálig. Az egész Ringben is érezhető a szerző intése, hogyan ne éljünk, de ebben a részben különösen. Mert nemcsak Siegfried hal meg, akit hátba döfnek és Brünnhilde saját választásából, méltósággal, aki most már szerelem nélkül értelmetlennek látja az életet, de a gyáva és befolyásolható emberek (Gutrune és Gunther) élete is tönkremegy, sőt aki a pusztulásukat előidézte (Hágen) az sem ért célt. A hatalmi harc és gyűlölködés nem vezet csak özönvízhez és tűzvészhez, ez az utolsó rész üzenete is.
Ez az este is Irene Theoriné volt elsősorban, bár emlékszem olyan előadásra, amelyikben Christian Franz oldalán egyformán érvényesült Siegfried és Brünnhilde nézőpontja is. Hasonló helyzetekben a néző a számára szimpatikusabb  vagy erősebb jelenlétű énekes mellé áll. Stefan Vinkének jobban állt Siegfried szerepe, mint Siegmund. Határozott, felszínesen kérkedő, de jószándékú ember. Ahogy korábban Christian Franz esetében is, most is az a benyomásom - különösen ha még Pasztircsák Polina Gutrunéjára is ránézek -, hogy Siegfried nem a varázsital miatt csábult el. Óriási könnyelműség volt az első útjába kerülő nőnek örök hűséget fogadni. Siegfried nem közömbös a női bájak iránt, a sellőkkel is megcsalná a második feleségét, nem sok kellene hozzá...Inkább tűnik átlagos férfinak, aki még ostoba és félrevezethető is, nem rendkívüli hősnek.
Kurt Rydel nem rossz Hagen, érezni még azt az árnyalatot is, hogy ő sem a saját elhatározásából járja az útját, az apja mániáját vette át. Mintha ő is jobban szeretett volna egy más ösvényt követni, de nem képes letérni erről, és ha már így alakult, akkor végigcsinálja. Belőle az a démonikus erő és elementáris vágyakozás a gyűrű iránt már nincs meg, ami az apjában, Alberichben még megvan most ennyi év után. Hartmut Welker ebben a rövid jelenetben is képes megteremteni ezt az erős figurát. Jó, hogy legalább egy villanásnyi időre láthattuk idén is.
Az megvezetett testvérpár szerepében Oskar Hillebrandt elnyeri szimpátiánkat, bár ő is nagyban felelős azért, hogy bekövetkezett a tragédia. Többre vágyott, mint aminek az elérésére képes volt. Az énekes erre a szerepre kiválóan alkalmas, hozza a szerep árnyalatait és képes arra is, hogy a háttérben maradjon és onnan jelentőségteljesen figyelje azokat, akik mellékesen az ő életének alakulását is döntően meghatározzák.
Pasztircsák Polina Gutrune szerepében hasonló helyzetbe került, mint Baráth Emőke az előző este. Siegfried második menyasszonyát mindig Markovics Erika énekelte és nemigen lehetett okunk panaszra. Pasztircsák Polina jóval fiatalabb, de az ő tekintete is éppolyan keserűen szégyenkezővé vált, amikor Hágen szembesíti azzal, hogy nincs férje. Nagyon élő ez a jelenet, látunk egy világtól elzártan élő lányt, aki kénytelen az udvari szokásokhoz alkalmazkodni, akinek mindig a feje fölött döntenek és aki áhítozik a fehér lovas hercegre, az igazira, de azt is tudja, hogy saját erejéből nem fogja úgysem megtalálni. Első megjelenésekor már kezében tartja a jövendőbeli öltönyfelsőjét, készen van már a nagy találkozásra. Milyen szerencse, hogy a zakó jól illik Siegfriedre. A való életben ez a legritkább esetben sem szokott így lenni, de ebben a történetben a szerencse ezen a ponton véget is ér. Az énekesnő alakításában megjelenik az önbizalomhiány, a kétség, a vágy a szerelemre egyaránt. Kötődik testvéréhez és talán félne is az önálló döntésektől. Benne nincs erő, hogy amikor Brünnhilde leleplezi Siegfried árulását, ő is elismerje, hogy varázsitallal csábították el. Amennyire bátor és nyílt a walkür, Gutrune annyira félénk és gyáva, ugyanakkor mindkettejük közös vonása, hogy Siegfriedet szeretik, aki egyikükre sem méltó. Tegnap úgy tűnt, hogy a korábban megszokottnál mégis fontosabb ez a szerep, a birtokosa még talán a kiváló elődnél is jobban képes volt arra, hogy megemelje.
A három norna - Gál Erika, Németh Judit, Wierdl Eszter - nagyszerű formában volt, ahogy a három sellő is - Pasztircsák Polina, Fodor Gabriella, Kálnay Zsófia. Utóbbiak most udvarolni kényszerülnek Siegfriednek, de eltaktikázzák magukat. A darab egyik fő sajátossága, hogy számtalan alkalom kínálkozik az átok feloldására, a gyűrű békés visszajuttatására, de elég ostoba módon ezeket mind elmulasztja valamelyik szereplő kihasználni. Mi nézők pedig csak remélhetjük, hogy valaki mégis képes lesz és megállítja a végzetet. Többé-kevésbé mindenki hibás, a sellőkön is rengeteg múlott, akárhogy szépítgetjük a dolgot. Énekesként mind rendben voltak, meg lehettünk velük elégedve.
A végzet lefékezésével egy másik walkür is próbálkozott, Waltraute, akit egy nagyon hasonló nevű, ámde fénykorán túli énekes keltett életre ezúttal, Waltraud Meier. Egyik beszélgetőpartnerem már harminc évvel ezelőtt is hallotta énekelni és hozzátette, hogy ez egykori hangjának csak a töredéke, amit hallunk. A szerephez, a hanyatló walkürhöz illett, hogy egy pályája vége felé haladó egykori nagy énekesnő jelenítette meg, de rám igazán kevésbé hatott sokkal, mint a már elégszer emlegetett Irene Theorin, aki - nem tudom mióta -, de most kétségtelenül a pálya csúcsán, vagy inkább fennsíkján van. Amióta hozzánk jár Brünnhildét énekelni, azóta biztosan és remélhetőleg még sokáig. És ebben a darabban, éppen az utolsó estén tudja karakteréből a legtöbbet kihozni. Most látjuk Brünnhildét teljes összetettségében, szerelmesen, odaadóan, majd vérig sértve, megalázva, akiben egy időre mégis erősebb lesz a bosszúvágy, a sértett hiúság hatására átáll Siegfried elpusztítóinak oldalára. Amíg nem lát női riválist, szívesen engedi kalandozni a hőst, míg saját maga felvállalja az otthon ülő klasszikus női szerepet. Irene Theorin ruhaváltásai is jellemző erővel bírnak. A walkür első jelenetében, és most a végén látjuk nadrágban, hosszú kabátban. Vészhelyzet van, elárulták - kénytelen magát megerősíteni. Képes erre, egyénisége nem esik szét, nem áll be a megalkuvók közé, nem fogadja el a pót-Siegfriedet, inkább méltósággal a halált választja. (Wagner még nem félt az állatvédőktől, nekem eszembe jutott, hogy talán Grane legalább megúszhatta volna, ha az egész világnak pusztulnia kellett is.)
Óriási volt Irene Theorin és a többi énekes is nagyon odatette magát. Az utolsó este zárásakor a közönség mind a négy estét együtt is értékelte, amikor a földszint nagyobb része felállt és jó hosszan tapsolta a résztvevőket, elsősorban a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát, akik összesen majdnem 16 órán keresztül zenéltek nekünk. Csak azt mondhatom, hogy remélem, jövőre ugyanott a MüPá-ban lehetek ismét egy Wagner ünnepen...

 

Címkék: Egils Silins MüPa Az istenek alkonya Fodor Gabriella Fodor Beatrix Várhelyi Éva Fischer Ádám Christian Franz Ring Gál Erika Baráth Emőke Wierdl Eszter Pasztircsák Polina Kálnay Zsófia Németh Judit Jürgen Sacher Kurt Rydl Walter Fink Hartmut Welker Iréne Theorin Petra Lang Bakos Kornélia Kovács Annamária Martin Winkler Birgit Remmert Fodor Bernadett A walkür Siegfried Stefan Vinke Michaela Kaune Wittinger Gertrúd Oskar Hillebrandt Waltraud Meier

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr187546834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2015.06.25. 15:18:17

Én elolvastam mindkét beszámolót (meg a tavalyit is :-)
Tetszett mindkét beszámoló stílusa, különösen, hogy magáról a történetről is írtál. Én inkább a hangszeres zene felé vonzódom, így a történet és a rendezés értelmezése általában nem foglalkoztat, viszont annál inkább a zenekari meg karmesteri teljesítmény (erről viszont már nem nagyon írtál).

Ugyanakkor nagyon érdekel, hogy mások mit írnak akár a történetről, akár az énekesekről.

Kb. két éve jött elő nálam, hogy meg akarom ismerni a Ringet. Azóta is jó döntésnek tartom, hogy hosszas gondolkodás után Solti mellett döntöttem, bár hamarosan beszerzem a Furtwängler-Scala Ringet is, mert Furti nagy kedvencem volt valamikor.

Szóval annyira belejöttem, hogy tavaly elmentem a Wagner napokra és teljesen lenyűgözött, úgyhogy most sem maradhattam ki. És most még jobb volt. :-)

Mivel én Welkert csak tavaly láttam, nem volt hosszas évek alatt kialakult kötődésem az ő megformálásához, úgyhogy nekem most Winkler még jobb volt. A hangja is nagyon jó volt, a megformálása meg szerintem óriási. Amikor Wotan elvette tőle a gyűrűt, én 100%-ban elhittem, hogy nem akarja neki odaadni. :-)

Szerintem a Walkür volt az egyik csúcs a négy napon, amikor Wotan Brünhildével beszél, óriási élmény volt számomra. Persze általában jobban székbe szegeznek a nagy hangerővel előadott drámai részek, ez pedig visszafogottabb etekintetben, mégis úgy éreztem, megfagyott a teremben a levegő. Fantasztikus volt.

Én imádom, hogy a felvonások végén mindent lekapcsolnak a teremben, óriási élmény ez is, amikor a hatalmas csúcspont után hirtelen sötét lesz. :-) (Majd felharsan a taspvihar.)

A Walkür első felvonása után percekig magamhoz sem tértem (pedig Kampe nekem is jobban tetszett tavaly), de nagy kár, hogy Christian Franz (aki szerintem Loge-ként zseniális) megbetegedett a Siegfried-re. Bár minden tiszteletem neki, hősiesen helytállt, de sajnos a műélvezetet nagyban rontotta, hogy a végén már csak azon drukkoltam, hogy bírja még ki...

A tavalyi Siegfried első felvonásában Siegel zseniális Mime volt, most sem volt rossz Sacher, de hát azért a tavalyi élményemet nem tudta elhomályosítani.

Az Istenek alkonya természetesen óriási volt, annak ellenére, hogy sikerült egy kis gixert belevinni az utolsó felvonásba a kürtök részéről. (De élő előadásban ilyen szerintem elfogadható, a zenekar meg amúgy szuper volt mind a négy napon.)

A rendezés nekem nagyon tetszik, a nagy látványos vetítések meg pláne. (Kicsit hiányzott is a tavalyi vörös fényű világítás a végén.) És az is jó, hogy szellemes és nem akarja saját magát halálosan komolyan venni.
Nem feltétlenül szájbarágósan a saját elképzelését akarja ránk erőltetni. Például a szerdai filmvetítésen a rendező elmondta, hogy sokszor kérdezik tőle, miért koszos a Rajna vize, talán a környezetszennyezésre utal? És végülis nem árulta el, hogy miért, csak hogy mindenki találja meg a maga értelmezését. :-)

Theorinról nincs már mit mondani, óriási. Művészi, árnyalt előadásmód és nagy hang egyszerre. Emellett hihetetlenül erős színpadi jelenlét és drámai formálás. Az istenek alkonyán Vásáry Tamás ült mellettem, az első felvonás után megkérdeztem, hogy mit szól az előadáshoz, ő is el volt ragadtatva tőle.

A zenekar nagyon jó, a tempók pont el vannak találva, a földszinten ülve nekem különösen tetszett a hangzásegyensúly és a bársonyos, meleg zenekari hangzás a nagyon erős ütős szekcióval. (A Siegfried-en az első emeleti középerkélyen ültem, ott egy picit kevésbé tetszett.)