Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Kevéssé tartottam valószínűnek a múlt kedden, hogy egy hetet várjak azzal, hogy Dicső Dániel rendezéséről beszámoljak. Az "Irma, te édes" egy népszerű zenés komédia. A rendezés nem próbál úgy tenni, mintha művészszínházat játszanának, ehelyett a történet életre keltésére koncentrál. Egy rendesen megcsinált, a Pinceszínház adottságaihoz illeszkedő szórakoztató előadást láttunk. Azonosulni lehetett több szereplővel is, drukkolni a szerelmespárnak. Ezek a tényezők kifejezetten fontosak akkor, amikor egy mezei néző programot tervez. Kifejezetten előnyös, amikor egy színház azt adja, amit ígér. És most pontosan ez történik.

Az előadás sikerének kulcsa egyértelműen a főszereplő kiválasztása. Irmának valóban édesen naívnak, szerethetőnek, ugyanakkor kissé primitívnek és karcosnak is kellene lennie. 1998-ban emlékszem egy szentendrei előadásra, amelyben Udvaros Dorottya tündökölt. Jelen esetben a nagy dobásra Balázsovits Editnek van lehetősége. Ez mindössze a harmadik alkalom, amikor a színésznő említődik a blogomon. Ez ugyan nem sok, de ő sincs jelenleg túlfoglalkoztatva. A másik két bejegyzést megnézve megállapítható, hogy három alkalomból háromszor tetszett a színésznő játéka és találtam alkalmasnak a vállalt szerepre.

Pályakezdése óta már némi idő eltelt és úgy tűnik, hogy ugyan hamvasságából mintha nem veszített volna még mindig, de közben észrevétlenül beérett a színészete. Sajnáltam annak idején, hogy a Kék róka nem mehetett tovább. Az Irmán kívül még a Karinthy Színházban nézhető, Az ördögben. (Következő előadás: okt.23 - ezt különösen szerettem)

A Pinceszínházban most a szokásosnál is kissé minimalistább díszletben és alig néhány kellék segítségével lejátszott előadásban valóban a színészekre muszáj koncentrálni. A címszereplőn kívül Józan László az, aki az előadás motorja. Elhisszük nekik a szerelmespárt, elhisszük azt, hogy létezhet egy ilyen gödör, ahova ketten, egyesült erővel bemanőverezték magukat.

A mellékszereplők is rendesen odateszik magukat, Hajnal János, Ozsgyáni Mihály és Szűcs Péter Pál hármasa mellett ki kell emelni Tóth Enikőt, aki idősebb sorstársként némi aggodalommal figyeli Irma sorsát. Tóth Enikőt alig láttam élőben, színpadon, köszönhetően annak, hogy kevés kifejezetten szórakoztatásra kiélezett darabot nézek. (Én ugyan nem járok a Madáchba, csak ritkán, de pontosan tudom, hogy a mezei nézők egyik legkedveltebb otthona az Operett mellett.) Tóth Enikő nagy nyomot bennem egy Játék a kastélyban c. előadással hagyott, amelyben Márkus Lászlóval szerepelt még együtt. Ennek a felvételét hetekig elemeztük a színházi intézetben Kerényi Ferenccel, és ezekre az alkalmakra szívesen gondolok vissza. Megállapítottam - némi irigységgel vegyes csodálattal -, hogy a művésznő remek formában tudta tartani magát azóta is.

A történet persze elég hihetetlen, de színházban vagyunk és ahogy bekerülünk a mű világába, azonosulunk a szereplőkkel, tehát a problémáikat is komolyan vesszük. (Bezzeg lennének hiteltelenek, abban a pillanatban hidegen hagyna minket, hogy mi is lesz a sorsuk.) Egyikük szövegéből idéztem a címben egy mondatfoszlányt: "minden milyen komplikált".  És pontosan ez az, ami jellemzi az egész történetet. Adott két fiatal, akik akár boldogok is lehetnének, mert kölcsönösen vonzódnak egymáshoz és nincsenek elkötelezve senkinek. Ha ezt az alapot nézzük, önmagában már ez is ritka érték lehetne. Ehhez jön a bonyolítás: Irma utcalány, Nestor pedig nem dolgozik. Nem lehet nagy kifogása Irma foglalkozásával kapcsolatban, hiszen ő is a lányból él. Egy ponton viszont megelégeli, kitalál egy másik egyéniséget magának, egy gazdag úrnak adja ki magát és így saját maga vetélytársa lesz a lánynál. Irma így már csak két férfivel folytat viszonyt, aki tulajdonképpen egy, csak nem ismeri fel. (A cselekmény ezen a ponton eszembe juttatja Molnár Ferenc darabját, A testőrt. Abban végig lebeg, hogy felismerte-e a nő férjét, aki másnak adta ki magát. Itt ez az izgalom elmarad.) Balázsovits Editnek el lehet simán hinni, hogy nem ismeri fel szerelmét más ruhában, szemüveggel. Elég ostobára veszi a lányt. Persze erre a titkolózásos játékra a hősszerelmesünk is ráfázik, aki közben ráfanyalodott még a munkára is.

A néző az egészből levonhatja a következtetést: ha már megtaláltuk a párunkat, akkor akár élhetnénk boldogan, nyugodtan, szeretetben. Na de akkor hol maradna a stressz, a feszültség, a dráma? A színház?

 

Címkék: Pinceszínház Balázsovits Edit Józan László Ozsgyáni Mihály Tóth Enikő Dicső Dániel Szűcs Péter Pál Hajnal János

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr56793735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása