Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

április
12.

Staatsoper - Wien - Anyegin - Anna Netrebko

Avagy hogyan nem jutottam be a bécsi operaházba - hasznosítható tanulságok is |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Mi van, ha az ember a régi álmát be szeretné teljesíteni és nem sikerül?

Jelenleg úgy érzem, semmi különös.

Legalább húsz éve  tervezem, hogy ha addig élek is, elmegyek a MET-be, a milánói Scalába és a bécsi Operába. Ebből annyi jött össze, hogy 1994-ben sikerült a MET-ben Placido Domingót az Othelloban látni. Mindössze 4 órán át vártunk arra, hogy valaki eladjon egy olcsó jegyet. A másik két helyszín felkeresésére olyan nagy erőfeszítést nem tettem eddig - ma viszont legalább odamentem a Staatsoper épületéhez 17.40-re. Mint utólag kiderült, éppen ekkor, azaz 80 perccel a mindenkori kezdés előtt árulják az állójegyeket. A normális jegyek hónapokkal előre elkeltek, viszont jegyüzérek a kb száz eurós jegyeket 380-ért árulták. (A kiírás szerint 190 euró lett volna a legdrágább,) Tehát venni tudtunk volna, ha rászánunk egy jegyre majdnem 120 ezer forintot. NEM szántunk rá.

Az állójegyek viszont 3 illetve 4 euróba kerülnek (karzat ill. földszint), és 350 hely van összesen. Úgy látszott, hogy legalább fél órával korábban kellett volna menni, mert előttünk fogyott el éppen. Ahogy megtudtam, ez nagyon szokatlan. A mai napon ez nem az operának (Anyegin), hanem a főszereplő szoprán énekesnőnek, a MET-ben is gyakori vendég Anna Netrebkónak köszönhető. Ezt én otthon is felmértem, de a rossz időre való tekintettel azt hittem, hogy időben vagyunk. Hát nem. A kudarc után mintegy háromnegyed órán át nézegettük el a pénztárnál a feliratokat tartó ("I buy 1 ticket") kiöltözött embereket. Mindössze két szerencsés volt, akik kezdés előtt 2 perccel szó nélkül leperkáltak 150-150 eurót egy-egy jegyért. Pesten sokkal nagyobb szokott lenni a mozgás, a tavalyi Flores-fellépés alkalmával legalább 10-15 ilyen tranzakció bonyolódott le.  

Az Opera előterében mászkálva (a ruhatár díjtalan!) megállapítottam, hogy ez kétségtelenül sokkal nagyobb lehet, viszont korántsem olyan szép, mint a mienk. (Savanyú a szőlő.)

A mai előadást kivetítették a színház oldalára erősített óriási képernyőre. Pesten ehhez le kellett szeptemberben állítani az Andrássy út forgalmát (Hunyadi László volt, ha néhányan emlékeztek).Itt Bécsben ez gyakorlat, a műsorban is benne van, hogy mely előadásokat vetítenek ki, hiszen van ennyi hely oldalt az Opera melletti téren. Az autók zaja belezavar a kinti élménybe, ill. néhány csipszet rágó túrista és dohányzó pasi úgyszintén. Kicsit szemerkél az eső, vizesek a székek és beszélgetnek páran. Ez lenne az ingyenes megtekintésre az alaphangulat. 

Mi nem hagytuk magunkat, és belenéztünk. Ha valaki azt hiszi, hogy az énekesi teljesítmények megítélése egyáltalán felmerült bennem, téved. Erre a körülmények alkalmatlanok, és alapból feltételezem a bécsi opera vezetőségéről, hogy meggondolja, hogy milyen hangokat enged a színpadra. Valóban szépen énekelnek, nem is kérdéses. Az előadás színházi minőségének ( elsősorban a rendezés és a színészi játék) nagyrészt alkalmas ez a nézőpont is, jól látszik, hogy mi van a színpadon. Mellesleg: hát nem kizárólag DVD-re rögzített előadások alapján ítélték úgy a döntési pozícióban lévő emberek, hogy Alföldi Róbert színháza nem elég ütős? Fel nem merült, hogy a Nemzetibe élő előadásra bemenjenek. Minthogy mi nem jutottunk be, most ugyanígy a felvétel alapján tudtunk benyomásokat rögzíteni. 

Összességében még inkább úgy éreztem most, hogy milyen kiváló Anyegin-rendezésünk van nekünk otthon. Mennyivel jobban ki volt dolgozva a kezdés, árnyalatabbak és kifejezőbbek az emberi kapcsolatok és ami a fő: a Pavol Remenár-Frankó Tünde páros nemcsak elénekelte a két főszerepet, de ráadásul megszületett köztük a kapcsolat is, ahogy eddig három bejegyzésben is ezt már méltattam. Most, a világsztárt és partnerét nézve nem láttam mást, mint két nagy énekest, akik együtt lépnek fel egy előadásban. A lényeg marad ki az előadásból, úgy tűnik. Az opera így viszont akkor sem teljes, ha zeneileg egészen tökéletes a produkció.

Anna Netrebko hangja valóban gyönyörű, minden zavaró körülmény ellenére az. Viszont ráadtak egy kihívó ruhát, ujjatlan, nagy kivágás, fekete alapon élénk foltokkal. Egy töltött galambra vagy még inkább Pécsi Ildikóra (az Aranyemberből) emlékeztet. Valószínűleg erotikus jelenség, de Tatjána az én elképzeléseim szerint egy ártatlan, félénk leány. Az előadás elején a Cosmopolitant lapozgató Olga és Tatjana kettősét nézve úgy éreztem, hogy mintha némileg félrevitte volna a rendezőt a modernizálás gondolata. Ott a szövegben, hogy Tatjana egy komoly lány, visszahúzódó. Nem kacérkodik. Az, hogy a 26 éves Anyegin miért hatvan és fehér hajú, hagyjuk. Nyilván csak a hang volt a fontos. De a kapcsolat nem születhet meg, a varázsos és évekig tartó szerelmet nem hihetjük el ennek a két embernek. Lehet, hogyha 380 eurót kifizetek, akkor lelkesebb lennék, meggyőztem volna magam, de hát ez nem következett be.

Miután  lemértem az első jelenetek alapján,hogy ez nem az én előadásom, megállapítottam, hogy szerencsés ember vagyok, hogy ezt legalább nem kellett végigállnom, főleg az után, hogy láttam egy minden igényt kielégítőt már idén. Viszont annál nagyobb várakozással gondolok arra, hogy hátha ennél a mainál érdekesebb lesz a jövő pénteki Pozsonyban. Abban van egy jó Anyegin, ami már jó kiindulási pont...

Utójáték: elhoztam a színházból a májusi műsort is. Lesz Ezred lánya, Bolygó Hollandi és RING is, természetesen nem egymást követő napokon, hanem tíz napon belül. Mindössze négyszer kellene Bécsbe utazni, hogy megnézhessem... Viszont nem akármilyen szereplőkkel látható. Ha valamelyikőtöknek van erre esélye, akkor próbálkozzatok. Mivel csak 1-1 előadás lesz a Ringből, minimum a kezdés előtt 3 órával kell a sorba beállni - kalkuláljátok bele.

 

 

Címkék: Opera Anyegin Staatsoper

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr825220130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása