Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Van vígasz, állapítottam meg az előadás után. És nem éppen azért, mert éjjel hazaérve volt még fagylalt a hűtőben, hanem mert még tartott-tart az előadás hatása. A jámbor balgából is lehet hős, van esély arra, hogy megjavuljunk és elhagyjuk a hétköznapi bajainkat. Ha Parsifal megokosodik és  visszatalál a Grálhoz, akkor mi sem adhatjuk fel olyan könnyen a küzdelmeket.

Ha Wagner-napokra megy az ember, eléggé biztos lehet, hogy zeneileg nemzetközi színvonalú előadást kap, minden énekes képes a szerepét elénekelni, nincs kakukktojás Fscher Ádám produkciójában. A kórusban is vannak olyanok, akik szólóénekesként is beváltak, nincs gyenge láncszem. Ami alkalmanként megkérdőjelezhető, az a rendezés. De nem a Parsifal az, amelybe érdemes belekötni. Ez volt a legelső produkció 2006-ban, amellyel a rendezvénysorozat megkezdődött. Egyszerű, könnyen áttekinthető szimbólumokra építő előadás. Kiemeli az énekeseket és lehagyja a felesleges sallangokat Szemerédy Alexandra és Parditka Magdolna munkája. Látjuk szó szerint fehéren-feketén az ember két oldalát, a jót is és a rosszat is. 

Az előadást én most talán már harmadszor láttam, de a korábbi alkalmak után sok nyom nem maradt. Annak idején nem Christian Franz énekelte a címszerepet, és mivel elég sokszor láttam az Operában 1985 óta Molnár Andrással a darabot, az ő alakját kértem számon a MüPa-beli énekesen. Nem tudtam igazán ráhangolódni. Erre emlékszem tisztán a sok évvel ezelőtti alkalomból. A lányom mindössze nyolc évesen ragaszkodott ahhoz, hogy a teljes Ring megtekintése után még jöjjünk el egy Parsifálra is, de a harmadik felvonást már nem bírta ki, elaludt. Évek teltek el közben (2009 óta), de tisztán emlékezett arra, hogy ez sok neki, így ma a kedvenc énekesei ellenére nem vágott neki még egyszer. Így most lemaradt az aláírásgyűjtés gesztusa is. 

Én ma végképp nem voltam ráhangolva a Parsifálra, nem voltam képes kiüríteni az agyamat és csak erre koncentrálni. A kimerültséggel küzdve az eredeti tervek szerint mégis beültem az előadásra, hiszen egy éve vártam, hogy ismét láthassam Christian Franzot játszani ÉS énekelni. Már hetek óta tudom, hogy jövőre ismét lesz Ring és ő is jön, így már annak is előre örülök. Mert lehet is örülni, ha jön. Az előadásból már legalább egy óra letelt, mire belépett a nézőtéren keresztül és minden tele lett élettel.

Ami nagyon vonzó, hogy ez a kissé bumfordi, rövid hajú, kerek fejű, semmiképp sem hősi alkatú ember milyen természetesen tud létezni a színpadon. Azt nem részletezném, hogy mennyire hatásosan énekel, mert ezzel kapcsolatban csak a megérzéseimre támaszkodom, és azt tudom megállapítani, hogy rám hat, mégpedig eléggé ahhoz, hogy első Rajnája óta folyamatosan várom, hogy megint június legyen és jöjjön.

Christian Franzot igazán szabályosan, "énekeshez méltóan" felöltözve még sosem láttam. Nem viseli a szokásos frakkot, amelybe a szereplők nagyrésze bele van kényszerítve a koncepció által (így tűnik félig szcenírozottnak, hiszen mindenki ezekben a ruhákban felléphetne egy szabvány koncerten is). Pontosítás: de, viseli a frakkot, de nem úgy, ahogy kellene. Ahogy a Ring előadásaiba a frakk nadrághoz be nem tűrt fekete inget hordott, ami illik a szabványtól eltérő hősök ábrázolásához, most először egy ugyancsak kiengedett fehér inget kap, majd ez később megszaggatott változatban kerül vissza rá. Egyedül a záróképben van rajta szabályos frakk - de a cipő akkor sem stimmel. Az első felvonásban egyik lábán fehér, a másikon fekete a cipő, a másodikban fekete, a harmadikban jön a fehér tornacipő. Mielőtt valaki kiakad, és számonkéri, hogy mit fárasztom ilyen jelentéktelen részletekkel, jelzem, hogy ez is a díszlethez illett, ami először volt tiszta fekete, majd félig ilyen, félig olyan. Végül jött a megtisztulás és az egész kifehérdett. Parsifál sorsa esetén a cipők is folyamatot jeleznek, azaz: amíg kezdetben a szereplő sorsa nyitott, a jámbor balga elmehet jó és rossz irányba, a második felvonásban úgy is tűnik, hogy rossz irányba megy el, a végén pedig éppen ő idézi elő a megtisztulást. A külső eszközökben amint láttuk, rendkívül didaktikusan jelez az előadás. Van még a piros szín, amely Klingsor kertjében ill. Kundry ruházatában jelenik meg, a szerelem, a kárhoztatott szexualitáshoz kapcsoltan. Franz alakítása nem ilyen sablonos. Nem érződik az, hogy mindenáron egy fiatal srácot akarna eljátszani, ugyanakkor a figura állapot-és tudatváltozásainak stádiumait hitelesen visszaadja. Az elején naív, rácsodálkozik a körülötte lévő dolgokra, minden új neki. Később már lesz benne erő, a csábítást leküzdi és saját maga megtalálja a célt, amiért kitartóan küzdeni is tud. Végül el is éri a célt és a megdicsőüléshez lesz benne méltóság is. Minden fázisban magától értetődő játéka. Én nagyon szerettem a második felvonást, amikor a viráglányok ostromolják. Látnivalóan nagyon élvezte, ártatlanul, mint aki a tapasztalatok előtt van. Persze nem akármilyen viráglányok ezek (Színlap), nem lehet csodálkozni a lelkesedésén. A többi szereplőt is mind nagyon szeretem, szinte mindenki már visszatérő vendég, kedves ismerősként lehet rájuk tekinteni. Akit érdekel, a színlapra kattintva a neveket megnézheti, nem fárasztok vele senkit külön, nagy megállapításokat nem tudok hozzáfűzni. Június 22-én még idén nézhető lesz a Parsifal, megfontolható. (Biztos vannak jegyek, ma is volt vagy 30 hely még biztosan. Jó lenne, ha a következőn már nem lenne egy sem.)

A szokásos módon a záróélmény a villamosút volt. A kettes csak az Eötvös térig közlekedik és bár az árvíz majdnem visszahúzódott, az elmúlt bajok nyoma még érződött. A villamos már a MüPá-nál eleve tömött volt, rajta nagy csapat részeg fiatal ment valami koncertre, és hozzájuk szállt fel a Parsifál közönsége. Mellettem hat fiú ki is szúrt egy fiatal lányt és kérdezgették az élményről, elszörnyülködtek, hogy valaki hat órán át egy előadáson van. "Kitartásból jeles! "- tette hozzá egyikük, aki nem biztos, hogy egész pontosan tudta, hogy egy Parsifalhoz valóban kell tűrőképesség is. "És hogy bírtad a szünetet? Mit csináltál?" - kérdeztek rá és látnivalóan ez izgatta is őket. "Ittam", felelte a lány. "Ott a pont." - zárta le a hat fiú egyike a témát, majd leszálltak a Vígadónál. Mi pedig azzal a tudattal mentünk, többen is összekacsintva, hogy semmi sem lehetetlen, van érvényes párbeszéd a kultúrafogyasztók különböző rétegei között is. Aztán jött a kellemes átszállás a pótlóbuszra - lassan megszokom, hogy a MüPá-ba vagy a Nemzetibe eljutni mindig komplikált, állandóan felújítják a vonalat, vagy a könyékét. És jött a nap bónusza egy másik  fiatalember személyében, aki váratlanul engem szúrt ki, hableánynak szólított, chips-szel kínált - közölve, hogy szerinte nem vagyok hízásra hajlamos (ennél kellemesebb mondatot azért nehéz mondani valakinek, ha nem is igaz, akkor is jól esik), majd amikor a színház került szóba és említettem, hogy most fél egyig blogot írok, kijelentette, hogy ennek aztán semmi értelme. De jött a busz és ennyiben maradtunk. Most viszont éppen fél egy és ezennel be is rekesztem a beszámolót.

Címkék: Opera Müpa Parsifal Fischer Ádám Christian Franz

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr465362082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása