Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ha szép az idő vasárnap délután mi lehet elég ok arra, hogy az ember mégis egy beavató operaelőadásra vigye el a gyerekeket és ne a játszótérre vagy a Margitszigetre? 

Szétnézve a Fesztiválszínház nézőterén megállapítottuk, hogy még sokan mások is meghozhatták volna ezt a döntést, de nem tették. Mi vonzott minket mégis? Ami jellemzően egy operánál: a közreműködők nevei közül néhány ígéretesnek hangzott. Garanciát látszott adni a minőségre. Előre hozzá is teszem gyorsan, hogy akik miatt mentünk, azok be is váltották a reményeinket - de egy opera mégis sok emberen múlik és csak részértékei voltak az előadásnak. Toronykőy Attila nekünk elsősorban a Pomádé rendezője, amit mind nagyon szeretünk. Ebben az előadásban is a közreműködésével létrejött koncepció érdekes volt. Nincs a színlapon külön látványtervező megjelölve, valószínűleg az övé a vetített háttér és a képkeretek együttes alkalmazásának ötlete. Nagyon szuggesztív ez a háttér, helyenként a képkeretekben a kórus illetve egy-egy szereplő jelenik meg, akikről énekelnek.  A produkciónak ez a kerete jól ki van találva, csak az énekesek színészi játéka és a legtöbbjük éneklésének igazi minősége az, ami hiányzott. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen produkció kevés próbával jön létre, nincs mód igazán hosszú próbafolyamat alatt a szereplők játékát összehangolni. Színház is meg koncert is ez, pontosabban úgy teszünk mintha operát játszanánk, közben valójában "csak" ismeretterjesztünk. Nem vagyok benne biztos, hogy erre ilyen formában valóban szükség van, HA nem lehet maximális igényességgel, a legjobb feltételekkel (CSAK igazán jó énekeseket felhasználva) megvalósítani. Az új generáció tagjai, a gyerekek ha kapnak egy korai rossz élményt, ha átélik, hogy egy rossz opera milyen unalmas, sokkal nehezebb lesz később őket elrángatni. Lányaim közül az egyik öt évesen látta Kovalik Mozart maratonjának "sárga" Figaróját és azóta rajong a műfajért, és mindenkire emlékszik, aki abban benne volt. Követi azóta is a tevékenységüket. Így neki húzónév Cseh Antal, aki annak idején Figaró, ma Gáspár volt - megjegyzem, hogy az, amit ő csinált az előadásban a legnézhetőbb eleme is volt. Persze könnyű neki, a gonosz szereplőt mindig hálásabb eljátszani. Ugyanígy Oberfrank Péter vezényelte a Figarót is, most pedig ezt a mai matinét is - a produkció zenekari megvalósításával nem is lenne bajunk, de a hangosítás azért furcsa volt. Nem nagyon tudom, hogy miért volt rá szükség, de valami nagyon nem stimmelt azzal sem.  Ugyanígy nem tudom, hogy az énekesek kiválasztása kire hárult, ki válogatta össze ezt a gárdát - én nem vagyok meggyőződve, hogy jobb fiatal énekeseket nem lehetett volna találni. (Nyilván az is kötöttség, hogy kik ismerik a szerepet.) Sajnos, ha a hőssel nem lehet azonosulni, mert sem el nem énekli, sem el nem játssza a szerepet, akkor azért nagyon is felmerül az emberben, hogy ugyan miért is ment oda. 

Az én véleményem szerint egy operának, amelynek persze majdnem mindig ostoba a története, csak akkor van értelme, ha magas minőségben éneklik ÉS játsszák, ezzel esztétikai élvezetet okoznak, de ezen túl is megjelenik valamiféle üzenet a mának, a nézőnek. Ha elhitetik, hogy van a szereplők sorsához közünk. Ha ez nincs, akkor egy elszúrt estéről van csak szó. De legyinthetünk, rosszul döntöttünk ez egyszer - "mert emberé a tévedés", mondhatjuk a történetet bölcselkedve lezáró prófétával.

Címkék: Opera Toronykőy Attila Müpa A bűvös vadász Cseh Antal Oberfrank Péter

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr305282385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása