Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az előadás a színház tájékoztatója szerint is nagy hangsúlyt fektet annak a vizsgálatára, hogyan változott meg az emberek közötti kommunikáció a különböző közösségi oldalak (és persze az internet) elterjedésének a hatására. Tasnádi István darabja évek óta (2010) fut sikerrel a Kolibri Pincében (egy márciusi előadásáról és a műről részletesebben: itt), és egészen magától értetődő, hogy tavaly novemberében Zalaegerszegen is felfedezték az aktualitását. Én az 58. előadást láttam vendégjátékon a Jurányi Inkubátorházban.

A kérdés az, hogy a szintén tantermi előadásnak készült rendezés (Madák Zsuzsanna munkája, aki az előadásokhoz kapcsolódó foglalkozásokat is vezeti) miben tér el Vidovszky Györgyétől, hova helyezi a hangsúlyokat. 

Lassan négy nap telt el közben. A legemlékezetesebb jelenet számomra még mindig az, amikor az egyik szereplő, Heni (Kováts Dóra) a nézőtéren ülő diákok segítségét kéri ahhoz, hogy facebook üzenetét megírja újdonsült szerelmének, Viktornak. A jelenet nagyon él, ahogy a facebookon is valódi profilokat hoztak létre a levelezés céljára. (Ezeknek a profiloknak az elemzésével kezdődik az este, a diákok aktív közreműködésével.Ha a neveket felírtam volna, most akár bejelölhetném a három szereplőt barátnak...)

Nem egy diák spontán közreműködik az üzenetváltásban és  vállalja a tanácsadó szerepet. A helyzet természetessége fog meg, ahogy Heni vívódik, írjon vagy sem és ha igen, akkor mit. Ehhez a belső küzdelemhez valódi partnereket talál a nézőkben. Létrejön egy igazi beszélgetés. Ha van helyzet, ez éppen az, amelyikben a nyolcadikosok igazán otthon érzik magukat. Valószínűleg a jelenlévők többségére már igaz, hogy kapcsolataikat elsősorban virtuálisan bonyolítják, és nem meglepő számukra az, hogy valaki (Heni) egy valódi, gyümölcsözőnek induló szerelmet (Mátéval - Nagy Péter János) ad fel egy FB-kapcsolatért. 

A chat nézői segédlettel szórakoztató, akár némi öniróniával is nézhető, amennyiben a szemlélő maga is tipródott már hasonló helyzetben. Aki még nem, sőt netán egyetlen ilyen közösségi oldalon sincs fent, az bölcsen megállapíthatja, hogy lám, mivel szúrják el az idejüket a fiatalok tanulás helyett. A szomorú az, hogy valaki vagy elfogadja a kapcsolattartásnak ezt az új technikáját, vagy ha nem, akkor még erről is lemarad. 

Manapság sok szó esik arról, hogy az emberek mennyire más oldalukat mutatják meg a közösségi oldalakon, és nem ritkák az álprofilok sem, bár nem lehet igazán tipikus az ilyen fokú manipuláció, mint amit most tapasztalhatunk meg a harmadik szereplő (Zsuzsi - Magyar Cecília) által. A közönség rövid idő múlva beavatódik, hamar ráébredünk, hogy csalás esete forog fenn. Furcsa élményünk lesz: egyik szereplővel sem tudunk igazán teljes szívvel rokonszenvezni, sem a becsapott, ámde "nagyarcú" Mátéval, vagy Henivel, de a peremre szorult, kisebbrendűségi érzése és viszonzatlan szerelme miatt megkeseredett és bosszúszomjas Zsuzsival sem. Ez éppen annak a bizonyítéka, hogy a színészek jó munkát végeztek, nem fekete vagy fehér jellemeket állítottak elő, hanem három élő embert, akik akár beilleszthetőek lennének az előadást néző osztályba is. 

A nézőkkel folytatott párbeszéd az előadás valóban erős oldala. Máté szorult helyzetében segítséget kér az egyik néző-fiútól, barátjának nevezi és elkéri a telefonját. Ez a szituáció is nagyon izgalmasra sikerül, a fiú először nem akarja a telefonját kölcsönadni, de aztán mégis kötélnek áll.

Az előadás lezárásaként pedig következett egy foglalkozás, amelyen valószínűleg közösen elemezték a szereplők helyzetét, és vonták le a tanulságokat. Ha csak egy diák kicsit átgondolja ennek hatására, hogy bonyolítja virtuális magánéletét, már nem volt hiába. 

 

 

Címkék: Jurányi Cyber Cyrano Madák Zsuzsanna Magyar Cecília Nagy Péter János Kováts Dóra

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr876933515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása