Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ma nem színházat néztünk, sőt még csak nem is voltunk az Opera mai premierjén (Parasztbecsület - Bajazzók). Megszemléltük, hogy tart operabeavató programot Dinyés Dani a Don Giovanniról. A két énekes, akik szavait alkalmanként illusztrálták-kísérték Cseh Antal és Gábor Géza volt. 

Nem az történt, amire valaki gondolna "operabeavatás" címmel. Nem mesélte el dióhéjban a történetet az előadó, pontosabban csak részlegesen és nagyon összerántva hallgattunk meg belőle ezt-azt. Ehelyett a címszereplő és szolgája kapcsolatát, illetőleg különösen Don Giovanni karakterét vizsgálta. Kiválasztott négy részletet és azokból kiindulva vont le következtetéseket. 

Ugyan számomra a program előtt is világos volt, hogy a célközönség nem az, akik korábban maguk is gondosan tanulmányozták ezt a Mozart operát és elelmélkedtek már a karakter bizonyos sajátosságain. De már most hozzáteszem, hogy még így is, nem egy Don Giovanni-tanulmány elolvasása után is voltak olyan észrevételek, amelyek hozzáadtak a tudásomhoz, bár be kell ismernem, hogy elsősorban "Géza-nézőbe" mentünk Vilmával. Azért hajtott a kíváncsiság is, hogy megismerjük a Dinyés Dani-féle beavatási metódust, hiszen a legutóbbi Ördögkatlan-fellépéseiről elolvasott beszámoló kíváncsivá tett.

Azt hiszem, hogy ennek a programnak azok sem jelentik a célközönségét, akik teljesen tudatlanok és sosem hallottak a darabról és Mozartról (nekik helyenként túl gyors a tempó, átsiklik az előadó számos fontos részleten), bár ők is élvezhetik. Akik a legtöbbet profitálhatnának ebből az előadásból azok, akik egyszer-kétszer már látták az operát, de eddig megmaradtak a felületes szemlélődés szintjén. 

Voltak olyan megállapításai Dinyés Daninak, amelyekhez én is eljutottam - de persze nem a művel való első találkozás után azonnal. Nekem is vannak kérdéseim DG-ügyben, amelyek jellemzően megvalósult előadások kapcsán jönnek elő. (lsd. az idei év miskolci DG-produkcióját)  Az előadó elmondja: katasztrofális napja volt a fickónak, semmi sem sikerült neki. Feltárja ezt az alapvető ellentmondást, amely az ellenállhatatlan hódító három sikertelen kapcsolatáról szól. Helyenként azért jobb lett volna, ha kissé pontosabban fogalmaz. Elvira kapcsán különösen, akivel kapcsolatban a kudarc nem az, hogy nem szerezte meg, hanem esetleg az, hogy nem tudta lerázni. Az egyetlen nő A nőcsábász prakszisában, aki valódi mibenlétét megismerve is nem tud nem ragaszkodni hozzá, kitart mellette, sőt a többi vetélytárs-gyanús egyént akarja kiábrándítani Don Giovanniból úgy, hogy nekik is feltárja az igazságot, ahogy vele tette Leporello. Don Giovanni viszont mindenkitől tovább tud lépni, ahogy az udvarás+elcsábítás mozzanatok lezáródnak, hiszen számára egy nő önmagában még középtávon sem elég érdekes. Persze, a nők karakterére nem lehetett két órában kitérni, ez nem volt cél, nyilván lesz majd egy másik alkalom, amikor viszont ők kerülnek terítékre.

Számomra a legjobb mozzanat Dinyés Dani előadásában az volt, amikor a Leporello katalógus-áriában lapuló szünetet összekötötte a Figaróbeli Grófné áriájában és Tamino Kép-áriában rejlő szünettel. Kicsit sajnáltam, hogy a pezsgő-ária elemzésére egy egész órát ráfordított a kettőből, nem rántotta jobban össze, akkor többet mondhatott volna a másik három részletről, illetőleg a szereplő más sajátosságaira is kitérhetett volna. Egészen biztos, hogy akár további órákon keresztül is lettek volna észrevételei. Engem más részletek-kérdések még talán azoknál is jobban foglalkoztattak volna, pl. az: miért akarja valaki, aki elvileg az udvarlást élvezi csak erőszakkal és álarcban megszerezni Donna Annát? Mennyire bátor és mennyire gyáva? - ezeknek az árnyalatai, hogyan fejeződnek ki, mind érdekesek lehettek volna. Mennyire izgalmas férfi a valóságban ez a DG?- vagy a nők igényei teremtik meg pusztán ezt a legendás nőhódítót? Belevetítik a szépséget? (Elvira esetén lehet erről esetleg beszélni...) Elég sok különböző operabeavatót tudna tartani Dinyés Dani, érzem, hogy ezekre a kérdésekre is biztosan van saját állásfoglalása, amelyeket akár zenével is alá tud támasztani.

Nagyon izgalmas volt ebben a humoros-kötetlen-imporvizatív-lendületesen lehengerlő stílusban hallgatni a zenei elemzéseket is. Én minthogy nem vagyok zenész, kizárólag színházi szempontból nézem az operát, hallom, amit hallok, van fülem, kiindulok a zenei motívumokból is, de még véletlenül sem ilyen módon. Egy ilyen operabeavató is elég lenne ahhoz, hogy kedvünk legyen a szolfézshoz, mert Dinyés Dani azon kívül, hogy virtuóz módon tud részleteket játszani a darabból, szakszerűen meg tudja mutatni azt is, hogy milyen zenei megoldásokkal fejezi ki Mozart a mondanivalóját. Kicsit irigykedtem, hogy ezt mind tudja, én meg legfeljebb érzem.

A lányomnak is eszébe jutott, hogy jó lenne megtanulni zongorázni és tudni a zeneelméletet is. Még ez egyetlen opera után sem jutott eszébe, csak ma.

Az énekesek megadóan asszisztáltak a programhoz, számukra nem lehetett annyira könnyű kint ücsörögni, viszont cserébe nekik is módjuk volt vizsgálgatni a közönséget. Ez normális operaelőadás alatt nemigen kerülhet szóba, bár nem biztos, hogy vágytak rá.

Cseh Antal Don Giovanni, Gábor Géza Leporello szerepében énekelt - nem bántam volna, ha kicsit többet. De ne legyünk telhetetlenek így évad elején. Gézát legközelebb a Don Carlos első szereposztásában lehet látni (szept.17, 19), Cseh Antalt, aki nekem egyik kedvenc Figaróm volt még a Mozart Maratonból (2006), legutóbb pedig Leporellóként néztem, októberben a Szerelmi bájitalban fogja a középiskolásokat elkápráztatni az operakaland-programban. Menjetek, nézzétek meg őket. Akit az opera kicsit mélyebben is érdekel, az próbálja ki a Katonában a rendszeressé vált Dinyés Dani programokat is, jót fog tenni.

 

 

 

 

Címkék: Opera Don Giovanni Gábor Géza Cseh Antal Dinyés Dániel Színház Pont

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr466695833

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása