Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (53) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (85) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (281) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (24) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (43) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (21) Opera (629) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (27) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (25) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (20) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Régi adósság törlesztésére kerítettem sort március 31-én. Tavaly egyszer már rendelkeztem jeggyel az előadásra, de az egyik szereplő lábtörése miatt helyette A hétfejű tündért kellett megnéznem. De ami késett, nem múlt el – ezen a hétfőn egy igazán osztályon felüli Csomótündér és egy kolibris ifjúsági előadás (Csöngő) között pont volt időm megnézni a Líra és Epikát.

Az élvezetek halmozása nem mindig szándékos, így alakultak a dolgok és este már nem mentem el sehova, bár négy előadást fesztiválokon kívül még sosem néztem egy nap és ezen a hétfőn ez megtörténhetett volna. De nem lett így, nem hajtottam semmilyen személyes rekord felállítására.

Nagy szakmai visszhangot keltett 2009-ben Mácsai Pál rendezése, amely Varró Dániel és Szabó Borbála közös darabját keltette életre. (Ezen kívül a darabnak csak egy szintén 2009-es, nyíregyházi bemutatójűról tudni, amelyet még Mácsai előtt megrendezett Göttinger Pál.)

Szabó Borbála Kecskeméten és a Bárkán is dolgozott dramaturgként, vannak saját darabjai, erősen valószínűsíthető, hogy a történet váza és a jelenetek felépítése inkább hozzá, míg a darab verses részei nyilván Varró Danihoz fűződnek. A dicsőséget inkább a költő aratta le, így míg a két királyság, Lírikum és Epikum küzdelme a darabban nyugvópontra jutott, addig a való életben a mérleg inkább a líra javára dőlt el most is. Pedig sokkal több a jó magyar vers, mint a jó színdarab, mindenkinek nagyon kell örülni, aki épkézláb színpadra alkalmas szöveget tud manapság írni, Szabó Borbála pedig látnivalóan ilyen személy.

Az előadás célcsoportja egyértelműen az általános iskolák felső tagozatos diáksága. Ezen a hétfő délutánon jórészt hetedikes gyerekekkel telt meg zsúfolásig a Bábszínház padlástere. Az alkotók a biztonság kedvéért az előadásban elhangzó „szakkifejezéseket” (éppen tizenhatot) összegyűjtötték és minden diák székére elhelyeztek egy-egy listát a szómagyarázatokkal. Az már egy más kérdés, hogy hányan olvastak bele. (Észleletem szerint nem sokan, de az esély meg volt rá.)

A Líra és Epika alapötlete nagyszerű, a bábok elegánsak és szépek, a színészek most is jók, különösen erősek azok a jelenetek, amelyekben a két szerelmes együtt van jelen. Líra királyfi Bercsényi Péter, akit mostanra (lsd. I. Erzsébet) különösen megkedveltem. Nagyon szuggesztív személyiség. Nem tehet mást a néző, feltétlenül őt figyeli, ha a színpadon van. Epika királykisasszony pedig Mórocz Adrienn, akit szintén több előadásban is néztem (Pöttyös Panni) és neki már most, pályakezdőként is erős a színpadi jelenléte. Így együtt különösen jól hatnak, felerősítik egymást. Nem tudom, hogy a gyerekek hogy voltak vele, én végig az ő jeleneteiket vártam. Feltétlenül érdekessé tudott válni számomra az, hogy mi lesz a sorsuk.

A négy évaddal ezelőtti szereposztáshoz képest mindössze az epikai uralkodópár (Hannus Zoltán, Radics Rita) és leányuk lett új, az összes többi szereplő változatlan a 2009-es bemutató óta. 

A két királyság közötti csatározások éppen olyan ostobának és indokolatlannak tűntek, mint akármilyen a háború. A néző gyerekek remélhetőleg szintén azt remélték, hogy a küzdő felek hagyják abba az ellenségeskedést, temessék be az árkot.

Az előadás két része együtt sem volt hosszabb kilencven percnél, de ahogy néztem a mellettem ülők reakcióit, illetve szünetben néhány gyerekkel szót is váltottam, az a meggyőződésem alakult ki, hogy sokkal szerencsésebb lett volna az előadást kicsit „összerántani”, azaz inkább hetven perc alatt, egy lendülettel végigjátszani. Voltak ugyanis üresjáratok, túl sok a késleltetés és többször megfeneklett az előadás, ha nem is hosszú időre, míg aztán újra meg újra lendületet kapott. Az, hogy én itt-ott untam, aki most sem voltam célközönség, nem számít, viszont egyértelműen unták a gyerekek is és ez azért sem jó, mert nem olyan egyszerű kiesvén egy előadás ritmusából ismét visszakapaszkodni. Minél kevesebb színházi előadást néz valaki, annál inkább igaz lehet rá ez a megállapítás. El kell kapni a nézőt az első percekben és nem szabad elengedni a végéig.

Ezt a reflexiómat azért merem ilyen őszintén leírni, mert a Bábszínház legtöbb előadásáról (Semmi, Kivi és különösen a legutóbbi Tíz emelet boldogság esetén, amelyet mindenkinek csak javasolni tudok!) az az utólagos benyomásom maradt meg, hogy ezeken egyáltalán nem unatkoztam, és ki sem estem a ritmusból, bár ezeknek sem voltam célközönsége.

 

Címkék: Mácsai Pál Mórocz Adrienn Bercsényi Péter Bábszínház Hannus Zoltán Líra és Epika

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr845982750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása