Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A febr.13-i enyhén szólva szétesőre sikerült Xerxesz-főpróba után erős kétségeim voltak, hogy biztos ott-e a helyem egy újabb (nekem 6.) előadáson is. Egyszer elpasszoltam a lányom, aki a sógornőm jóvoltából így is újra tudta nézni (hurrá!), csütörtökön (szerencsére) nem volt nagyon lelkes, akkor inkább a sepsiszentgyörgyi Bánk bánt választottam, amit akármikor nem lehet látni.Vilma vasárnapra már erős Xerxesz-hiányban szenvedett, (hét előadás volt kitűzve, jövő szombat az utolsó és jövőre ismét nem lesz!!! Hahó!), így nyilván mennünk kellett.

Röviden: hasonló koreográfia valósult meg, mint szombaton a Pomédéval: a gyerek miatt kedvetlenül odamentem, aztán az előadás hatására belemelegedtem és egészen elfeledkeztem a külvilágról. Az előadás ismét, hatodik alkalommal is magával vitt és fenntartom azt a véleményemet, hogy ez az egyik legjobb rendezés Pesten, amit mindenkinek látni kellene, mert valódi minőség, rólunk szól és lehet élvezni.

A Xerxesz egy barokk vígopera, nem opera seria. (Vannak persze ennek az állításnak ellenzői is.) Nem lehet komolyan venni az elég ostoba féltékenységi-történetet, maga a szerző is bevetett mindent, látványeffekteket is, hogy hasson. (Kovalik évekig készült a bemutatóra, utána nézett az eredeti előadások körülményeinek, erről többször nyilatkozott is. Tudta, hogy mit rendez.)

Jelenleg ebben a  rendezésben minden létező elem adott, amivel vonzó lehetne olyanoknak, akik nem járnak operába (ők a célcsoport, bevallottan - nem a bérletesek, akik koncertszerűen is végig bírnák ülni). Amint írtam korábban, a főpróbát a négy éves fiam is érdeklődéssel követte végig.

A történetről, ha valaki nem vágná a némileg szövevényes történetet: Xerxesz (az, aki a töri könyvekben is szerepel, a nagy hadvezér és uralkodó) beleszeret Romildába, aki Arszamenészt szereti, aki X. öccse amúgy, aki viszontszereti Romildát, bár valószínűleg 3 szót sem váltottak soha. De mindketten örökké és halálosan csak egymást imádják és természetesen semmi nem tántorítja el őket ettől. Bár eközben egy percig sem hisznek a másik hűségében. (Az egyik legütősebb jelenet: akasztófakötéllel a nyakában Arszamenész és Romilda ezen a hűség-hűtlenség kérdésen vitatkozik, nem foglalkoznak azzal, hogy most talán fontosabb lenne azt elintézni, hogy a kivégzés elmaradjon.)
 Romilda húga a keverőgép, Atalanta - aki a változatosság kedvéért szintén Arzamenészbe szerelmes és nővérét szívesen átpasszolná Xerxésznek. Ha ez nem lenne elég, ott van még egy lány, Xerxész elfeledett menyasszonya, aki követi a királyt és a végén sikeresen a nyakába varrja magát, tehát két házasság megköttetik és ott a nagy happy end. Három nő, két férfi - valaki hoppon marad, az biztos.

Van még egy szolga, aki segít, de közben mégis bajt kever (Elviro), Romilda apja - és a haverok, akik némán asszisztálnak az akcióhoz. (Balettkar)

Önmagában gondolom, hogy ez az egész nem izgalmas - viszont a megvalósítás módja, a magyar nyelvű recitatívók szövegpoénjai, a Xerxész nagy erőfeszítéseit jelző számtalan jármű (autó, repülő, tank, hajó), a vicces helyezetek (Arszamenész áriája a kukából, Xerxesz a szerelmes ária közben bombázza a saját katonáit) fenntartják a néző érdeklődését. Olyannyira, hogy a mellettünk ülő (ezúttal magyar) nézők is addig dumáltak, amíg az egyik szomszédjuk le nem ordította őket az előadás közben. Hiába, van akire annyira hat az opera, hogy nem alszik el közben. Kicsit sajnáltam őket, de aztán felidéztem, hogy az utóbbi hónapokban egyedül a Pomádé volt az, amit a körülöttünk ülők (gyerekek) néma áhítattal figyeltek. Mindig kifogtunk pár külföldi szomszédot (hiszen főleg külföldiek jönnek az Operába), aki vagy mobilozott, vagy fényképezett vagy még beszélgetett is. Lassan már kezdem azt hinni, hogy manapság csupa "zöldfülű" jár operába, akinek fogalma sincs se a történetről, se az alapvető viselkedési szabályokról. Most is volt mellettünk két turista, de ők kukán ültek a hatalmas fényképezőjükkel, hiszen se az olasz áriákat, se a magyar szöveget nem értették - egy félmosoly sem futott át az arcukon. Lehet, hogy már bánták, hogy erre keveredtek be.

A nézők után az énekesekről még annyit: annak ellenére, hogy sajnáltam, hogy se Várhelyi Éva, se Birta Gábor nem lépett fel egyszer sem, ezt a vasárnapi előadást jónak, összefogottnak, lendületesnek éreztük. Mintha mindenki a helyén lett volna, fejben-lélekben  is jelen. A közönség (Suli-bérlet) nem csak idős emberekből állt, voltak diákok is (igencsak kisebbségben), akik hálásan vették a poénokat, ami nyilván adott inspirációt az alkotóknak.

Ha már eddig elolvastad és még nem nézted meg a Xerxészt, fontold meg, hogy kihagyod-e az utolsó alkalmat, márc.2-án. Jövőre nincs kitűzve, ki tudja, hogy mire lehet számítani. Most jön a másik két Kovalik-opera is (Turandot, Anyegin), amelyek végig vannak gondolva, sőt amivel a rendezőnek még mondandója is van, nemcsak a repertoárt töltik ki.

Kovalik most Hessenben dolgozik, mint megtudtam a zágrábi premier másnapján már odament egy újabb opuszt színpadra állítani. Kapkodnak utána, mert valóban kevesen tudnak egy operával valamire jutni. Szörnyű kár, hogy legalább egy-egy rendezésre nem tudják visszaszerezni, így maradnak a lenyomatai, a régi előadások. Ezek által áttételesen jelen van, hatni tud - örüljünk legalább ennek.

(Ha végre az összes régi előadást is feltöltöm, akkor fent lesznek a 3 évvel előtti beszámolók is...)

Címkék: Opera Xerxesz Kovalik

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr745104508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása