Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A csütörtök második előadása a Toldi a budapesti színművészetisek ötödéves fizikai színházi rendező-koreográfus osztályának legendás, sokra becsült produkciója. Ezt a Horváth Csaba-előadást még eddig minden olyan ismerősöm dicsérte, aki megnézte. És akik megnézték, rendszerint többször visszaültek rá. Sőt olyan személyt is ismerek, aki még Székesfehérvárra is elment utána, mert annyira tetszett neki. Amikor meghallottam azt a koncepciót, hogy mozgásszínházként állítják színre a Toldit, de úgy, hogy a mű teljes szövege is elhangzik közben, azért nem tartottam ezt annyira magától értetődően jó megoldásnak. Kicsit féltem attól, hogy erőltetettek lesznek a megoldások. Ahogy korábbi Horváth Csaba előadások kapcsán kifejtettem (Godot-ra várvaA nagy füzet) nem egészen a rajongó pozíciójából viszonyulok a fizikai színházi mozgalomhoz, kevés ilyen előadást nézek. Ugyanakkor A nagy füzet éppúgy a csúcsok közé tartozott a tavalyi évadomban, mint ahogy a Zsótér-Peer Gynt. Éppen ezek a hagyományos sémába be nem illeszkedő előadások azok, amelyek igazán hatni tudnak, amikor érezhető a gondolat és az, hogy az előadással akarnak valamit.

Tehát nagy várakozásokkal ültem be annyi halogatás után erre a Toldira, amelyet a Marczibányi nagy színháztermében játszottak. Sajnos ezt az előadást valaki általános iskolák felső tagozatosaira is alkalmasnak tartotta, 10+/os minősítést kapott. Fogalmam sincs, hogy ennek pusztán az volt-e az alapja, hogy a Toldi hatodikos anyag, ami igaz, vagy netán megkérdezték a rendezőt, aki egyetértett ezzel a besorolással. Ezen a csütörtökön a döntően általános iskolás és feltehetően előkészítés nélkül érkező, színházhoz nem szokott gyerekek nem tudták igazán élvezni a száz perces, szünet nélkül megtartott mozgásszínházat. (Mindössze egy középiskolás csoport jött el.) Ezért a gyerekek nem hibáztathatóak, ahhoz még túl kicsik, hogy tudjanak egy színházi előadáson kultúráltan unatkozni. Nem volt nekik való. Ami baj, hogy most szereztek egy rossz élményt és később kevésbé lesz kedvük egy másik színházi előadással szembesülni. Pedig maga az előadás invenciózus volt, tele izgalmas megoldásokkal, amelyek az én figyelmemet fenntartották volna, ha a körülöttem ülők beszélgetése, mobilozása, ki-be szaladgálása nem zökkentett volna ki folyton. A gyerekek figyelmét különösen próbára tette a kezdés, amikor jelzésszerűen utaltak az elmesélendő történetre. Ugyanígy nehezítette a befogadást, hogy tréningruhás fiatalok személyesítették meg a szereplőket, nem kaptak illúziókeltő jelmezeket, sőt Toldi szerepét is felváltva játszotta két színész, változott a narrátor, aki hol szerepben beszélt, hol nem. Még akkor is, ha történetesen már mindenki tanulta a Toldit, nehéz a feladat, hogy a bennük élő középkori parasztfiú-lovagnak el tudjanak képzelni egy fiatal fiút joggingban. Ha valaki ragaszkodik a tizenkét éves korosztály jelenlétéhez, akkor muszáj lett volna az előadás előtt bevezető foglalkozást is tartani nekik. 

A játszó személyek közül a már említett korábbi két Horváth Csaba élményem során kettővel találkoztam: Nagy Norbert és Pallag Márton már ismerős volt. Ebben az előadásban mégis Hegymegi Máté és Horkay Barnabás fogott meg leginkább (a rókalelkű György illetve a cseh bajnok megszemélyesítője volt Máté, Barnabás pedig Nagy Norberttel osztozott Miklós szerepén). Horkay Barnabással nem először találkoztam (KígyóasszonyA kastély két olyan előadás, amelyekben szerepelt a tavalyi évadban), de nekem most emelkedett ki a többiek közül. A zavaró körülmények, a rendezés és a közönség elidegenítő effektusai ellenére is elhittem neki a toldiságot. Rossz névmemóriám ellenére talán most már bevésődött, hogy ki is ő. (Az Ódry Színpad színlapjai rendszerint nem segítenek abban, hogy beazonosíthatóak legyenek a fiatal művészek, a port.hu-n sem tesznek mindenkihez képet, csak a már beérkezettekhez, akiket úgyis felismer az ember...) Emlékezetes volt a színes festékkel vívott párbaj, a mozgásszínházi elemek, a játék az ablakkeretekkel. A szöveget sajnos nem mindenki tudta úgy mondani, hogy a gyerekek beszélgetését is el tudják nyomni. Biztos vagyok, hasonló hendikepes megoldáshoz nem voltak eddig hozzászokva a színészek. Valószínűleg kisebb teremben, kevesebb nézőnek játsszák.Helyenként a szöveget a színészek gesztusai pusztán illusztrálták, másszor viszont mélyebb, jelképes kapcsolat volt a kettő között. Éppen azok a megoldások voltak a legizgalmasabbak, amelyek csak távolabbi asszociációs kapcsolatban álltak egymással és némi feszültség jött létre a szöveg és a mozgás között. Ezt az előadást még odaadóan figyelő közönséggel együtt nézve sem lehet minden részletében befogadni, épp azok közé tartozik, amelyiket minél többször lát valaki, annál jobban élvez. Teljesen egyértelmű, hogy erre a színházi stílusra fokozottabban érvényes az, hogy újranézve az igazi. 

Horváth Csaba a színművészetin azóta rendezett egy Vérnászt is, ezek után még kíváncsibban várom, hogy mire jutott a Lorca-szöveggel. (Ma lenne is, de erősen úgy néz ki, hogy ha arra is elmegyek, sosem végzem a múlt hét dokumentálásával...de még bármi megeshet, mindössze négy óra és alig több, mint 7 órája írom a beszámolómat...Jön a negyedik rész.)

Címkék: Toldi Horváth Csaba SZFE Nagy Norbert Marczibányi Tér Horkay Barnabás Hegymegi Máté Pallag Márton

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr245655385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása