Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A miskolci és a pécsi színház társulata után a nyíregyháziakat is megnézhettem, hála a Thália Színház fesztiváljának. (Sajnos emiatt a debreceniek Shirley-jét ott kellett félidőben hagynom, de nem volt más megoldás.) A Biedermann és a gyújtogatók c. 1958-as Max Frisch darabnak a szinhaziadattar.hu alapján ez mindössze a hatodik magyarországi bemutatója volt. Pesten legutóbb az Új Színház szedte elő, Taub János rendezésében, amelyet én a naptáram tanúbizonysága szerint 2004. február 10-én, azaz 11 évvel és négy nappal korábban láttam. Ezúttal nem mondhatom, mint a miskolci Tóték esetén, hogy maradtak emlékeim, mert ez nem lenne igaz. Erre a nyíregyházi előadásra egészen tiszta lappal ültem be...

Ha egy darabot nem játszanak gyakran, az sosem véletlen. Kit érdekel manapság egy "tandráma tanulság nélkül?" Ez a műfaji minősítése a Biedermann-nak. Az előadás ugyan mindössze két óra egy szünettel, de a cselekményhez képest így is soknak tűnik.

Biedermann, a milliomos hajszeszgyáros fél a gyújtogatóktól, mégis beenged egy ismeretlent a padlására és bár minden jel - a padlásra hurcolt benzines hordók és a betolakodó megjegyzései is - azt mutatják, hogy veszélyben van, mégsem hívja a rendőrséget, nem lép fel velük szemben, ehelyett a tűrést, meghunyászkodást választja. Célja annyi, hogy nyugodtan hagyják.  Ennyiből is sejthető a mű kimenetele. De a szerző nem éri be a ház kigyulladásáig tartó folyamat felvázolásával, kapunk egy utójátékot is. Követhetjük hősünk sorsát tovább a túlvilágra is.

A darab nemzetközi sikere valószínűleg annak köszönhető, hogy az apolitikus polgárt állítja a középpontba, aki hiába észleli valamilyen szélsőséges eszme veszélyét, képtelen magát cselekvésre bírni. Egy a bökkenő mindössze, amely az elemzőket zavarni szokta: Frisch gyújtogatói öncélúan, sőt élvezetből cselekszenek, mindenfajta ideológia vagy haszonvágy nélkül - pirománok, vandálok.

A rendező Keszég László támaszra talált Cziegler Balázs díszlettervezőben, aki az előadás mindkét terét (ebédlő, padlás) külön is és később az utójátékban egyben is bejátszhatóvá teszi. A díszlet dobozszerűsége a Thália esetén azt jelenti, hogy mindkét oldalon kénytelenek voltak üresen hagyni a szélső 5-6 széket. A nyíregyházi színház színpadszélessége kisebb, így ez csak erre az egy előadásra jelentett problémát. A félig üres nézőtér mindig egy kicsit depresszív hatású, nem vigasz az sem, hogy lehet az ülőhelyek között válogatni. A közönség reakciói elég visszafogottak voltak (különösen, ha a csütörtöki pécsi vendégjátékkal hasonlítom össze, vagy a Thália saját előadásaiéval) és egy kívülálló meglepődhetett volna azon, hogy ez egy humorfesztivál programja.

A rendező Gergye Krisztián koreográfus segítségét vette igénybe a három fős kar mozgatásához. A szerző ötlete, hogy a görög drámákéhoz hasonló, állandóan jelenlévő kart használ az események kommentálására. A kart három tűzoltó alkotja, akiket gyakran kerülgetnek a szalonban. De hiába a folyamatosan jelenlévő biztonsági szolgálat, a baj mégis bekövetkezik. A kar teljesítménye figyelemre méltó. Nem tudom, hogy a színészeknek - Nagyidai Gergőnek, Feillinger Domokosnak és Varga Balázsnak - volt-e táncos előéletük, mindenesetre rendkívül hajlékonyak. Gyakran vettem észre, hogy megint őket figyelem a főszereplők párbeszéde közben is. Ez a folyamatos őrvigyázat a főszereplő lakásában inkább zavaró, igazi biztonságérzetet nem nyújt, a kritikus pillanatban pedig egy hamis riasztás elhívja őket.

Biedermann szerepével Gáspár Tibor jól azonosul, vele tudunk érezni, bár látjuk hibáit, sőt bűneit is. Felesége, Pregitzer Fruzsina kevesebb jelenetben kerül elénk, de mögé is oda tudunk képzelni egy teljes életet. Mivel őket már sok előadásban láthattam az elmúlt évtizedekben, természetesnek is vettem, hogy jól magukra tudják ezeket a sorsokat húzni. A reveláció számomra Tóth Károly megjelenése volt, akit ugyan két éve a nyíregyháziak Karnyójaként már láttam, abban is észleltem erős jelenlétét (képkeretből nézte végig felesége szenvedéseit), most viszont kapott egy igazi nagy szerepet. A port.hu oldalát megnézve kiderül, hogy régen játszik Nyíregyházán, sok előadásban, én vagyok az, aki nem lát elég vidéki előadást... Tóth Károlyt, ahogy előadja birkózó múltját, rossz gyermekkorát, mi is beengednénk a lakásba. Nem lennénk képesek kidobni, így azonosulni tudunk Biedermann helyzetével. Élvezetesen eszik, méregeti a cselédlányt, pakolja a hordókat. Árad belőle az elégedettség, ellentétben a milliomos szállásadójával, aki folyamatosan fél. Jól kiegészíti Vicei Zsolt, aki ex-pincérként frakkos hajléktalan.Párbeszédeik viccesek, bár a közönség valami miatt ezekre se nagyon reagált. Tóth Zolka, a filozófia doktora előbb társul velük, majd ő az, aki észrevételezi helyettünk is, hogy "ezek csak élvezetből gyújtogatnak", ideológia nélkül, így gyorsan elpártol tőlük.

Éry-Kovács Zsannának, a szobalány kevés szavú szerepe jutott. Bár nem beszél, ennek ellenére jelenléte nagyon is kézzel fogható, minden pillanatban érezzük, hogy mit gondol a helyzetről, gazdáiról. Kifejezetten erős alakítás.

Az előadás jó élmény volt, még akkor is, ha némi hiányérzetem maradt utána. Viszont vége lett kilenckor, így belenéztem az Operabál kivetített főműsorába is utána. Ezen a szombaton halmoztam az élvezeteket.

Címkék: Gergye Krisztián Thália Gáspár Tibor Pregitzer Fruzsina Cziegler Balázs Tóth Károly Humorfesztivál Biedermann és a gyújtogatók Keszég László Vicei Zsolt Éry-Kovács Zsanna

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr217178981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása