Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ez a rövidke bejegyzés csak egyetlen célt szolgál: nyomatékosítani azt, hogy érdemes meghallgatni Földes Imre Kékszakállú-elemzésének utolsó két részét. Ma már kétszer annyian jöttek, mint az elsőre, kezd híre menni...Milyen kár, hogy most már a felénél tartunk és nem hosszabb a sorozat.

(Az első rész, ha valaki nem olvasta volna itt van.)

A mai alkalommal mindössze egy órát tudtam maradni, de így is elhangzott néhány olyan gondolat, amelyet érdemes megfontolni.

Nagyon fontos lenne, de ritkán sikerül a mezei nézőnek az, hogy egy ISMERT darab előadására elvárások nélkül üljön be. Anélkül, hogy egy másik produkció, vagy - zene esetén - egy kedvenc felvétel minőségét-jellegét számon kérjük azon az előadáson, amelyiken éppen vagyunk. Én is szenvedek néha attól, hogy a felhalmozott előképek hatása alól nem mindig sikerül szabadulni. (Emiatt jóval egyszerűbb olyan előadást nézni, amelyikről semmit nem tudunk előre.)

Földes Imre ezzel kísérletezik a beszélgetéssorozatban. Megpróbál mindig az adott motívumból vagy jelenetből kiindulni, és megszabadulni minden előzetes feltételezéstől, amely már általunk, vagy akárki más által rárakódott a műre. Új szemmel nézni. 

Mi lenne például, ha az előadásban Kékszakállú elhagyná mondjuk a negyedik ajtó kulcsát? - Próbáljuk úgy nézni az előadást, hogy akár ezt is el tudjuk képzelni - veti fel az előadó.

Ha bármi talán nem is történhet meg, de a figyelmünket felhívja az előadó arra is, hogy minden szereposztás (és persze a rendezés is) más és más olvasatot eredményez, de még ugyanannak a művésznek is naponta változik az előadása. Igen, éppen ez az élő zene ill. színház varázsa. Egy jó előadásból ezért is érdemes sorozatot nézni, akkor jól látszanak a különbségek és az azonosságok is.

Földes Imre megállapítja, hogy a műben Judit és Kékszakállú alakja nem pusztán "A NŐ" és "A FÉRFI", hanem ennél általánosabban is értelmezhető. Lehetne akár fordított is a szereposztás. Két különböző magatartásformát, embertípust képviselnek. Judit esetén a kíváncsiság a legerősebb motívum, aki hiába látja a vért, hallja a "vár" sóhajtásait. Sőt: már belépés előtt is tisztában volt a mendemondákkal,  mégsem riad meg, nem fordul vissza. Vagy a Kékszakállú vonzása ilyen erős, vagy - ahogy egyre többet halljuk a kulcsok emlegetését - ez a kíváncsiság fog mindent felülírni. És ahogy egyre jobban erőlteti a megismerést, úgy lesz egyre nagyobb a távolság a szereplők között, bár ellenhatásként ezt Kékszakállú egyre inkább tompítaná, mert ahogy egyre több mindent tud már róla Judit, úgy akarja egyre kevésbé elveszíteni. Meglehetősen tragikus, hogy ott feszül az ellentét, minél jobban igyekszik a férfi, annál kevesebb értelme lesz. (Nagyon rossz ez a minta, a végén még a darabot elemezve a férfiakat arra ösztönzi, hogy egyáltalán ne tegyenek inkább semmit.)

Kékszakállú persze éppen Judit ellenpontja, természete szerint maga a passzivitás, aki nem kérdez és nem is mondana semmit el, ha rajta múlna.

Amíg jelen voltam, nem esett róla szó az előadásban, de az én figyelmem most terelődött "a vigyázz, vigyázz miránk Judit mondatra". Ez feltétlenül pozitívum, Kékszakállú agyában ezek szerint az ismeretség elején is létezik már ez a fogalom, hogy értelmezhető a kapcsolatuk. Kettejükre egységként gondol. És nemcsak a vár, azaz a saját biztonsága merül fel. Ugyan az első alkalommal kimondatott, hogy a zene áthidalhatatlan távolságot fejez ki a két szereplő között, a nézőben felmerülhet mégis, hogyha most Judit váltani tudna, akkor meg lehetne a közös jövő mentve. 

Egy óra alatt eljutottunk az "adok neked három kulcsot"-ig, felteszem, hogy a távollétemben is kinyitották a harmadik és a negyedik ajtót. Az ötödiket talán mégsem.

Az előadásról a Jurányiba kellett átmennem, ahol önkéntes jegyszedőként működöm alkalmilag. Út közben persze a változatosság kedvéért a kedvenc Kékszakállú felvételemet hallgattam, újabb apró kis rezdülésket vettem benne észre. És most jöttem rá: az ötödik ajtó éppen a darab középpontjában van, félidőben nyílik ki. Mennyire jó lenne, ha hallgatnánk Földes Imrére és úgy tehetnénk, hogy ott vége is a darabnak. Boldogan éltek, míg meg nem haltak. 

Meglátjuk, december 2-án a harmadik rész következik.

Címkék: Opera Kékszakállú Bartók Emlékház Földes Imre

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr866933449

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása