Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ez a színházlátogatás egészen spontán jött létre. Még negyedórával korábban sem gondoltam rá, hogy Robert Dubac „A férfiagy, avagy nincs itt valami ellentmondás?” című hetvenöt perces, egy színészre tervezett vígjátékán fogok ülni, sőt még azt se, hogy éppen erre az estére ki van tűzve az előadás. Hogy mit kerestem a Nagymező utcában akkor? Borítsa örök homály…

A lassan egy hete tartó esős időtől (is) és egyéb más tényezők szerencsétlen összjátékának köszönhetően kissé melankolikussá vált hangulatomnak feltétlenül használt az előadás. Aki szereti Csányi Sándort vagy ha nem is rajong érte, de nem idegenkedik a filmekből is széles körben ismert művésztől, az jól szórakozna. Közben el is lehet a férfi-női kapcsolat néhány alapvető buktatóján gondolkodni, hazafelé megbeszélni…Az előadás szórólapja ezt ígéri és ami óriási dolog, ezt meg is kapjuk. Ajánló következik, bár ez az előadás a legkevésbé sem szorul rá…

Az október elején tartott bemutató óta Csányi Sándor minden előadásán tele lett az 500 fős nézőtér. Ez prózai előadásnál rendkívül ritka, amely annak a jele, hogy nemcsak a téma és a színész érdekel sokakat, hanem az előadással is elégedettek. (Ha ez nem így lenne, az már régen meglátszott volna a jegyeladáson. Ha valakiben felmerül, hogy lett mégis helyem a kezdés előtt két perccel: volt egy néző, aki felajánlott két felesleges jegyet a nézőtérieknek, hogyha arra vetődik valaki, annak adják oda. Hát így… Tényleg ültek minden széken. És ez önmagában is feltölti a színészt energiával)

Csányi előadása a függöny előtt kezdődik. Látunk egy széket, egy asztalkát egy halom könyvvel – és erősen úgy néz ki, hogy egy tudományos előadást fogunk hallani arról, hogyan jöhet rá egy férfi, hogy mit akarhat egy nő. Ez az alapkérdés. Később a szín változik, néhány ruhadarab segítségével megelevenedik egy-egy jellegzetes férfitípus, akik kifejtik a kérdésről a véleményüket. A főszereplővel együtt mindegyik „hímsoviniszta”, erősen úgy néz ki, hogy másféle férfiak nincsenek is. (Esetleg olyanok, akik – tévesen – azt gondolják, hogy rájuk ez a meghatározás nem vonatkozik. Utal rá a színlap.) Csányi átváltozik, és ezek a karikatúrák szórakoztatóak. Az is kifejezetten szerencsés, hogy főszereplőként, akit a barátnője két hétre magára hagyott, egyáltalán nem igyekszik szerepet játszani. Pontosabban: az az érzésünk, hogy ez a férfi most civil önmagát adja. Biztosan nem így van, de végig fenn tudja tartani a látszatot és ehhez képest valóban színjátszásnak tűnnek a sorra előkerülő figurák.

A másik jó megoldása Szirtes Tamás rendezésének: néhány esetben – partner híján a nézőkhöz fordul. Kéri, hogy jelentkezzen az, akinek egészen tiszta a lelkiismerete. Mintha egy bátortalan jelentkező akadna a zsúfolt nézőtéren. Erre közli: akinek tiszta a lelkiismerete, az nem fogja hazafelé megtalálni az autóját. (Csak az mond ilyet, akinek rossz a memóriája, teszi hozzá.) Más alkalommal tánchoz keres önkéntest – talál. Beépített néző vagy sem – annyira profi az előadás, hogy mindkét verzió elképzelhető. A hölgy valószínűleg az összes jelenlévő férfinak megtetszhet, Csányi rajta demonstrálja, hogy lehet tánc közben udvarolni… Hasznos tanácsokat hallhatunk, a legnagyobb közhelyeket is („a férfiak mindent a szexért csinálnak, azért mennek el táncolni és azért viszik le a szemetet is”), de minden elhangzott állítást egyetértő nevetés kísér, vagy pedig feszült csend.

A nőkkel szemben túl sok komoly vád nem hangzik el, nyilván a szerző is tudja, hogy színházba sokkal több nő jár, mint férfi és nem mer ujjat húzni velünk . A nők szenvedélyesen szeretnek vásárolni, öltözködni és hajlamosak a késésre. Ez is a nézők egyetértő helyeslésére talál. (Ettől némileg elbizonytalanodom, velem valami nagy baj van, mert egyik dolog sem stimmel….)

Jól játszik Csányi közönségével, sokat nevetünk, de alkalmanként jók a nagy csendek is. Észrevétlenül ugyan, de valóban sorra veszi és megvizsgálja (a címben felsorolt) kívánalmakat, amelyeket a nők a férfiakkal szemben támasztanak. Ironikusan megkérdőjelezi némelyiket (őszinteség? – „aknamezőn nem szteppelünk!”, helyette javaslata: „úgy kell hazudni, hogy elhiggyék”) és van amit nem (humorérzék). Van persze még egy női elvárás, amelyen hosszan gondolkodik a szereplő…(Akit érdekel, hogy mi a végső konklúzió, nézze meg a darabot, nem lövöm le a poént.)

Élvezzük a múló pillanatot, az életet teljes szépségében, ezt javasolja Csányi. Jól tennénk, ha erőt vennénk magunkon és ezt meg tudnánk fogadni.

Címkék: Csányi Sándor Szirtes Tamás Thália A férfiagy

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr346172571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása