Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

 Ez az előadás augusztus óta fix pont volt a naptáramban, mivel a tavalyi évadban nagyon kellemes élményeket szereztek Almási-Tóth András operavizsgái és egyéb zeneakadémiai rendezései. (korábbi 13 írás itt) Tehát nem volt kérdéses, hogy Eötvös Péter angol nyelvű operáját, a Lady Sarashinát megnézem-e vagy sem. 

Az opera Lady Sarashina 11. századi naplója alapján készült. A szöveget Mezei Mária írta, ezt pedig Ivan Morris fordította angolra. Attól tartok a magyar átlagnéző számára egy japán udvarhölgy élete nagyjából éppen annyira idegen, mint amennyire Eötvös Péter zenéje is az. Ahogy az Armel Operafesztivál nézettségét figyeltem, megállapítottam, hogy a kortárs zene iránt végképp nem vagyunk elég nyitottak. A premier közönsége is nagyrészt zeneakadémistákból illetőleg hivatásos zenészekből állt.

Vajda Gergely avatott tolmácsolója Eötvös Péternek, nem először szembesül ezzel a zenei világgal. Bár én nagy kihagyásokkal találkozom a zeneszerző műveivel, még nekem is átjött a mű világának egységessége és az, hogy ehhez a zenéhez és témához jól illeszkedett Almási-Tóth András rendezése. Egy nő gondolati, érzései és emlékei elevenednek meg a szemünk láttára. A főszereplő, Imai Ayane végig egyedül van és önmagával társalog. Az emlékek és gondolatok három énekes (Makiko Yoshida, Zavaros Eszter és Maurice Lenhard) által személyessé válnak, köztük élénk kapcsolat is van, felelgetnek és kérdeznek. Miután sikerült jó előre ülnöm a nézőtéren, ennek következtében nemigen tudtam olvasni a színpadra helyezett zenekar fölé kivetített feliratot. Az angol nyelvű énekelt szöveg megértése pedig számomra mindig nehezebb, mint az olaszé, így helyenként csak foltokban tudtam rekonstruálni, hogy éppen miről van szó. Ennek ellenére is pontosan érzékelhetőek voltak a hangulatváltások és a főszereplő érzelmi világa, amely helyenként négyszeresére erősödött fel a négy szereplőnek köszönhetően. A kilenc jelenet világa nem vált el egymástól markánsan, helyenként ismétlődésnek tűnt néhány mozzanat, de ez is a zenéhez illeszkedett. 

A díszlet, melyet a rendező jegyez, telitalálat. Az egész koncepció kifejeződik használatában.Minden egy nagy ágyon történik, a főszereplő leginkább ebben-ezen tartózkodik, ül-áll-fekszik, míg a három partnere az ágy vége mögött áll. A fehérség domináns, csak részben bontja meg az emlékképek fekete zubbonya. (Jelmeztervező: Lisztopád Krisztina) Jó megoldás, ahogy eleinte nem, csak később látjuk a szereplők ruhájának foszladozó hátát, és az arcukra festett meglehetősen ijesztő sminket. Utóbbi erősen naturalisztikus, összeégett sebes arcot látunk, amelyet az első jelenetekben még jótékonyan eltakar a paróka. A nézőnek van ideje zenehallgatás közben hosszan merengeni azon, hogy felfejtse a jelentést, gondoljon a szükségszerűen közeledő elmúlásra vagy prózai módon csupán arra, hogy ugyan mennyi idő lehet egy ilyen plasztikus arcfestés elkészítése. Egészen tőle függ, a hátterétől, az állapotától, hogy mennyire volt képes bevonódni az előadás világába. 

Én ugyan érzelmileg nem kerültem a mű hatása alá, de azt feltétlenül nyugtázhatom, hogy minőségi előadást láttam, amely igazán végig volt gondolva és el lett énekelve. Eötvös Péter ismerői valószínűleg ennél sokkal közelebb kerültek az előadáshoz. Mindenesetre várom a folytatást, a következő Almási-Tóth rendezést, illetőleg a decemberi Varázsfuvolát megint - némiképp megváltoztatott szereposztással.

 

Címkék: Opera Zeneakadémia Almási-Tóth András Eötvös Péter Zavaros Eszter Lady Sarashina

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr296807095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása